1. Organisatie
Het aantal ingeschreven toehoorders bedraagt na telling der lijsten 152. Onder
de aanwezigen zijn naast een aantal Schepenen en de Burgemeester, ook
Volksvertegenwoordiger Mevr. Maggie De Block ( VLD) en later op de avond, dhr.
Touwaide, ombudsman BIAC.
2. Informatie gedeelte.
Burgemeester Eddy De Block (VLD) legt uit dat de gemeente, in solidariteit met andere en soms erger getroffen gemeenten gerechtelijke actie onderneemt : samen met de provincie Vlaams-Brabant wordt een procedure ingespannen bij de Raad van State.
Hiervoor is contact
opgenomen met een gerenommeerd advocatenbureau Gheysels & Partners. Deze
advocaat heeft volgens de burgemeester het meest ervaring in het pleiten van dit
soort zaken.
De argumenten voor het opzetten van deze gerechtelijke actie zouden neerkomen op
het overschrijden van bevoegdheden door de minister van Verkeer, Isabelle
Durant.
Hiernaast wordt de nakende in gebruik stelling van een meetpaal in Brussegem
aangekondigd op initiatief van de Provincie Vlaams Brabant..
Daarna komen Erik Pyck, Roger Vermeiren, Dokter Goethals en Erik Tamboryn van Actie Noordrand/Daedalus aan het woord. Zij behandelen o.a. de geluidstechnische en medische aspecten van de geluidshinder, en verduidelijken op die manier de informatie die terug te vinden is op de website van Actie Noordrand/Daedalus (LAeq, meer hinder met minder vliegtuigen, ...). Daar waar de geluidshinder direct en duidelijk waarneembaar is – je kunt er niet naast – zijn we op heden nog totaal onwetend over de gevolgen op onze gezondheid en daar wordt op heden over gezwegen door de beslissingsnemers.
Tijdens de uiteenzetting van Erik Tamboryn ontstaat een discussie met de burgemeester, die meent te begrijpen dat hem een lakse houding verweten wordt. De burgemeester verklaart wel degelijk de nodige inspanningen geleverd te hebben, en nog te leveren. Hij wijst er op dat het niet eenvoudig is bepaalde dingen te veranderen, en dat dergelijke processen de nodige tijd vragen. Hij wenst te benadrukken dat tafelspringen en ultimata zelden het gewenste effect opleveren. Verder benadrukt hij dat , alhoewel gemeentes aan de bel moeten trekken en dit ook doen, dit nog altijd beslissingen blijven van de federale regering.
Erik Tamboryn legt uit dat dit incident een vergissing is, en dat hij geenszins twijfelt aan de inspanningen van de burgemeester. Beiden vinden dat ze samen moeten overleggen, en dat het jammer is dat dit vooraf niet is kunnen gebeuren.
Burgemeester De Block
biedt de aanwezigen een glas aan om even rustig te verpozen alvorens aan te
vatten met de vragen vanuit het publiek.
3. Vragen / discussie met het publiek
Gestelde vragen vanuit het publiek :
1. Vraag aan de burgemeester : Aangezien Eddy De Block een VLD burgemeester is, de VLD op dit ogenblik in de regering zit en de premier een VLD-er is, waarom wordt er niet via die weg de nodige druk uitgeoefend, waarom is het probleem dan nog niet opgelost ?
Burgemeester De Block zegt dat
er wel degelijk de nodige signalen van de VLD burgemeesters naar de VLD
ministers gegeven worden.
Eddy De Block benadrukt dat de politici moeten kunnen toegeven dat er een foute
beslissing genomen is, en dat zij vanaf dat ogenblik het nodige moeten doen om
deze ongedaan te maken.
Hierbij aansluitend vraagt Erik Pyck dat alle politiekers in de zaal – en daarbuiten - duidelijke signalen geven en blijven geven naar hun nationale partij organen, dat wat op heden aan de gang is in de Noordrand, niet kan.
