Minister Landuyt, wat heeft het voor zin het spreidingsplan te evalueren als het niet wordt nageleefd?
Mail dd 28.11.2004
Mijnheer de Minister,
Eens te meer richt ik u een klacht ivm het niet naleven van het spreidingsplan
deze dagen, of bestaat deze niet meer.
Ik verneem dat u een evaluatie maakt van verleden maanden, heeft het nog zin als
het niet toegepast wordt ???
Nacht vrijdag op zaterdag 26/27 november werd Diegem verschillende malen
overvlogen o.a. om de 10 minuten tussen 3.50 en 4.40 uur.
Zaterdag 27/11 - een odd Saturday - geen windje te bespeuren maar Diegem werd
constant overvlogen vanaf 25R de ganse morgen, minder frekwent in de namiddag.
Dus geen beloofde compensatie voor de zoveelste keer.
Gedurende de nacht van zaterdag op zondag, werd blijkbaar de 25L gebruikt voor
de opstijgingen, dus werd Diegem nog regelmatig overvlogen wezen het
onrechtstreeks.
Zondag 28/11. Het begon goed tot de Singapour Airlines om 9.47 u persé de 25R
wenste te gebruiken.
Hij werd gevolgd door 8 anderen tussen 10.48 en 14.42 u (10.48 - 11.23 - 11.33
HBA - 11.44 - 12.30 Korean Airlines - 13.14 - 14.42 - ik vraag mij af wat met
deze vliegtuigen gebeurde tijdens de werken in augustus) en ondertussen kregen
we regelmatig luidruchtige toestellen vanaf de 25L (10.08 - 10.48 leger - 10.56
- 11.12 ....).
Vanaf 16.55 u werd er bijna constant over onze kop opgestegen.
Ik vernam ook dat de windnormen voor niet-gebruik van de 25R voor de
opstijgingen opgetrokken zouden worden, met andere woorden zullen dus de enige
periodes waar we van wat stilte kunnen genieten ook al verdwijnen: bij
noorden-, oosten- en noordoostenwind. Men zegt altijd dat het gevaarlijk is de
02/20 baan te gebruiken zodra er een briesje is, maar voor de 25R geeft dat dus
blijkbaar niet, is het omdat bij problemen de vliegtuigen rechtstreeks over
Brussel zullen vliegen en daar crashen bij ernstige problemen. Is dit
verantwoord?
Ik hoop dat de ombudsdienst mij de lijst van de vluchten en de radar tracks zal
bezorgen voor bovenvermelde dagen en nacht en dank de personen die het zullen
uitvoeren.
Met de meeste hoogachting,
F. D.
Diegem
Alles wordt gedaan om de 02/20 te
vermijden en Diegem/Noordrand ook tijdens vrije weekends te belasten
Mails 26/29.11.2004
Mevrouw,
Zaterdag morgen tussen 03:00 en 06:00 hadden we windrichting 270° met 10 knopen
windsnelheid.
Voor zondag 21 november is opgestegen vanaf de baan 25R tussen 06:00 en 10:15
tengevolge lage zichtbaarheid en laag wolkendek. Vanaf 10:30 is de baan 20 voor
vertrekken in gebruik genomen.
Met vriendelijke groeten,
Ing. R A F De Baerdemaeker
Ombudsdienst voor de Luchthaven Brussel Nationaal
Mevrouw,
Bij lage zichtbaarheid wordt voor veiligheid steeds de langste baan gebruikt, in
dit geval 25R.
Landen zal dan steeds gebeuren op 25R en L, tengevolge ILS.
Baan 02/20 is uitgesloten tengevolge lagere categorie van ILS systeem.
Met vriendelijke groeten,
R A F De Baerdemaeker
Geachte,
Alles wordt dus wel gedaan om 02/20 te vermijden.
M. vr. groet
F.D.
Diegem
-----Oorspronkelijk bericht-----
Geachte Ombudsman, Beste Raf,
Ik dank u voor de antwoorden en uitleg dit u stuurde nav mijn klachten.
