Landuyt kan niets doen ivm luchthaven voor 2008? Hier is een perfect haalbaar actieplan. Waar blijft fase 3 van spreidingsplan met investeringen banen, ILS op 07, herschikken exitpunten en hertekenen routes?
Mail 28.11.2005
Geachte,
Als er objectief een wansituatie wordt vastgesteld: overbelasting van bepaalde
regio's (ook in de Oostrand) maar met als uitschieter de vertrekzone van baan
25R en de Noordrand, is het nogal flauw om te zeggen dat daar voor 2008 niets
aan kan gedaan worden. Eén bepaald gewest houdt het been stijf, wil geen enkele
vlucht over zijn grondgebied en verhindert daarmee ook alle evenwichtiger
verdeling van vliegbewegingen vanaf de Nationale Luchthaven.
Dat Gewest krijgt daarvoor niet eens alle banbliksems over zich heen, de
hefbomen die men ongetwijfeld heeft (financiële etc) worden niet gebruikt, men
betonneert de bestaande wantoestand.
Men had al eind 2003 beslist dat er een fase 3 moest komen in het
spreidingsplan, een fase die bestond uit investeringen in:
- verlenging taxibaan 25L (dus niet de verlenging van de baan zelf, alleen al de
taxibaan is al voldoende)
- installatie van ILS systemen op de banen 07
- herschikken van exitpunten en hertekenen van de routes...
...en daar is men twee jaar later nog niet eens aan begonnen. Dergelijke
investeringen kunnen best een eind voor het zogezegde jaar 2008 uitgevoerd zijn,
en in afwachting daarvan kan men met de bestaande infrastructuur en met de
bestaande routes al een veel evenwichtiger resultaat realiseren.
Het wordt tijd dat een politiek zwaargewicht opstaat dat de enige mogelijke
oplossing begint te verdedigen (in onderstaande volgorde):
- een realistisch maximum aantal vliegbewegingen (de grote schrik van degenen
die nu weinig of niets hebben is dat ze als gevolg van spreiding in de
dramatische Diegem situatie gaan terechtkomen)
- overal maximaal gespreide routes (bestaand voorstel dat goedgekeurd was door
Eurocontrol in december 2003) met gebruik van veiliger routes (rechtstreeks in
richting van bestemming zonder omwegen met drie en meer bochten)
- veiliger windcriteria volgens de ICAO reglementering
- optimaal baangebruik: banen die omwille van onderinvestering een lagere
capaciteit hebben kunnen gebruikt worden op kalmere momenten (en zelfs
daarbuiten, want telkens de wind niet toelaat om baan 25R te gebruiken voor
vertrekken, gebruikt men andere banen en bewijst men dat de capaciteit van die
banen meer dan voldoende is om aan de vraag te voldoen)
- eindelijk de noodzakelijke investeringen realiseren.
Hoogachtend,
V.M.
Grimbergen