2. Verschillende mensen uit het publiek signaleren dat de deelgemeenten Ossel,
Hamme, Brussegem, Linthout en Zuid-Merchtem toch erger te lijden hebben dan wat
de burgemeester aanhaalde.
Meer algemeen betoogt het publiek dat het naast de
“nachtproblematiek” wel degelijk ook gaat om het aantal en de frequentie van de
dagvluchten, en dat minimaliseren niets oplost op termijn.
3.Vraag aan actie Noordrand/Daedalus : waarom wordt er niet meer actie
ondernomen door Actie Noordrand / Daedalus?
Erik Tamboryn legt uit dat de actievoerders bijna allemaal een full-time job hebben, naast hun activiteiten bij Actie Noordrand / Daedalus. Alle heil is niet te verwachten van hun acties alleen. Zij rekenen op de rest van de bevolking om voorstellen te doen en deze voorstellen ook plaatselijk uit te werken en te dragen. Daarvoor kunnen zij een beroep doen op Actie Noordrand/Daedalus voor ondersteuning, maar ze mogen niet verwachten dat de actiegroepen AN/D alles aankan. Lokale initiatieven zijn op zijn minst even nuttig omdat ze de lokale politici wakker maken en houden.
Een inwoner vraagt of het niet efficiënter zou zijn dat alle getroffen inwoners samen een ‘witte’ mars organiseren.
De burgemeester antwoordt dat het bereikte resultaat van de witte mars naar aanleiding van de zaak Dutroux zeer klein was.
Iemand doet het voorstel om de lokale verenigingen in te schakelen bij het actievoeren en verbreden van de boodschap.. Er blijken een vijftal leden en/of bestuurders van lokale verenigingen in de zaal te zitten. Roger Vermeiren doet een oproep aan deze mensen om hun gegevens door te geven, zodat dit verder uitgewerkt kan worden.
4. Een inwoner vraagt wat de stand van zaken is in verband met de opgestarte gerechtelijke procedure.
De burgemeester herhaalt dat hiervoor de nodige stappen ondernomen zijn, o.a. met het advokatenkantoor, en dat met de provincie Vlaams-Brabant overeengekomen is dat de provincie de helft van de kosten betaalt, en de gemeenten de andere helft. De Gemeente Merchtem en een Merchtemnaar stellen zich hierbij burgerlijke partij, in analogie met de andere deelnemende gemeentes.
5. Vraag aan de ombudsman, Philippe Touwaide : klopt het dat u bij Wakker Tervuren verklaard hebt dat er deze zomer geen chartervliegtuigen over de Oostrand zullen vliegen ?
De ombudsman legt een verklaring af, en wijst er o.a. op dat zijn diensten geen enkele bevoegdheid hebben om wat dan ook op te leggen of te veranderen.
Deze verklaring volstaat blijkbaar niet voor de vraagsteller die wil dat Touwaide ophoudt met rond de pot te draaien, en vraagt dat de ombudsman klaar en duidelijk zegt of hij dit wel of niet verklaard heeft.
De ombudsman, geïrriteerd : “Ja, ik heb dit inderdaad gezegd.” De ombudsman legt uit waarom : vermits de meeste (zo niet alle) charters een QC > 4 hebben, vliegen ze over de Noordrand. Hij beweert dat ze in de Oostrand vervangen worden door toestellen met lagere QC, en dat de Oostrand dus nog steeds evenveel vliegtuigen krijgt.
In de rand
van deze zelfde discussie met dhr. Touwaide, wordt bevestigd dat nu ook een
substantieel aantal dalende vluchten over Merchtem en omgeving passeren, omdat
dit tijdswinst betekent in de context van het globale vliegtuigverkeer
naar Zaventem.
De logische vraag vanuit het publiek, waarom het tijdsverlies wat ontstaat door
de vliegtuigen welke opstijgen voor het Zuiden, dan opeens geen rol meer speelt
wanneer deze vliegtuigen allemaal over de Noordrand en Westrand moeten, ipv.
recht naar de bestemming ( dus over Brussel ), wordt niet gesteld….
Merchtem, 8 maart 2003.