Kunt u mij uitleggen waarom bij lage zichtbaarheid en laag wolkendek de ene baan
of de andere meer of minder geschikt is, het fenomeen moet zich toch op dezelfde
manier voordoen op het ganse luchthavengebied ?
Beste groeten,
F. D
Vervolg spreidingsplan, weekendcompensatie, een saga van onwil en sabotage.
Mails dd 6.12.2004
Madame, Monsieur,
Je m'étonne de vos remarques. Quand on parle de samedi pair ou impair, on a
toujours parlé sur une base annuelle en fonction de la numérotation de la
semaine, il y en a 52 par an.
La personne qui peut contrôler, dicter ou influencer la météorologie, le temps,
le vent, la température et la visibilité n'existe pas encore sur terre, que je
sache. Les conditions atmosphériques de ce samedi 4 décembre 2004 ne
permettaient pas une utilisation de la piste 02 orientée vers le nord, et
équipée seulement en catégorie 1 pour les opérations par faible visibilité.
Si les pistes principales sont les deux pistes 25 orientées Ouest, ce n'est pas
du tout un hasard. Ces deux pistes sont orientées dans le sens des vents
dominants en Belgique. Ces deux pistes sont par ailleurs mieux équipées que la
02 pour les opérations par faible visibilité, la 25 L est catégorie 3 et les
travaux de cet été sur la 25 R avaient pour but de la rendre opérationnelle
également en catégorie 3.
Je fais totalement confiance aux données météo qui me sont communiquées, et il
faut toujours veiller à garantir en priorité la sécurité de la navigation
aérienne avant toute autre considération.
Je reste à votre disposition.
Philippe TOUWAIDE
Directeur van de Ombudsdienst voor de Luchthaven Brussel-Nationaal
Monsieur Touwaide,
Je vous remercie pour votre réponse.
La seule conclusion que l'on peut tirer de cette affaire - et je ne veux
polémiquer - ni rechercher dans les fonds de caves qui a dit quoi il y a des
mois - c'est que les compensations prévues pour ce que VOUS avez appelé une
situation infernale pour Diegem - ne sont pas appliquées.
SI CE N'EST POSSIBLE il faut que les personnes responsables de cet aéroport et
les politiciens tirent les conclusions - il n'y a pas 36 solutions.
- réduire fortement les mouvements
- ou les délocaliser;
- ou comme veulent les associations de l'Oostrand, faire des champs de ..... de
Diegem, Haren, Evere, Laeken etc...
- et de l'autre côté pour les atterrisages, bref un noyau Bruxellois, sur un
ilôt (j'oublie le village de Zaventem).
Meilleures salutations
F. D.
Mijnheer de Minister,
Eens te meer dien ik hiermede klacht in wegens het niet naleven van het spreidingsplan dit weekend.
Zaterdag 4 december werden wij in zone 1
(Vlaanderen + Brussel dus) constant overvlogen vanaf ruim voor 6 uur en dit de
ganse dag door.
F.D. Diegem
-----------------------------------------
28.11 en 5.12 nogmaals werken op zondag op 02/20, werken die mensen soms alleen
in het weekend?
