AGITPROPMANIPULATIE B.A.L. OM TOCH MAAR OVER NOORDRAND TE KUNNEN BLIJVEN CONCENTREREN
MAIL dd 26.4.2004
Geachte,
Ik heb met aandacht kennis genomen van uw nota, die weer vol staat met
agitpropmanipulatie.
Een kernzaak dient gezegd.
De Noordrand zal opkomen voor een beperking van de groei van de luchthaven als
er eerst EERLIJK gespreid wordt.
Uw strategie is er een van: er hoeft niet gespreid te worden want de groei van
de luchthaven wordt beperkt, en zo kan - maar dat zegt u niet hardop - de
concentratie op de Vlaamse Rand gehandhaafd blijven (ook de Oostrand heeft er nu
helaas van te lijden, hoewel nog altijd minder dan de Noordrand. Het is
onbegrijpelijk dat ze nog altijd denken dat Brussel hun belangen verdedigt,
terwijl het enige wat Brussel poneert is: AON, Alles Over de Noordrand).
Dus?
Eerst democratisch verdelen van de lasten en dan ALLEMAAL samen lusten en lasten
van de luchthaven afwegen. Met één gesloten front. Maar zover zijn we nog niet
en zolang B.A.L. de spreiding met alle middelen en argumenten tegenwerkt zoals
ze nu doet zal het zover ook niet komen.
m vr gr
J. O
Nota van Air Libre Brussel
n.a.v. artikel An Van Hamme (Nieuwsblad) dd 23.4.2004:
Haren maakt geen deel uit van de noordrand, maar ligt in het Brussels Gewest.
Daarentegen ligt Diegem wel in Vlaanderen, maar niet echt in het noorden, en
zeker niet dicht bij Grimbergen waar de werkgroep Daedalus actief is.
Daedalus tracht natuurlijk iedereen te recupereren die het kan, en vergeet
daarbij graag dat zij medeverantwoordelijk zijn voor het herinvoeren van de
Chabert-route die over zowel Diegem als Haren loopt.
Ik begrijp dat zij strijden voor verbetering, net zoals alle bewonersgroepen,
maar met dit verschil dat zij de overlast op anderen
willen afwentelen en niet of nauwelijks wensen op te komen voor een
beperking van de nacht- en dagvluchten. Dit omdat hun strategie een grotere kans
maakt bij de meerderheidspartijen en dat zij daardoor sneller van hun probleem
verlost zullen zijn.
Eigenlijk werken zij dus mee aan een verhoging van de activiteiten op deze
luchthaven waardoor de overlast zelfs met spreiding voor iedereen ondraaglijk
is, en waardoor de expansie van de luchthaven (verdubbeling activiteiten
voorzien op ongeveer 7 jaar tijd) de toestand voor heel de regio onhoudbaar zal
maken.
De spreiding vnadaag is ondraaglijk omdat het een spreiding is
nacht/week/week-end en dus een verdoken concentratie is. Een echte spreiding zou
inderdaad een afwisselend gebruik van opeenvolgende vertrekken op verschillende
banen moeten betekenen met een maximum aantal overvluchten voor elk gebied per
uur. Dit is echter door de configuratie van deze luchthaven onmogelijk.
Verder kan de vraag gesteld worden of het wel een ethisch juiste zaak is om
mensen die geen of weinig hinder ondervonden van de een op de andere dag een
onleefbare situatie op te leggen zonder enige vorm van vergoeding. Als een
treinspoor in mijn achtertuin wordt aangelegd krijg ik toch wel de mogelijkheid
om zonder financieel verlies te verhuizen, al moet ik daarbij mijn gehechtheid
aan mijn woning laten varen. Dit is acceptabel omdat er een alternatief geboden
wordt en dat men om het
algemeen economisch belang bereid is een toegeving te doen. Waarom bestaat deze
compensatie voor het ene soort verkeer en niet voor het andere? Aan u om dit uit
te zoeken.
Maurice Seewald