DE HINDER IN GRIMBERGEN IS NA ENKELE MAANDEN SPREIDINGSPLAN WEER NET ZO ERG ALS IN NOVEMBER 2003
MAIL dd 26/29.7.2004
Geachte heren,
Naar aanleiding van de toestand van afgelopen weken , met andere woorden, de lawaaihinder die nagenoeg continue aanwezig is , laat ik u hierbij een kort overzicht van opstijgende vliegtuigen , waargenomen aan mijn woonadres .
Graag een verklaring voor deze plotse verandering , gezien immers de maanden april , mei en de eerste week van juni relatief leefbaar waren, wat voor ons een bevestiging was van de uitvoering van het spreidingsplan .
Hiervan is vandaag niets meer te merken en kan ik op grond van onderstaande gegevens afleiden dat “...de uitvoering van het spreidingsplan niet wordt nagekomen , uitgevoerd , zoals de uitspraak van het hof en later bevestigd door Cassatie, het betaamt” .
Ik weet niet welke manoeuvers worden uitgevoerd om ook maar aan de wensen van wie ook tegemoet te komen .
Zeker is dat het spreidingsplan opgelegd werd door de hogere orde en
aanvankelijk de politieke steun kreeg .
Graag uw commentaren bij kerende :
maandag 12 juli dinsdag 20 juli nationale feestdag 21 juli
10.35u: hoge geluidshinder ook hier, de voormiddag aanhoudend om en bij de twee ook hier werden we niet gespaard
10.37u: gemiddelde geluidshinder à drie minuten , de namiddag met enkele langere intervallen zelfde patroon, om en bij de twee à drie minuten maar nog steeds sterk aanwezig.
10.39u: "-"
10.42u: "- "
10.44u: "- "hoge geluidshinder
10.47u: "- "matige geluidshinder
10.55u: "- "gemiddelde geluidshinder
11.00u: "- "hoge geluidshinder
11.02u: "- "hoge geluidshinder
11.05u: "- "gemiddelde geluidshinder
11.07u: "- "
11.09u: "- "
11.00u: "- "
11.16u: "- "lichte geluidshinder
11.19u: "- "gemiddelde geluidshinder
11.36u: "- "
11.37u: "- "
11.39u: "- "
11.41u: "- "
11.43u: "- "
11.45u: "- "hoge geluidshinder
11.54u: "- "
12.13u: "- "gemiddelde geluidshinder
12.14u: "- "
12.23u: "- "
12.27u: "- "
12.29u: "- "
12.37u: "- "
12.39u: "- "
12.49u: "- "
12.56u: "- "
Een gemiddelde van om en bij de twee a drie minuten , maw het gebulder dat aan de horizon verdwijnt krijgt al navolging door de volgende komende vlucht, een aanhoudende geluidsbron. Opmerkelijk was donderdag 22 juli waar vanaf 14.00u geen enkel vliegtuig merkbaar was tot 18.00 u .
De volgende dagen was steeds hetzelfde patroon waarneembaar zoals hierboven beschreven .
Ook merk ik op dat er geen uitwaaiering is, maar steeds meer
geconcentreerd gevlogen wordt, net zoals november 2002 .
Opnamepunt , Grimbergsesteenweg , verbindingsweg naar Strombeek-bever , ter hoogte van het 'Sint- Alexiushospitaal ' nr 16 .
J.P.
Grimbergen
Mijnheer P.,
Er zijn geen wijzigingen geweest aan het aantal bewegingen en de routes van onze nationale luchthaven sinds de toepassing van het spreidingsplan.
Betreffende 21 juli, zelfs wanneer dit voor ons een nationale feestdag is, is dit voor de luchthaven een vrij normale werkdag. Ter Uwer informatie, per werkdag (maandag tot en vrijdag) zijn er 750 bewegingen. In de weekends loopt dit terug tot 550 bewegingen. In bijlage de selectieprocedure voor
het banengebruik. Weersomstandigheden en voornamelijk windsterkte en windrichting, in deze volgorde, hebben prioriteit op om het even welk plan;
Met vriendelijke groeten,
Ing. R A F De Baerdemaeker
Ombudsdienst voor de Luchthaven Brussel Nationaal
Besten,
Dit verstuurde ik als antwoord op de mail van Dhr De Baerdemaeker, het kan toch niet zijn dat het spreidingsplan enkel voor het weekend geldt . Tijdens de week zijn er voortdurend en enkel en alleen vertrekken vanop de 25R Is dit spreiding ?
Beste groeten,
J.P.
Geachte Heer ,
Zoals ik dus voorheen reeds stelde : vertrekken tijdens de week om en bij de twee minuten ( 25 R). In uw bijlage komt tijdens de week alleen maar 25 R voor aangaande de vertrekken.
Deze worden dus allen afgeleid naar één enkele richting, sinds juni , gezien wij sindsdien om de twee a drie minuten hinder ondervinden . Dit is geen spreiding !!!!! Dit zijn weer afgeleiden om anderen te sparen , ondemocratisch en onrealistisch .
Gegroet ,
J.P.
Geachte minister,
Naar aanleiding van mijn klacht , gericht aan de ombudsdienst van de luchthaven , kreeg ik volgend overzicht als antwoord .