Mails 5/13.12.2004
Mevrouw
Ombudsdienst voor de Luchthaven Brussel Nationaal
Actual date/time | A/D Code | RWY | Aircraft type ICAO code | Quota count | SID |
28/11/2004 06:59 | D | 20 | F50 | 1 | HELEN2L |
28/11/2004 07:43 | D | 20 | A319 | 1.7 | HELEN2L |
28/11/2004 08:41 | D | 20 | F70 | 1 | HELEN2L |
28/11/2004 09:20 | D | 20 | RJ85 | 1.4 | NIK1L |
28/11/2004 09:37 | D | 20 | RJ1H | 1.6 | DENUT2L |
28/11/2004 09:47 | D | 25R | B764 | 7.9 | |
28/11/2004 10:06 | D | 20 | RJ70 | 1.4 | NIK1L |
28/11/2004 10:10 | D | 20 | C130 | 11.9 | DENUT2L |
28/11/2004 10:18 | D | 20 | RJ1H | 1.6 | NIK1L |
28/11/2004 10:31 | D | 20 | C130 | 11.9 | DENUT2L |
28/11/2004 10:46 | D | 25R | B763 | 8.8 | |
28/11/2004 10:55 | D | 25L | B763 | 10.2 | DENUT2C |
28/11/2004 11:00 | D | 20 | F70 | 1 | HELEN2L |
28/11/2004 11:12 | D | 25L | B763 | 8.8 | DENUT2C |
28/11/2004 11:15 | D | 20 | A320 | 2.4 | HELEN2L |
28/11/2004 11:17 | D | 20 | RJ85 | 1.4 | NIK1L |
28/11/2004 11:22 | D | 25R | B763 | 10.2 | |
28/11/2004 11:32 | D | 25R | L101 | 22.4 | |
28/11/2004 11:44 | D | 25R | B744 | 24 | |
28/11/2004 12:00 | D | 20 | MD82 | 6 | NIK1L |
28/11/2004 12:03 | D | 20 | F50 | 1 | HELEN2L |
28/11/2004 12:08 | D | 20 | B763 | 10.2 | DENUT2L |
28/11/2004 12:29 | D | 25R | B744 | 36.3 | |
28/11/2004 12:46 | D | 20 | A319 | 1.7 | HELEN2L |
28/11/2004 13:14 | D | 25R | MD11 | 11.1 | |
28/11/2004 14:01 | D | 20 | BE20 | 1 | HELEN2L |
28/11/2004 14:04 | D | 20 | A320 | 4.1 | HELEN2L |
28/11/2004 14:13 | D | 20 | JS31 | 1 | NIK1L |
28/11/2004 14:15 | D | 20 | GLF4 | 1 | DENUT2L |
28/11/2004 14:29 | D | 20 | F50 | 1 | HELEN2L |
28/11/2004 14:39 | D | 25R | MD11 | 10.7 | |
28/11/2004 14:45 | D | 20 | B462 | 1.3 | NIK1L |
28/11/2004 14:52 | D | 20 | RJ1H | 1.6 | NIK1L |
28/11/2004 15:11 | D | 20 | RJ1H | 1.6 | NIK1L |
28/11/2004 15:14 | D | 20 | RJ85 | 1.4 | DENUT2L |
28/11/2004 15:18 | D | 20 | B736 | 1.3 | NIK1L |
28/11/2004 15:27 | D | 20 | RJ1H | 1.6 | HELEN2L |
28/11/2004 15:28 | D | 20 | A319 | 1.7 | HELEN2L |
28/11/2004 15:38 | D | 20 | A319 | 1.7 | HELEN2L |
28/11/2004 15:44 | D | 20 | RJ1H | 1.6 | DENUT2L |
28/11/2004 15:47 | D | 20 | RJ1H | 1.6 | DENUT2L |
28/11/2004 16:55 | D | 25R | DC10 | 19.7 | |
28/11/2004 16:58 | D | 25R | E145 | 1 | |
28/11/2004 16:59 | D | 25R | E145 | 1 |
Actual date/time | A/D Code | RWY | Aircraft type ICAO code | Quota count | SID |
05/12/2004 06:32 | D | 25R | DC87 | 8.4 | |
