DAEDALUS/ACTIE NOORDRAND
28.1.2003
VLIEGEN OVER BRUSSEL
-
Geschiedenis van de luchthaven (bijlage
1):
a.
voorlopig vliegveld op de Stokkelvlakte in de Brusselse gemeente Sint-Pieters-Woluwe
b.
tot mei 1940 vond het Brusselse
luchtverkeer plaats op een vliegveld met een enkele grasbaan dat langs de Haachtsesteenweg te Haren lag
c.
na verschillende plaatsen te hebben
bestudeerd, werd beslist om het militaire vliegveld van Melsbroek
uit te bouwen dat tijdens de tweede wereldoorlog door de bezetter werd
aangelegd, hoewel het ten oosten van Brussel ligt en de dominante westenwinden
de opstijgende vliegtuigen onvermijdelijk de stad zou doen overvliegen.
-
Wetgeving (bijlage 2):
a.
Wet van 27.06.1937: de Koning kan een
vliegverbod boven bepaalde gebieden uitvaardigen
b.
KB 11.06.1954: vliegverbod in een straal
van 1500 m rond de koninklijke paleizen van Laken en Ciergnon
c.
KB 14.04.1958: vliegverbod in een straal
van 5 km rond het Park van Brussel.
Deze verbodsbepalingen
gelden niet voor luchtvaartuigen die zich houden aan de voorschriften en
onderrichtingen van de dienst voor regeling van het luchtverkeer. Deze KB’s
werden uitgevaardigd om te vermijden dat sport- en
toerismevliegtuigen de koninklijke paleizen, de wereldtentoonstelling EXPO 58
en de bezienswaardigheden te Brussel zouden overvliegen.
Op
dit ogenblik moet elk vliegtuig dat van de luchthaven Brussel-Nationaal vertrekt “zich houden aan de voorschriften en
onderrichtingen van de dienst voor regeling van het luchtverkeer” (= “airport controlled”).
d.
Artikel
9 van het KB van 15 september 1994 tot vaststelling van de
vliegverkeersregelen
preciseert dat het verboden is met een luchtvaartuig
boven
steden of
bebouwde kommen van gemeenten, woonzones, industriële
complexen, de LNG-terminal te Zeebrugge,
nucleaire centrales of boven
mensenverzamelingen
in open lucht te vliegen op een hoogte die niet toelaat, in
geval van nood,
een landing te maken zonder hierbij onnodig personen en zaken
op de grond of
het wateroppervlak in gevaar te brengen, behalve wanneer het
nodig is om op
te stijgen of om te landen of behoudens toelating van de
Minister belast met het bestuur van de
luchtvaart of van de directeur-
generaal van het
Bestuur van de Luchtvaart.
-
Andere (grotere steden) worden
systematisch overvlogen (opstijgen en landen) cfr. Dusseldorf, Amsterdam, London, Parijs, …
-
Aspect van bevolkingsdichtheid: gans België
is een van de meest dichtbevolkte gebieden van Europa: Diegem,
Machelen, Haren, Neder-over-Heembeek,
Vilvoorde, Grimbergen, Meise en Wemmel
zijn nog zeer dicht bevolkt.
-
Veiligheidsaspect:
Het overvliegen van
Brussel dient niet van uit veiligheidsoverwegingen te worden vermeden. Een
vliegtuig is het meest stabiel en kan het snelst opstijgen wanneer het gewoon
rechtdoor opstijgt. Het “bochtenwerk” dat nu wordt georganiseerd zorgt ervoor
dat de risico’s worden verhoogd o
De noodprocedure igv
motorpech, brand, … tijdens het opstijgen is zoals overal: initieel rechtdoor vliegen in het verlengde
van de as van de startbaan tot het toestel een veilige hoogte bereikt heeft!
(bijlage 5)
Op 25 juni 2002 heeft de Rechtbank van
Eerste Aanleg te Brussel de eis van enkele inwoners van Brussel tot verbod van
het overvliegen van Brussel afgewezen.
Een van de argumenten van de eisers was het
risico op het neerstorten van een vliegtuig op een dicht bevolkt gebied. De
rechter heeft dit argument als hypothetisch afgewezen om dat de kans op
neerstorten verwaarloosbaar is. Het was hier met name
de overheid die dit bewezen heeft.
Enkele zeer zware vliegtuigen moeten
overdag noodgedwongen rechtdoor over Brussel vliegen o
-
Economisch aspect: Op
24.01.1997 heeft de Rechtbank van Eerste Aanleg te Brussel de eis van enkele
inwoners van Brussel tot verbod van nachtvluchten boven Brussel afgewezen met oa als motivering “Niemand kan betwisten dat er voor
Brussel een levensbehoefte bestaat om de in de nabijheid over een
internationale luchthaven te beschikken, waarvan het ondenkbaar zou zijn dat
zij ’s nachts niet werkzaam zou kunnen zijn” en “ de overbrenging van de
luchthaven van Zaventem of van bepaalde van haar
nachtelijke bedrijvigheden het probleem van lawaaihinder onvermijdelijk naar
elders zou verleggen”. In de praktijk is Brussel nu evenwel bevrijdt van zo goed als alle dagvluchten en van
alle nachtvluchten en heeft die afgewenteld op de Vlaamse gemeenten te Noorden van Brussel.
-
Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke
Regering van 27.05.1999 (bijlage 3):
Door het opleggen van strenge
geluidsnormen boven het Brussels Hoofdstedelijk Gebied die door zware boetes
worden gesanctioneerd, heeft het Brussels Hoofdstedelijk Gebied getracht om het
luchtverkeer boven Brussel zeer onaantrekkelijk te maken. In de kranten
verscheen dat Brussel zich hier op niet meer zal moeten beroepen aangezien het
gros van de vluchten over de Noordrand wordt omgeleid (bijlage 4).