- Beslissingen genomen op vrijdag 19/12/2008 door de Ministerraad van de Federale Regering inzake beheer van de geluidshinder rond de luchthaven van Brussel-Nationaal.
0.1 Periodes zonder opstijgingen
0.2 Systeem van geluidsquota’s
0.3 Beperking aantal nachtvluchten
0.4 Baangebruik
0.4.1 Preferentieel Baangebruik overdag (06.00 tot 22.59 uur)
0.4.2 Preferentieel Baangebruik ‘s nachts (23.00 tot 05.59 uur)
0.5 Controle op het respect van de procedures
0.6 Windnormen
0.7 Gebruik van het luchtruim en gebruikte routes
0.8 Schema nieuw Preferentieel baangebruik:
0.1 Periodes zonder opstijgingen:
De opstijgingen ‘s nachts vormen de belangrijkste hinder voor de omwonenden wegens de slaapstoornissen die ze met zich meebrengen.
Om deze redenen zullen periodes van verbod van opstijgingen ingevoerd worden gedurende de nacht:
- nacht van vrijdag op zaterdag: enkel opstijgingen tussen 23.00 en 01.00 van baan 25R.
- nacht van zaterdag op zondag: enkel opstijgingen tussen 23.00 en 00.00 van baan 25L.
- nacht van zondag op maandag: enkel opstijgingen tussen 23.00 en 00.00 van baan 20.
De operationele beperkingen hebben geen betrekking op de landingen.
Een Ministerieel Besluit ter wijziging van het Ministerieel besluit van 3 mei 2004 betreffende het beheer van de geluidshinder, meer bepaald wat de periodes zonder opstijgingen betreft, werd ondertekend door de eerste
Minister en de Staatssecretaris voor Mobiliteit en werd gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad op 24 april 2009, dag dat het besluit dus van kracht werd.
De periodes zonder opstijgingen zullen geleidelijk worden ingevoerd tot oktober 2009.
Er mogen geen slots meer verkocht worden voor de voorziene opstijgvrije periodes.
De al toegewezen slots voor het zomerseizoen 2009 zijn echter nog geldig.
0.2 Systeem van geluidsquota’s:
Het huidige systeem van geluidsquota’s voor de vliegtuigen zal worden
aangepast tijdens het seizoen 2009:
- nacht: 23.00 tot 06.00: QC 8,0 landingen en opstijgingen (Nu QC 12)
- morgen: 06.00 tot 07.00: QC 12,0 landingen en opstijgingen (Nu QC 24)
- dag: 07.00 tot 21.00: QC 48,0 opstijgingen en QC 24,0 landingen (Nu geen limiet)
- avond: 21.00 tot 23.00: QC 24,0 opstijgingen en QC 12,0 landingen (Nu geen limiet)
Periode |
Huidige QC |
Nieuwe QC |
|
Opstijging |
Landing |
||
23 u.-6 u. |
12 |
8,0 |
8,0 |
6 u.-7 u. |
24 |
12,0 |
12,0 |
7 u.-21 u. |
/ |
48,0 |
24,0 |
21 u.-23 u. |
/ |
24,0 |
12,0 |
0.3 Beperking
aantal nachtvluchten:
De regering beperkt vanaf 1 januari 2009 het aantal nachtvluchten op de luchthaven van Brussel-Nationaal tussen 23.00 en 05.59 locale tijd tot maximaal 16.000 nachtvluchten (25.000 in 2008) waarvan maximaal 5.000 opstijgingen (10.000 in 2008) en maximaal 11.000 landingen (15.000 in 2008)
Het Ministerieel besluit van 21 januari 2009 dat het Ministerieel besluit van 3 mei 2004 wijzigt betreffende het beheer van de geluidshinder en dat het maximaal toegelaten jaarlijkse nachtvluchten aanpast werd gepubliceerd in het Belgisch Staatblad op 6 februari 20009.
0.4 Baangebruik:
Het nieuw Preferentieel Baangebruik is in werking getreden op 02 februari 2009 om 23.00.
Deze nieuwe beslissingen werden opgenomen in de AIP’s (AERONAUTICAL INFORMATION PUBLICATION) van 12/03/2009.
0.4.1 Preferentieel Baangebruik overdag (06.00 tot 22.59 uur):
- Van maandag tot vrijdag, prioritair gebruik van de parallelle banen 25R/25L zolang de rugwindcomponent de 7 knopen, rugwind inbegrepen, niet overschrijdt op baan 25R et dit ten einde de maximale capaciteit van de luchthaven te vrijwaren.
- zaterdag 16.00 tot 23.00 uur: de opstijgingen zullen plaatsvinden van de banen 20/25R in functie van de bestemming van de vliegtuigen (baan 20 voor de opstijgingen richting Huldenberg, baan 25R voor de opstijgingen richting Chièvres, Nicky, Helen en Denut).
