HET CALVARIE VAN HULDENBERG MET BIAC EN OMBUDSDIENST
MAILS dd APRIL 2004
From: I.D.W.
Sent: Saturday 24 April 2004 00:33
To: Liesbeth Peeters
Cc: ombudsdienst; Anciaux, Bert; Verhofstadt, Guy
Subject: Vraag naar voortgang antwoord vragen deel 2
Geachte Mevrouw,
In aansluiting op de vragen die we via de ombudsdienst een tijd geleden al
bezorgden, de vragen van eerder vandaag, graag meteen ook antwoord op de nu
volgende vragen.
1. Voor de nacht wordt op
www.spreidingsplan.be voor de nieuwe situatie (spreidingsplan)
aangegeven dat meetpunt Duisburg nog 17 nachtvluchten per week zou krijgen,
gemiddeld dus iets meer dan 2. Hoe rijmt u dit met de realiteit van de cijfers
van zondagnacht, maandagnacht, dinsdagnacht, waarbij zelfs meer dan een
gemiddelde van 10 vluchten boven onze daken werd genoteerd?
Ik hoor nu overigens ook alweer onze derde nachtvlucht overkomen. En dat terwijl
baan 20 nog in dienst zal zijn tot 03h00, waarna we dan worden overvlogen van
een andere baan (07 vannacht als ik me niet vergis).
2. Zijn de programma's die Biac gebruikt om het lawaai/de hinder te meten
zodanig geprogrammeerd dat alle vluchten van boven de 4000 voet buiten
beschouwing worden gelaten (a) inzake frequentie van de bloostelling, (b) inzake
geluidsoverlast door die overvluchten.
Graag een antwoord met ja of nee aub.
3. Zijn het de gegevens die door deze programma's zijn gegenereerd die zijn gebruikt om het plan Anciaux op te stellen ? Graag een antwoord met ja of nee aub.
4. Zijn het de gegevens die door deze
programma's zijn gegenereerd die gebruikt zijn als basis voor het
gezondheidseffectenrapport van Lieven Annemans ? Hier kan ook een antwoord met
ja of nee volstaan voor ons, zodat deze laatste drie vragen beantwoorden in elk
geval zeer snel kan
gebeuren.
Dank bij voorbaat,
Met vriendelijke groeten,
Fam. L. D.W.
Huldenberg
From: "Liesbeth Peeters"
liesbeth.peeters@biac.be
To:;
airportmediation@mobilit.fgov.be
Cc:
bert.anciaux@mobilit.fgov.be;
guy.verhofstadt@premier.fed.be
Sent: Monday, April 26, 2004 9:39 AM
Subject: RE: Vraag naar voortgang antwoord vragen deel 2
Geachte mevrouw,
Het beantwoorden van klachten en vragen van omwonenden is een opdracht die
door de federale overheid werd toegewezen aan de
ombudsdienst.
Het is dan ook deze dienst die uw vragen zal behartigen.
met vriendelijke groeten,
Liesbeth
Geachte Mevrouw Peeters,
Als Biac deze vragen niet zelf beantwoordt, maar ze moet doorspelen aan de
ombudsdienst, en als de ombudsdienst tegelijkertijd op elk antwoord de volgende
clausule vermeldt: ''Dit bericht mag NOCH worden overgedragen NOCH worden
gekopieerd ZONDER uitdrukkelijk, schriftelijk, ondertekend akkoord.', dan rijst
de vraag wat men met een dergelijk antwoord kan doen, buiten het in de kast
leggen.
Op
die manier wordt dan vermeden dat vragen echt worden beantwoord op een manier
die voor het publiek toegankelijk is. Men verplicht mensen impliciet om andere,
minder sympathieke wegen te gaan bewandelen om de feiten boven water te krijgen,
zoals het inschakelen van de pers of wat dies meer zij.
Wij betreuren deze handelswijze ten zeerste.
Hoogachtend,
Met vriendelijke groeten,
Fam. L.-D.W.
Huldenberg