MOET ER EERST EEN GEZINSDRAMA KOMEN OF IS DAT
OOK INGECALCULEERD?
27.02.2003
ter attentie van de Heer Stevaert
Mijnheer De Minister,
Wij ontvingen goed uw brief van 24 februari met uw antwoord op onze
brief van 6 februari over de ondraaglijke vliegtuighinder waaronder ons
gezin nu al 5 maanden lijdt.
U verzekert ons dat de Vlaamse regering onze belangen ten volle
verdedigd heeft bij het onderhandelen van het nieuwe akkoord.
Bij de "spreiding" over 4 routes zoals in uw brief omschreven heb ik
volgende bedenkingen :
De eerste route "Oostrand" en de tweede route over Brussel zullen worden
gebruikt voor toestellen met een laag geluidsvolume. De ringroute
in noordelijke richting zal worden gebruikt door vliegtuigen met een
hoger geluidsvolume. Over de noordrandroute wordt in uw brief niets
vermeld maar ook deze route zal worden gebruikt door
toestellen met een hoger geluidsvolume. WAAROM wordt
er een onderscheid gemaakt tussen Brussel en de
Oostrand , die de minst luidruchtige vliegtuigen over zich
heen krijgen, en de Noordrand waar de grootste lawaaimakers zullen
blijven overvliegen? WIE kan dit uitleggen en verantwoorden aan de
bewoners van de Noordrand ?
Uit verschillende bronnen blijkt dat het de bedoeling is de
ringroute over 15 km te laten samenlopen met de noordrandroute , tot aan
het centrum van Grimbergen . Pas daarna zou er een uitwaaiering
plaatsvinden . Is dat een spreiding die de situatie voor de
noordrandbewoners zal verbeteren?
De concentratie van de zwaarste en de meeste nachtvluchten blijft
zo gehandhaafd over woonwijken die vroeger geen noemenswaardige
hinder ondervonden. Dit is een op geen enkele manier te
verantwoorden discriminatie . Is onze gezondheid minder kostbaar dan
deze van de Oostrandbewoners en de Brusselaars?
Het lijkt er sterk op dat de Noordrand bewust is opgeofferd, niet
alleen aan economische maar ook aan particuliere ( !! ) belangen.
Wat moeten de bewoners van een bewust opgeofferde streek doen als zij
dag in dag uit na een zware dagtaak 's avonds, ' s nachts , in de
vroege ochtend en in de weekends er door hels vliegtuiglawaai aan
herinnerd worden dat het enkel het economisch belang en het belang van
machtige particulieren is dat telt in dit land ? Zijn wij moderne slaven
geworden die enkel goed zijn om te werken en sociale zekerheidsbijdragen
en belastingen te betalen die tot de hoogste van de wereld horen om zich
dan als dank elk moment van rust in huiselijke kring ontzegd te zien?
Treedt de overheid hier regulerend en als een zorgvuldig huisvader op
ter bescherming van alle burgers zonder onderscheid? Zeg ons niet meer
dat met het akkoord van 24 januari een evenwicht tussen ecologie en
economie is bereikt! Kom liever uit voor de waarheid : een deel van de
bevolking is opgeofferd om een ander deel te sparen.
Uit uw brief maken wij op dat de randvoorwaarden van het luchthavenakkoord
(geen nieuwe gehinderden - geen zwaarder gehinderden)
blijven gelden.De nieuwe routes moeten nog door het
overlegcomité bekrachtigd worden. Wij kunnen alleen maar hopen dat de
Vlaamse regering zich niet opnieuw in de doeken zal laten doen. Premier
Verhofstadt zou vasthouden aan het isolatieplan en om dit zo goedkoop
mogelijk te houden de ringroute en de noordrandroute over 15 km samen
laten lopen.
De inwoners van de noordrand willen geen industriële isolatie van hun
huizen.
Isolatie schaadt eveneens de gezondheid (zie artikel uit het
maartnummer van EOS en de informatie op de website van actie noordrand).
De enige oplossing is een volledige spreiding van dag-en
nachtvluchten door een optimaal gebruik van alle start-en landingsbanen
en een aan banden leggen van de expansiedrang van BIAC.
Hoeveel keer moet dit nog worden herhaald
? Hoelang nog gaan wij blijven lijden onder de
gevolgen van een concentratiepolitiek die werd doorgevoerd op
basis van gemanipuleerde studies en een onjuist hindermodel?
Gaat de Vlaamse regering wachten tot er zich een gezinsdrama voordoet of
is dat ook ingecalculeerd ? U zal uw handen niet
in onschuld kunnen wassen.
Hoogachtend,
I.J. - Grimbergen