05/12/2004 07:07 | D | 20 | F50 | 1 | HELEN2L |
05/12/2004 07:40 | D | 20 | A319 | 1.7 | HELEN2L |
05/12/2004 07:51 | D | 20 | A310 | 6.5 | NIK1L |
05/12/2004 07:57 | D | 25R | B744 | 21.9 | |
05/12/2004 08:37 | D | 20 | F70 | 1 | HELEN2L |
05/12/2004 09:05 | D | 25R | B744 | 21.9 | |
05/12/2004 09:25 | D | 20 | RJ1H | 1.6 | NIK1L |
05/12/2004 09:32 | D | 20 | RJ70 | 1.6 | NIK1L |
05/12/2004 09:44 | D | 20 | B764 | 7.9 | DENUT2L |
05/12/2004 09:47 | D | 20 | RJ85 | 1.4 | DENUT2L |
05/12/2004 10:07 | D | 25R | RJ85 | 1.4 | |
05/12/2004 10:09 | D | 25R | A320 | 3.1 | |
05/12/2004 10:10 | D | 25R | RJ85 | 1.4 | |
05/12/2004 10:12 | D | 25R | RJ85 | 1.4 | |
05/12/2004 10:18 | D | 25R | RJ1H | 1.6 | |
05/12/2004 10:20 | D | 25R | B763 | 8.8 | |
05/12/2004 10:25 | D | 25R | B734 | 3.2 | |
05/12/2004 10:26 | D | 25R | A320 | 3.3 | |
05/12/2004 10:39 | D | 25R | RJ1H | 1.6 | |
05/12/2004 10:41 | D | 25R | B733 | 2.2 | |
05/12/2004 10:44 | D | 25R | B763 | 10.2 | |
05/12/2004 10:47 | D | 25R | A319 | 2.1 | |
05/12/2004 10:55 | D | 25R | H25B | 1.1 | |
05/12/2004 10:58 | D | 25R | F70 | 1 | |
05/12/2004 11:01 | D | 25R | A333 | 9.3 | |
05/12/2004 11:05 | D | 25R | A320 | 2.8 | |
05/12/2004 11:07 | D | 25R | A320 | 2.4 | |
05/12/2004 11:08 | D | 25R | RJ85 | 1.4 | |
05/12/2004 11:10 | D | 25R | B763 | 8.8 | |
05/12/2004 11:15 | D | 25R | B733 | 2.2 | |
05/12/2004 11:17 | D | 25R | B733 | 2.2 | |
05/12/2004 11:20 | D | 25R | B744 | 24 | |
05/12/2004 11:22 | D | 25R | B763 | 10.2 | |
05/12/2004 11:26 | D | 25R | DH8D | 1 | |
05/12/2004 11:28 | D | 25R | A306 | 9.2 | |
05/12/2004 11:33 | D | 25R | B734 | 3.2 | |
05/12/2004 11:35 | D | 25R | B738 | 3.6 | |
05/12/2004 11:37 | D | 25R | B734 | 2.8 | |
05/12/2004 11:49 | D | 25R | L101 | 22.4 | |
05/12/2004 11:52 | D | 25R | MD82 | 6.1 | |
05/12/2004 11:54 | D | 25R | B763 | 10.2 | |
05/12/2004 11:57 | D | 25R | RJ85 | 1.4 | |
05/12/2004 11:58 | D | 25R | F50 | 1 | |
05/12/2004 12:00 | D | 25R | RJ85 | 1.4 | |
05/12/2004 12:03 | D | 25R | A333 | 9.9 | |
05/12/2004 12:06 | D | 25R | CRJ2 | 1 | |
05/12/2004 12:10 | D | 25R | B737 | 2.1 | |
05/12/2004 12:16 | D | 25R | B763 | 10.2 | |
05/12/2004 12:21 | D | 25R | A321 | 7.1 | |
05/12/2004 12:28 | D | 25R | A319 | 1.7 | |
05/12/2004 12:34 | D | 25R | MD82 | 5.8 | |
05/12/2004 12:41 | D | 25R | B734 | 2.8 | |
05/12/2004 12:52 | D | 25R | GLF5 | 1.3 | |
05/12/2004 12:55 | D | 25R | B734 | 3.2 | |
