Nederland wil voor Schipholoverlast rekenmodel vervangen door feitelijke waarnemingen (metingen). BIAC werkt ook nog met rekenmodel en België wacht ook nog altijd op een degelijk geluidskadaster.
VROM-advies 16.1.2006
DEN HAAG Het huidige stelsel van geluids-,
milieu-en veiligheidsnormen voor Schiphol is te complex en sluit niet aan bij de
beleving van omwonenden. Dat stelt de Raad voor Verkeer en Waterstaat in een
gisteren uitgebracht advies aan het kabinet.
'Er is een hoop shit en leg die shit maar op
tafel', zo zei voorzitter Friso de Zeeuw van de adviesraad bij de presentatie
van het rapport. Tegelijk bracht ook de Vrom-Raad een advies uit over het
Schipholbeleid. Beide adviesraden komen tot de conclusie dat er weinig
vertrouwen is in dit beleid.
Om de adviezen is gevraagd door staatssecretaris Melanie Schultz van Hagen
van Verkeer en Waterstaat. Zij werkt aan een evaluatie van de Schipholwet,
waarover het kabinet in april van dit jaar een standpunt moet bepalen.
De adviesraden vinden dat het huidige beleid herzien moet worden. Vooral
het vaststellen van de geluidshinder door berekeningen kraken zij af. Deze
methode moet volgens de raden vervangen worden door feitelijke waarnemingen.
'Meten in plaats van rekenen', zegt zowel De Zeeuw als voorzitter Henry Meijdam
van de Vrom-Raad.
Volgens de rekenmodellen hebben minder mensen last van lawaai sinds het
huidige Schiphol-beleid in februari 2003 werd ingevoerd. Veel mensen zeggen
juist meer overlast te ervaren. De Raad voor Verkeer en Waterstaat pleit daarom
voor het vinden van oplossingen in nauwe samenspraak met de omwonenden. De raad
noemt dit 'joint factfinding' en stelt dat ingrepen in het stelsel 'in het
huidige klimaat van wantrouwen tussen partijen' niet zijn op te lossen door een
nieuwe commissie van deskundigen.
Raadsvoorzitter De Zeeuw ziet bij het overleg een belangrijke rol weggelegd
voor de Commissie Regionaal Overleg Schiphol (Cros), waarin ook omwonenden zijn
vertegenwoordigd. Beide adviesraden stellen voor met belanghebbenden te gaan
praten over sterkere bundeling van de routes voor het aan-en afvliegen.
Aanbevelingen
Prikkel maatschappijen met heffing om 'stil' te vliegen
Bundel routes om de overlast te concentreren en koop ernstig gehinderden uit
Vervang het rekenmodel voor de overlast door feitelijke waarnemingen (metingen)
Verplaats verkeer dat niet essentieel is voor de mainportfunctie van Schiphol
naar elders, bijvoorbeeld Lelystad
Schiphol kent nu een gespreid model van
vliegroutes. Concentratie van die routes maakt het probleem van de overlast
beter herkenbaar en hanteerbaar, zo vindt De Zeeuw. Bij zošn model kan worden
onderhandeld over concrete compensatie voor gehinderden, variërend van
schadevergoeding tot schadeloosstelling bij verhuizing, meent hij.
De adviesorganen stellen ook vast dat de groei van Schiphol in 2008 in de
knel komt door het huidige normenstelsel, een conclusie die verschillende
partijen al eerder hebben getrokken. Een urgente aanpassing van het systeem is
daarom volgens de raden gewenst.
De Zeeuw roept het kabinet op de tijd die nog rest tot het
kabinetsstandpunt in april te benutten om het politieke debat goed voor te
bereiden. 'Anders loop je het risico dat het debat een hoog gehalte aan
welles-nietes krijgt.'
Er zijn oplossingen voorhanden die de overlast kunnen beperken, maar de
overheid maakt daar volgens de Raad voor Verkeer en Waterstaat onvoldoende werk
van. Zo adviseert de raad om maatschappijen die vliegen met stille toestellen te
belonen en lawaaiige vervoerders extra te laten betalen.
De Vrom-Raad wil dat er ook een scheiding komt tussen de
verantwoordelijkheden van de overheid en van de luchthaven. De overheid is nu
verantwoordelijk voor zaken die Schiphol als bedrijf kan behartigenš, aldus
raadsvoorzitter Meijdam. 'Bedrijven als DSM en Corus zijn ook zelf
verantwoordelijk voor het realiseren van milieudoelstellingen.' De overheid moet
volgens hem meer de randvoorwaarden stellen waarbinnen Schiphol kan groeien.