LE SOIR PLEEGT CIJFERFRAUDE DOOR ONZORGVULDIGE CIJFERS OVER OVERVLIEGEN BRUSSEL TE PUBLICEREN
Meise, le 30 septembre 2004
Chèr rédaction,
Ce matin, le quotidien votre journal, relayé par les radios de la VRT et le Standaard, a diffusé des informations erronées au sujet de la répartition des vols de nuit en affirmant que Bruxelles serait la principale victime des vols de nuit. Bien entendu, il s’agit d’une superbe désinformation à laquelle nous voulons réagir par les arguments suivants :
Au besoin, nous pouvons aussi vous faire parvenir des enregistrements des radars accompagnés de chiffres.
Veuillez agréer mes salutations cordiales,
Marc Goethals
Kraaienbroeklaan 1
Meise
Volgens Lesoir gaat 60 % van de nachtvluchten over Brussel Lees het artikel
LE SOIR PLEEGT CIJFERFRAUDE DOOR ONZORGVULDIGE CIJFERS OVER OVERVLIEGEN BRUSSEL TE PUBLICEREN
MAIL dd 30.9.2004
Geachte redactie,
Uw artikel van vandaag waarin gesteld wordt dat Brussel 60% van de vluchten
krijgt is zodanig opgesteld dat wie het technisch niet begrijpt alleen onthoudt
dat Brussel veel last heeft.
Hierbij volgende opmerkingen:
1. als men de redenering volgt van Le Soir dan komt men met hun
cijfermateriaal ongewijfeld op een totaal uit van 260%. Immers de landingen gaan
voor 100% over Vlaanderen evenals de vertrekken, waarvan 60% het Brussels Gewest
op één of andere manier raakt
2. er wordt geen rekening gehouden met de uitzonderingssituatie in augustus
(ivm de werken op de 25R, waardoor niet kon worden opgestegen op die piste)
3. Le Soir gaat ervan uit dat de "others" of "autres" in de boordtabellen
proportioneel gespreid zijn over de verschillende routes, waarbij ombudsman
Touwaide wordt geciteerd als referentie en dat dus het niet in rekening brengen
van deze"others" de verhoudingen niet verandert. Wij hebben hierover een andere
interpretatie door de boordtabellen te vergelijken met de radartracks. In de
boordtabellen komt nl de CIV 8 of ring route nooit voor. De "others" zijn
zware toestellen die op de CIV 8 vliegen: zware toestellen (A 300) met
bestemming CIV. Op deze route vliegen ook de zware omgeleide toestellen met
bestemming HUL. In hun redenering vliegen die dus sowieso over Brussel omdat ze
opstijgen van de 25R (of L), in de onze vliegen die over de Noordrand, inclusief
Haren en NOH maar zeker niet over de kanaalroute (QC>4). Woordspielerei of
bewuste misleiding?
4. er wordt gedaan alsof de toestellen met bestemming Huldenberg opstijgen
vanop de 25R of 25L en daardoor over Woluwe, Watermaal etc vliegen wat manifest
een leugen is (ze stijgen op vanop de 20 en draaien meteen af naar Huldenberg).
Touwaide beweert dat de route ROUSY over Brussel gaat, onze technische
specialiste is het daar niet mee eens.
Herinner u overigens de interventie van Michel en Onkelinckx die meteen het
spreidingsplan hebben laten amputeren omdat men te dicht in de buurt van Brussel
kwam.