05/12/2004 12:58 | D | 25R | CRJ7 | 1.3 | |
05/12/2004 13:06 | D | 25R | RJ1H | 1.6 | |
05/12/2004 13:10 | D | 25R | B736 | 1.8 | |
05/12/2004 13:12 | D | 25R | A320 | 2.7 | |
05/12/2004 13:18 | D | 25R | A319 | 1.8 | |
05/12/2004 13:22 | D | 25R | RJ1H | 1.6 | |
05/12/2004 13:57 | D | 25R | B744 | 36.3 | |
05/12/2004 14:05 | D | 20 | A321 | 4.7 | HELEN2L |
05/12/2004 14:12 | D | 25R | MD11 | 10.7 | |
05/12/2004 14:18 | D | 20 | JS32 | 1 | NIK1L |
05/12/2004 14:30 | D | 20 | F50 | 1 | HELEN2L |
05/12/2004 14:48 | D | 25R | RJ85 | 1.4 | |
05/12/2004 14:49 | D | 25R | B462 | 1.3 | |
05/12/2004 14:52 | D | 25R | RJ85 | 1.4 | |
05/12/2004 14:54 | D | 25R | RJ1H | 1.6 | |
05/12/2004 14:55 | D | 25R | RJ85 | 1.4 | |
05/12/2004 14:57 | D | 25R | RJ85 | 1.4 | |
05/12/2004 14:59 | D | 25R | A319 | 2.1 | |
05/12/2004 15:01 | D | 25R | RJ1H | 1.6 | |
05/12/2004 15:02 | D | 25R | RJ1H | 1.6 | |
05/12/2004 15:04 | D | 25R | A319 | 2.1 | |
05/12/2004 15:07 | D | 25R | B735 | 1.6 | |
05/12/2004 15:08 | D | 25R | RJ1H | 1.6 | |
05/12/2004 15:09 | D | 25R | RJ1H | 1.6 | |
05/12/2004 15:15 | D | 25R | B736 | 1.3 | |
05/12/2004 15:17 | D | 25R | RJ1H | 1.6 | |
05/12/2004 15:20 | D | 25R | RJ85 | 1.4 | |
05/12/2004 15:22 | D | 25R | B734 | 2.8 | |
05/12/2004 15:24 | D | 25R | RJ1H | 1.6 | |
05/12/2004 15:28 | D | 25R | B752 | 2.4 | |
05/12/2004 15:31 | D | 25R | RJ85 | 1.4 | |
05/12/2004 15:34 | D | 25R | A319 | 1.7 | |
05/12/2004 15:35 | D | 25R | SB20 | 1 | |
05/12/2004 15:38 | D | 25R | B462 | 1.3 | |
05/12/2004 15:41 | D | 25R | B462 | 1.3 | |
05/12/2004 15:45 | D | 25R | RJ85 | 1.4 | |
05/12/2004 15:46 | D | 25R | RJ1H | 1.6 | |
05/12/2004 15:49 | D | 25R | A320 | 3.1 | |
05/12/2004 15:51 | D | 25R | A319 | 1.7 | |
05/12/2004 15:54 | D | 25R | CRJ2 | 1 | |
05/12/2004 15:55 | D | 25R | RJ85 | 1.4 | |
05/12/2004 15:57 | D | 25R | A306 | 9.9 | |
05/12/2004 15:58 | D | 25R | A306 | 8.6 | |
05/12/2004 16:05 | D | 25R | A320 | 3.7 | |
05/12/2004 16:13 | D | 25R | RJ1H | 1.6 | |
05/12/2004 16:18 | D | 25R | BE20 | 1 | |
05/12/2004 16:22 | D | 25R | B742 | 67.6 | |
05/12/2004 16:25 | D | 25R | MD11 | 11.1 | |
05/12/2004 16:29 | D | 25R | B733 | 2.2 | |
05/12/2004 16:30 | D | 25R | A319 | 2.1 | |
05/12/2004 16:35 | D | 25R | B735 | 1.7 | |
05/12/2004 16:40 | D | 25R | B734 | 2.8 | |
05/12/2004 16:45 | D | 25R | E145 | 1 | |
05/12/2004 16:49 | D | 25R | RJ1H | 1.6 | |
05/12/2004 16:56 | D | 25R | E145 | 1 |