U GAF MIJ NOG GEEN ANTWOORD: WAAROM VLIEGT MEN ZO LAAG OVER ONZE BUURT MET
GEVAARLIJK ZWAAR BELADEN VLIEGTUIGEN DIE PAS LATER ROUTE KIEZEN?
MAIL dd 30.3.2004
Geachte Ombudsman,
Verleden week heb ik U een vraag gestuurd, waarop ik nog geen antwoord heb
ontvangen. Ik wil U de vraag vandaag daarom nogmaals stellen.
In de nacht van woensdag op donderdag stijgen de vliegtuigen op van de 25R en de
20. Een te vergelijken situatie met de meeste nachten van voor de spreiding van
18 maart jl..
Er zijn echter 2 grote verschillen. De eerst is duidelijk. Het aantal
nachtvluchten over ons dak (Beaulieu Machelen) is alleen op deze nacht zo hevig.
De ander nachten is het aantal aanmerkelijk gedaald.
Het tweede verschil is echter dat de vliegtuigen veel lager over komen.
Na eerst gewekt te zijn om 1.18 begint het pas goed om 3.22 3.30 3.34 etc. tot
4.40. Met name het vliegtuig van 3.22 raast vlak over onze daken en zet daarmee
de toon voor het uur dat komen gaat. Vannacht kon ik goed zien dat vanaf onze
buurt de vliegtuigen in alle mogelijke richtingen gaan. Zelfs in een enkel geval
meteen weer een bocht naar
links maken (?) (een vlucht rond 4.10).
Mijn vraag was en is:
Waarom vliegt men zo laag over onze buurt? Is dit het gevolg van de nieuwe
procedures etc. Is dit de prijs die wij moeten betalen voor de spreiding?
Het kan natuurlijk.
Ik begreep uit een interview met U dat de vliegtuigen eerst een bepaalde hoogte
moeten hebben bereikt alvorens zij hun route gaan volgen. Dit geldt dus niet
voor de net opgestegen vliegtuigen (?) Zij nemen zeer snel een bocht naar rechts
en pas later bepalen zij de route. Ik ben op dit gebied geen specialist, maar ik
vind het nogal gevaarlijk. De vliegtuigen zijn aanmerkelijk zwaarder beladen dan
overdag (dat is goed te horen) en scheren schuin over onze buurt. Overdag komt
dit ook veel voor (zoals U weet is er overdag nog niets verbeterd) maar dan
klinkt het minder zwaar!
Met dank voor de aandacht die U aan dit schrijven wilt besteden
hoogachtend
J.F.
P. Schroonsstraat
1830 MACHELEN