5. de echte cijfers (cfr tabel van onze website, onder rubriek "cijfers")
geven een heel ander beeld voor de vertrekken: Zone 1 had 1728 vertrekken of
35.7% (volgens de redenering van Le Soir vliegen die over Brussel) en Zone 2 had
456 of 9.4% waarvan men kan aannemen dat de bocht naar rechts ook over Brussel
vliegt, zeg maar 4.9% van het totaal, maar de andere zones hebben absoluut niets
met Brussel te maken (Zone 3 1.620 of 33.5%, Zone 4 14.7%, Zone 5 2.3% en Zone 6
4.6%. Dus als men uw redenering volgt hebben we voor Brussel 35.7% + 4.9% =
40.6% (onderschat owv niet gebruiken van baan 25R gedurende een topperiode) en
Vlaanderen 160% (som Zones 1, 2, 3, 4, 5, 6). Misschien is het getal voor
Brussel in deze redenering nog wat onderschat omdat inderdaad in de twee nachten
dat tussen 23 en 03 h vanop de 20 wordt opgestegen er enkele vluchten met
bestemming N of W een bocht naar rechts maken over een deel van Brussel. In geen
geval kan men daarmee het verschil verklaren tussen 40% en 60%!
6. Men kan dus stellen dat van de vertrekkende vluchten op Zaventem 100% op
één of andere manier boven een Vlaams burger vliegt en 40.6% op één of andere
manier boven een Brussels burger
7. het is echter een onzinnige manier om de gewesten met elkaar te
vergelijken, waar het om gaat is hoeveel ieder burger ongeacht zijn woonplaats
of gewest te verduren krijgt, ervan uitgaande dat iedere burger hetzelfde recht
op bescherming heeft tov schadelijke invloeden op zijn milieu en zijn
gezondheid. Wanneer men dan een bepaalde zone (toevallig de hoofdstad, een ander
gewest en een andere taal!) tracht te vermijden (nog niet eens omdat het de
dichtst bevolkte zone is want de Kanaalroute is relatief weinig dicht bevolkt,
evenals het Zoniënwoud bvb) dan geeft dit aanleiding tot excessieve hinder voor
de andere omwonenden omdat er een concentratiezone ontstaat waar de frequentie
van de bewegingen zeer sterk toeneemt. Wij beschouwen dus een vlucht die min of
meer rechtstreeks naar haar bestemming vliegt als een vlucht met een verantwoord
traject, dit is bvb het geval voor de Kanaalroute of de Chabert-route en voor
bepaalde routes vanuit de 25R of 20 richting Huldenberg. Dit is al veel minder
het geval voor de route Denut vanop de 25R. Routes die op lage hoogte een
extreme bocht maken om bepaalde inwoners te ontwijken zijn concentratieroutes
waarbij het onbelangrijk is of ze nu al of niet raken aan Brussel.
8. op die wijze komt men dus tot heel andere cijfers: (zonder rekening te
houden met onrechtstreekse vluchten):
1. bewoners in Zone 1 (Diegem, Haren, NOH) 1728 vertrekken of 35.7% ,
waarvan 7.9% omgeleide HUL die hier niet thuishoren
2. bewoners in Zone 2 (Zaventem) 456 of 9.4% (tgv werken op 25R
artificieel verhoogd)
3. bewoners in Zone 3 (Sterrebeek) 1.620 of 33.5%
4. bewoners in Zone 4 (Kortenberg) 709 of 14.7%
5. bewoners in Zone 5 (Steenokkerzeel) 110 of 2.3%
6. bewoners in Zone 6 (Perk) 221 of 4.6%
7. bewoners van de Noordrand (tot Meise) 1.356 of 28% waarvan 7.9%
onterecht omgeleid via de ringroute met bestemming HUL en 5.0% onterecht
omgeleid via de ringroute met bestemming CIV (route CIV 8)
8. bewoners van Brussel Kanaalzone: 372 of 7.7%
9. Op die manier komen we dus op 7.7% van de vertrekken en 100% van de
landingen over Brussel of maw Brussel heeft < 5% van het totaal aantal
bewegingen. Er zijn natuurlijk ook Brusselse burgers die net als de burgers van
de Vlaamse Noordrand duidelijk minder invloedrijk zijn en zeer zwaar getroffen
worden: Haren en NOH, in veel mindere mate de kanaalzone
Met vriendelijke groeten,
Marc Goethals
Meise