SOMERS WILDE ALS VLAAMS M.P. GEEN BIJKOMENDE NACHTVLUCHTEN EN PLEIT NU
VOOR MAXIMALE GROEI DHL? & ANDERE DHL-SAGA'S IN LEZERSBRIEVEN STANDAARD
Beweren dat het uitblijven van een oplossing voor de zaak-DHL de schuld is
van de deelstaatregeringen is oneerlijk en onterecht. Niet de federale
inrichting van België heeft zijn grenzen bereikt of overschreden maar de
werkmethode van premier Verhofstadt. Eerst de problemen maandenlang laten
aanslepen, vervolgens onder tijdsdruk de chaos organiseren en ten slotte met
blufpoker, afdreiging en het doorgeven van de zwarte piet een oplossing
afdwingen. Een schoolvoorbeeld van slecht bestuur.
Voor Yves Leterme en de hele Vlaamse regering past maar één advies: laat u niet
opjutten en sluit onder tijdsdruk geen slecht akkoord af. DHL heeft maanden
geduldig gewacht op Verhofstadt, enkele dagen meer om een goed akkoord af te
sluiten moet mogelijk zijn. Het gaat tenslotte om het welzijn en welbevinden
vele werknemers en omwonenden voor de volgende dertig jaar.
Merkwaardig is de ijver van Bart Somers om te pleiten voor maximale groei van
DHL in Zaventem. Diezelfde Somers heeft amper enkele maanden geleden als
minister-president beweerd dat het aantal nachtvluchten in Zaventem niet meer
kon stijgen. Van geloofwaardigheid gesproken. De brave burger vergeet en
vergeeft snel en veel, maar gelukkig niet alles.
P. F.
(Oudenaarde)
Veel lawaai in de media over werkgelegenheid en over... lawaai. Maar het
aspect veiligheid krijgt nauwelijks aandacht. Toch is de kans groot dat een
vliegtuigcrash van een pakjescarrier in dichtbevolkt gebied (Brussel)
aanzienlijk meer slachtoffers zal maken dan in de rand, op de Ring of in de
koninklijke domeinen.
Als experts in Europees recht dan waarschuwen dat DHL niet mag voorgetrokken
worden bij eventuele uitbreiding van het aantal nachtvluchten, is plaatje
duidelijk: hier zijn zaken te doen. Nachtvluchten vanuit Zaventem zijn een
schaars goed en dus zal men ervoor willen betalen. Als onze politici een plafond
bepalen dat voldoende laag is, zal er voor de slots gevochten worden. Je moet
dan alleen nog het maximale aantal vluchten op een intelligente en transparante
manier berekenen. Op basis van de te verschepen lading bijvoorbeeld, het aantal
arbeidsplaatsen, de inkomsten voor de
overheden, het aantal vluchtbewegingen, de geluidsbelasting, het rampenrisico en
de kosten voor de overheden, inclusief de provisie in geval van een catastrofe.
Dan zullen koeriersdiensten snel meedingen door grotere ladingen te verschepen
per vlucht, zoveel mogelijk 'lokale' pakjes te vervoeren, veiligere en
geluidsarmere toestellen te gebruiken, hogere landingsrechten te betalen
enzovoort. En als de Europese Unie uniforme bepalingen wil opleggen, dan kunnen
we weer op onze beide oren slapen.
B. V.
(Heverlee)
Opvallend hoe SP.A zich voor de buitenwereld en de media weeral op de vlakte
houdt in het overleg over DHL. Nochtans zijn zij als eersten de grote
verdedigers van de uitbreiding van de luchthaven en DHL. Ook CD&V is niet te
vertrouwen want de partij pleit voor 30.000 nachtvluchten. Zelfs bij een
billijke spreiding betekent dat meer nachtvluchten over alle regio's en schaadt
het onvermijdelijk onze gezondheid. Het enige doel is de premier ten val
brengen, gezondheid is bijzaak. VLD gaat voluit voor jobs zonder rekening te
houden met gezondheidsstudies en de kostprijs van de
volksgezondheid voor de gemeenschap. Spirit kiest net als SP.A voor een
verhoging van het plafond dat door Vera Dua werd ingevoerd.
Voor de federale verkiezingen van vorig jaar, hebben al deze partijen moord en
brand geschreeuwd over de nachtvluchten maar nu gaan ze - inclusief
Vlaams Blok en N-VA - voor meer nachtvluchten boven de verschillende regio's.
Sterke uitspraken als ,,Ik zal een kruistocht ondernemen voor een
Europees verbod op nachtvluchten'' zijn al lang vervlogen woorden.
Marie-Jeanne Thaelemans
gemeenteraadslid voor Groen! (Meise)