WIL DE OOSTRAND RUILEN MET DE NOORDRAND? WIJ HET WEEKEND, ZIJ DE WEEK?
MAIL dd 26.4.2004
Mogen wij alle medewerkers van de Ombudsdienst met kracht verzoeken objectief te
zijn en te blijven in hun reacties en erop te blijven wijzen dat ook in de
laatste versie van het Spreidingsplan de Noordrand nog altijd het allermeest
overvlogen wordt dag én nacht - in tegenstelling tot wat vele klagers menen te
weten? En dat er nog altijd zeer veel vliegtuigen boven de Ring vliegen, veel
geconcentreerder dan nodig is?
Wil de Oostrand ruilen met de Noordrand? Wij het weekend, zij de week?
De vele honderden klachten uit de Oostrand doen ons denken aan de eerste maanden
van onze actie, eind 2003, en we voelen echt met hun mee (dit is geen boutade,
dit is gemeend).
Als er over Brussel geland mag worden en breed gespreid vertrokken heeft
iedereen een leefbaar aantal vliegtuigen, dag en nacht. Terug naar de Noordrand
is géén oplossing, hoe verleidelijk het sommigen ook mag lijken. De Noordrand
zal NOOIT aanvaarden dat zelfs deze eerste voorzichtige spreidingsfase
teruggeschroefd wordt. NOOIT. Alleen meer 'repartition' (spreiding op de grond)
en 'dispersion' (spreiding in de lucht) kan de toestand voor ALLE burgers rond
de luchthaven verbeteren en draaglijk maken.
J. O.
Strombeek
Dames, Heren,
Wij nemen even de vrijheid om een aantal mails van Uwentwege tegelijk te
beantwoorden, daar ze over het zelfde onderwerp gaan.
Alle vluchten die vertrekken van 25R, 25L of baan 20 met richting DENUT, HELEN
of NIK zullen steeds over ongeveer dezelfde regio komen, en mogelijk overlast
berokkenen. Enkel vertrekken vanaf 07R, 07L en 02 zullen voor deze richtingen
een corridor hebben die merkelijk oostelijker is dan de eerste routes
aangesproken. De routes CIV U wel bekent kunnen de regio overvliegen
vertrekkende vanaf 02, 07 R of L en 25 R. Deze CIV route gaat niet over de
noord-westelijke regio van de
luchthaven vertrekkende vanaf 25L en 20.
Boordtabellen. BIAC brengt voor de nacht zo snel mogelijk deze tabellen ter
beschikking onder voorbehoud. De databank wordt bevoorraad door ALLE operatoren
, verkeerstoren, radar, en andere. Aangekondigde vertrektijden, en reëel
vertrektijden kunnen verschillen, alsook gegevens die komen van operatoren die
deze verplichtingen niet altijd geheel en snel opvolgen. Om deze redenen worden
deze zorgvuldig gecheckt en na 72 uren "definitief" vrijgegeven. Dit gebruik is
wel limitatief op verschillen gronden en maar gebruikt voor Uw informatie in het
mogelijke. Radartracks dag en nacht zijn NIET manipulatief.
Informatie vrijgegeven door de ombudsdienst. De dag en nachttracks zijn
verkrijgbaar op aanvraag en nu zelfs per e-mail (jpeg-bestand), en dezelfde voor
iedereen. Het gebruik van de pistes worden in maandtabellen gebracht en zijn per
maand verkrijgbaar (startend met maart 2004). Uitzonderlijk kan dit voor een
week. Ook deze zijn dezelfde voor iedereen. Wanneer deze gedeeltelijk gebruikt
worden is dat NIET onze verantwoordelijkheid. Elke klacht wordt apart behandeld
en zo mogelijk kan informatie vrijgegeven worden voor de klacht en/of regio,
doch niet voor het gehele bestand.
Met vriendelijke groeten,
Ing. R A F De Baerdemaeker
Ombudsdienst voor de Luchthaven Brussel Nationaal
Service de Médiation pour l'Aéroport de Bruxelles-National
TEL : +32.2.206.32.32 FAX : +32.2.206.32.30
Web-Site : www.airportmediation.be
e-mail voor de klachten - pour les plaintes :
airportmediation@mobilit.fgov.be
e-mail :
raf.debaerdemaeker@mobilit.fgov.be
Beste Raf, dank u voor het antwoord in de eerste paragraaf. Kunt ge dit aub in
gewone mensentaal zetten voor de oude mensen in mijn straat die zonder mail zijn
en het 'dossier' als dusdanig niet kennen, alleen de vliegers die hen in maart
en april tot ziekmakens toe hebben wakkergevlogen?
met dank
J. O.
Of in gewone mensentaal: alle vliegtuigen die een noordelijke bestemming
hebben, en vertrekken van de pistes 25 en 20 zullen overmijdelijk over Diegem,
Haren, Strombeek vliegen. Indien van piste 20, normaal gezien hoger daar afstand
verder is. Enkel van baan 20 , en in de weekend, vliegen de westelijke
bestemmingen niet over Strombeek....
Het plan is in evaluatie wijzigingen zijn altijd mogelijk. Er is een continue
overleg.
R A F