Dit systeem zal het huidige systeem vervangen en de publicatie van een NOTAM voor de periode van 15.00 tot 23.00 uur dat het uitsluitend gebruik van baan 20 voor alle opstijgingen tijdelijk verving door gedeelde opstijgingen van de banen 20/25R.
(Deze maatregel is van toepassing sinds 27 december 2008).
- zondag 06.00 tot 16.00 uur: de opstijgingen zullen plaatsvinden van de banen 20/25R in functie van de bestemming van de vliegtuigen (baan 20 voor de opstijgingen richting Huldenberg, baan 25R voor de opstijgingen richting Chièvres, Nicky, Helen en Denut).
Dit baangebruik zal het huidige preferentieel baangebruik vervangen waarbij de opstijgingen tussen 06.00 en 17.00 uitsluitend van baan 20 plaatsvinden.
- De boordcommandant behoudt altijd de mogelijkheid het gebruik van een andere piste aan te vragen dan deze die voorzien is en dit in functie van het prestatievermogen van het vliegtuig en de verschillen tussen de banen (wat betreft lengte van de baan en obstakels in het verlengde van de banen).
Deze derogatieprocedure zal worden vergemakkelijkt ten opzichte van de huidige situatie (de schriftelijke rechtvaardiging is niet meer vereist.)
0.4.2 Preferentieel Baangebruik ‘s nachts (23.00 tot 05.59 uur):
- Tijdens de 4 nachten van maandagavond tot vrijdagmorgen zullen de opstijgingen plaatsvinden van de banen 20/25R in functie van de bestemming van de vliegtuigen (baan 20 voor de opstijgingen richting Huldenberg, baan 25R voor de opstijgingen richting Chièvres, Nicky, Helen en Denut).
- Tijdens de 3 nachten in het weekend, van vrijdagavond tot maandagmorgen, zal telkens slechts één enkele baan in gebruik worden genomen voor de enkele toegelaten opstijgingen en voor alle landingen ( 25R in de nacht van vrijdag op zaterdag, 25L voor de nacht van zaterdag op zondag en 20 voor de nacht van zondag op maandag)
0.5 Controle op het respect van de procedures:
Een specifieke cel zal worden opgericht binnen het DGLV (Directoraat Generale Luchtvaart) om de controle te verzekeren op het respect van de luchtvaartkundige reglementering (QC, routes, slots, lawaaivermindering) en de bestraffing van de inbreuken door middel van administratieve sancties.
0.6 Windnormen
Verschillende opties co-existeren in de Federale Regering wat betreft de windnormen. Er zal een studie worden gerealiseerd door internationale experts. De verschillende opties zullen worden getoetst op hun impact op de veiligheid, capaciteit, het baangebruik en de geluidshinder.
De resultaten van deze studie zijn voorzien voor september 2009.
0.7 Gebruik van het luchtruim en gebruikte routes:Een tweede werkgroep zal de vluchtbeperkingen onder de loep nemen alsook het statuut van bepaalde zones van het militaire luchtruim.
Deze werkgroep zal een advies uitbrengen voor 30 juni 2009.Een derde werkgroep zal de huidige routes evalueren en een rapport uitbrengen met eventuele modificaties van de vluchtprocedures voor 30 september 2009.
In functie van de uitvoering van de voorgestelde oplossingen zal aan de Vlaamse Regio en aan de Brusselse hoofdstedelijke Regio een samenwerkingsakkoord worden voorgelegd met betrekking tot de harmonisatie van de geluidsnormen, de ruimtelijke ordening, een isolatieprogramma alsook een onafhankelijk instituut belast met de objectivering van de geluidsniveaus (door metingen en een strategisch uitgewerkte cartografie van de geluidshinder) en het informeren van het publiek.0.8 Schema nieuw Preferentieel baangebruik:
Preferentiële startbaan |
|||||||
Periode |
MA-DI |
DI-WO |
WO-DO |
DO-VR |
VR-ZA |
ZA-ZO |
ZO-MA |
23 u.-0 u. |
25R/20 |
25R/20 |
25R/20 |
25R/20 |
25R |
25L |
20 |
0 u.-1 u. |
|
|
|||||
1 u.-2 u. |
|
||||||
2 u.-3 u. |
|||||||
3 u.-4 u. |
|||||||
4 u.–5 u. |
|||||||
5 u.-6 u. |
|||||||
Preferentiële landingsbaan |
|||||||
23u.-6 u. |
25R/L |
25R/L |
25R/L |
25R/L |
25R |
25L |
20 |
Het Spreidingsplan