OVER HET VERSCHIL TUSSEN 4000 EN 5000 VOET, WAT WEL EN NIET IN DE WHO STAAT, EN TOEGEGEVEN: ONDER DE 70 LAMAX REKENT BIAC NIETS MEE!
MAILS dd 25-26.5.2004
Geachte mevrouw ,
Wij hebben uw correspondentie grondig besproken met verscheidene specialisten
ter zake. Gelieve hieronder een bondige reeks opmerkingen te vinden.
1) De geluidsmetingen die uitgevoerd worden door de meetinstrumenten van AMINAL
en BIAC zijn allen conform de internationale voorschriften zoals vermeld in de
volgende twee Europese richtlijnen; 2002/49/EC en 2002/30/EC.
Ook de toegepaste formules volgens dewelke het geluid bewerkt dient te worden na
de metingen staan vermeld in deze richtlijnen.
2) Aansluitend merken we op dat beide richtlijnen de verplichting opleggen
(resp. annex1 en annex2) om de maatstaf dB(A) te gebruiken om het geluid uit te
drukken. De (A) staat voor ponderatie voor het menselijke oor. De maatstaf
dB(C)wordt niet gebruikt in deze context.
3) Wegens verscheidene technische redenen is de limitering tot 5000ft op de
radartracks die ter beschikking zijn aanvaard door alle betrokkenen.
Trouwens, door de WHO wordt in het algemeen aangenomen dat vliegtuigen boven de
5000ft geen noemenswaardige geluidshinder binnenshuis meer veroorzaken. We
wensen wel de nadruk te leggen dat met geluidshinder steeds de hinder binnen de
woning (met gesloten ramen / ventilatiestand +/- 5dB(A)) bedoeld wordt.
4) Uit analyse van de tracks blijkt dat, voor wat de nachtvluchten betreft, een
gemiddelde van twee vluchten (A300B4) per nacht, nipt de hoogte van 5000ft halen
boven Duisburg. Dit wil zeggen dat deze toestellen moeite hebben om de minimale
hoogte van 6000ft boven Huldenberg te bereiken. Voor de dagvluchten maken we
deze analyse niet.
5) De spreiding is gerealiseerd op basis van één week met indelingen per
dag/nacht. Kleinere tijdseenheden hanteren is onmogelijk wegens diverse
verkeerstechnische redenen. Vliegtuigbewegingen kunnen niet uit elkaar gehouden
worden wanneer er kleinere tijdseenheden gebruikt worden om de verkeersstromen
in te delen. Op basis van de huidige indeling kan er reeds meermaals per etmaal
van baan gewijzigd worden (met andere routes als gevolg).
6) De frequentiecontouren (zowel dag als nacht) zijn uitgerekend tot op een
niveau van 70dB(A). Een lager niveau van geluidsdruk is inderdaad niet in kaart
gebracht. De reden hiervoor is de WHO-aanbeveling, uitgedrukt als volgt:
70dB(A)gevelwaarde - 25dB(A)natuurlijke atenuatie = 45dB(A)waarde op het
slaapkussen.
Ten slotte, wensen we duidelijk te maken dat ook de minister naar een oplossing
streeft van het geluidsprobleem rond de luchthaven Brussel-Nationaal. Hiervoor
is plan in fasen en stappen ontwikkeld. Het plan is zeker nog niet af en voor
verbetering vatbaar. Daarom ook beschouwen we uw bijdrage als nuttig. Blijf dus
gerust uw mails versturen. Maar U
begrijpt ook dat we niet op iedere mail kunnen antwoorden.
Hopende u hiermee van dienst geweest te zijn, verblijven wij inmiddels,
Met vriendelijke groeten,
Raf De Baerdemaeker - Ombudsman Nationale Luchthaven
Alfons Roebben - Expert Mobiliteit-Luchtvaart Beleidscel Minister Bert
Anciaux
Beste Actie Noordrand,
Hier kun je een staaltje van vernuft zien van het 'spreidingsplan'.
1. Europose richtlijnen zoek ik op.
2. Plicht dB(A) te gebruiken zoek ik op.
3. Radartracks: altijd gezegd 4000 voet, nu plotseling 5000 voet. Weet jij
hiervan ?
'WHO in algemeen aangenomen': waar is de referentie daarvan ? Dit staat zeker
niet in de richtlijnen ! Hinder alleen binnen:
wij mogen dus niet meer buitenkomen, onze kinderen mogen niet meer buiten
spelen, enz.
4. Nachtvluchten: er wordt alleen op hoogte gelet. Metingen tonen duidelijk aan
dat dit absoluut niet strookt met 'geen hinder'.
5. Spreiding door veranderd baangebruik en andere routes: routes komen
allemaal samen boven één dorp, welke baan ook.
6. Toegegeven dat ze niets onder LAmax 70 meerekenen ! WHO-aanbeveling ?
Er staat hier geen enkele referentie !
Vriendelijke groeten,
I. D.W.
Huldenberg
Beste I.,
't Is grof.
In de WHO staat nergens iets over de hoogte van vliegtuigen.
Ook niet over 70 dBA, en ook geen 25 dB isolatie, wel 15 dBA isolatie met ramen
in verluchtingsstand.
Er staat wel in dat als de lage tonen belangrijk doorwegen (verschil tussen dBC
en dBA groter dan 10 dB), er verder onderzoek nodig is.
Welnu, dat is het geval.
Wordt zeker nog gevolgd.
Groet;
Actie Noordrand