In dit overzicht kunt u opmerken dat de weekdagen enkel en alleen vertrokken wordt vanop de startbaan 25 R , dit is de baan die vertrekken toelaat boven de noordrand .
Dit is nogmaals het duidelijkste bewijs , dat er geen evenwichtige spreiding is , 72 % van de vluchten boven de noordrand , met minder en minder uitwaaiering , wat een pure concentratie met zich teweeg brengt . ( situatie is gelijk te stellen aan die van eind 2002 , 2003) De uitspraak van het hof benadrukt nogthans een "evenwichtige spreiding en een maximaal banengebruik " , niet enkel de 25 R . Wetende dat men met tegenwind in meest optimale en veilige omstandigheden kan vertrekken , is het zeer onlogisch dat de noorderkant het meest te verduren krijgt .
Mogen we nu eindelijk verwachten dat er
1 ) Een effectieve oplossing geboden wordt aan deze ondemocratische , ongezonde , onleefbare situatie
2) De geluidsnormen worden geharmoniseerd zodoende dat de optimale spreiding kan worden gerealiseerd
3) Een duidelijke communicatie naar alle betrokkenen .
Dit is een recht voor iedereen , vragen om in leefbare omstandigheden te wonen , ik voel het als burgerplicht u hierover te informeren dat wat momenteel uitgevoerd wordt , niet overeenstemd met het regeerakkoord , om iedereen in dit dossier als gelijke te beschouwen . De lasten en lusten evenwichtig te verdelen.
Hoogachtend ;
J.P. Grimbergen
(Onderstaande mail is van de Franstalige Ombudsman die opnieuw tussenkomt in een Nl-talig dossier en die voor de zoveelste maal vergeet te melden
- dat in de Noordrand dezelfde mensen dag en nacht overvlogen worden in tegenstelling tot de Oostrand, waar de dagconcentratie binnen de Ring ligt en de nachtconcentratie buiten de Ring,
- dat de vier routes in de Noordrand tot op 10 km van de luchthaven geconcentreerde hinder veroorzaken,
- dat het een fundamenteel verschil uitmaakt of de vliegtuigen hun bocht inzetten op 700 of op 1700 voet, nog altijd een flagrante discriminatie van de burgers in de Noordrand tov de burgers van de Oostrand en
- die de voorkeur geeft te signaleren wanneer de Noordrand NIET ipv wanneer ze verder WEL overvlogen wordt. Zijn informatie is correct maar de manier waarop ze wordt ingekleed is en blijft tendentieus. nvdr).
Mesdames, Messieurs,
Je me permets de rectifier les informations relatives aux 72 % cités dans ce courrier.
La piste 25 droite fait partir les avions sur un seul couloir au-dessus de Diegem, Haren, PUIS les avions virent soit vers la droite à partir de l'altitude de 700 pieds sur 4 couloirs différents ( Chièvres, Helen, Denut et Nicky ), soit vers la gauche à partir de l'altitude de 1.700 pieds sur un seul couloir en direction de la balise d'Huldenberg.
Les avions qui virent vers la droite survolent :
Diegem, Haren-Bruxelles, Neder-Over-Hembeek puis : - Grimbergen, Laeken, Jette, Ganshoren en frôlant le ring pour Chièvres
- Grimbergen, Vilvorde pour Nicky
- Grimbergen, Meise, Wemmel pour Denut et Helen
La partie de Grimbergen la plus touchée est le quartier Strombeek-Mutsaard autour du Plateau du Heysel.
Les avions qui virent vers la gauche survolent :
Diegem, Haren-Bruxelles, Evere, Schaerbeek, Woluwe-Saint-Lambert, Woluwe-Saint-Pierre, Wezembeek-Oppem
De ce fait, il n'y a PAS 72 % des décollages qui survolent Grimbergen comme on pourrait le croire.
Le nombre d'avions qui virent vers la droite sur 4 couloirs est relativement identique au nombre d'avions qui virent vers la gauche sur un seul couloir.
De plus, un samedi sur deux, et chaque dimanche de 6 à 17 heures, la route de Chièvres est déviée sur Bruxelles-Ville après survol de Diegem, Haren, Evere et Schaerbeek, sans survol de Grimbergen
Ce chiffre de 72 % ne correspond donc que vraisemblablement que pour le cas des communes de Diegem et de Haren-Bruxelles.
Je pense aussi intéressant de vous signaler que pour les décollages :
la nuit du lundi au mardi, la piste 25 droite n'est pas utilisée la nuit du vendredi au samedi, la piste 25 droite n'est pas utilisée un samedi sur deux, de 6 à 23 heures, la piste 25 droite n'est pas utilisée le dimanche, de 6 à 17 heures, la piste 25 droite n'est pas utilisée le jeudi de 3 à 6 heures du matin, la piste 25 droite n'est pas utilisée en cas de fort vent de nord, ou de nord-est, ou d'est, la piste 25 droite n'est pas utilisée du 2 au 23 août 2004, la piste 25 droite sera fermée à tout trafic et ne sera pas du tout utilisée
Je reste à votre disposition pour tout complément d'information.
Philippe TOUWAIDE
Directeur van de Ombudsdienst voor de Luchthaven