Een reactie uit de Oostrand, over de 100 vluchten afgelopen zondag bij zwakke Zuid-Oostenwind (zie ook reactie Diegem zelfde datum).

Mail 25.4.2005

Onderwerp: (her)concentratie boven de Noordrand

beste,

U spreekt van (her)concentratie weet U hoeveel vluchten boven het Oostrand gevlogen zijn deze zondag bij zwakke Zuid-Oosten wind??

meer dan 100 !!!

landingen op 02
opstijgingen op 20
opstijgingen op 25
noem maar op

vindt U dit normaal

het Anciaux plan is een puur Nimby plan en in geen manier een spreiding plan mits dit plan heeft het OOstrand maar 4 uur (VIER UUR) stilte tijdens de hele week!!!

wist U dit?

in het Noordrand hebt U NOOIT landingen van zeer lage vliegtuigen NOOIT!! en die zult U NOOIT hebben u kan dus niet weten wat dit vertegenwoordigd die zijn het luidst!

besten
C.

Reactie Diegem

Diegem is toch de Noordrand niet.


Mails 2.5.2005
 Diegem is toch het noordrand niet !?!?!?!?  + zij moeten geen landingen slikken !!!!!!
C.H. Oostrand

Geachte meneer H.,

Diegem hoort van bij de start bij de Noordrand, ze worden immers overvlogen vanaf de 25R, met dit verschil dat zij 2 x zoveel te verwerken krijgen dan de rest van de Noordrand omdat naast de geconcentreerde bocht naar rechts over de Noordrand ook de geconcentreerde bocht naar links vanaf de 25R vertrekt over de Oostrand, alles om Brussel te vermijden (op enkele opgeofferde gebieden in het Noorden van Brussel na).

Diegem krijgt sinds invoering van het zgn preferentiëel baangebruik weliswaar 'alleen' maar opstijgingen, maar ze krijgen ze praktisch allemaal overdag (kunt u zich dat voorstellen?), de ganse week en vaak meer dan de helft 's nachts. Over de weekendregeling of ontregeling informeerde de andere mail u.

Opstijgingen zijn nog lawaaieriger dan dalingen: gemiddeld 25% van de kerosene wordt verbrand tijdens het opstijgen.

Hoe ver woont u van de baan? Woont u in het verlengde? En sinds wanneer woont u daar?
 
Hoogachtend
J.O.

Geachte,
Wij wonen al 3 jaar in sinte aleidis, SPW in het verlengde van baan 02 die uitsluitend mocht en mag gebruikt worden tegen NO wind dit wisten wij toen wij ons huis kochten
 
Nu zijn de regels veranderd dankzij Anciaux, een federala minister dit nimby speelt voor zijn eigen kieskring/familie!!

Nu krijgen wij ook soms alle opstingingen vanuit 20n alle, voor de bocht naar links of rechts

Anciaux zou naar de bevolkingsdichtheid moeten kijken, zoals in alle andere landen

Diegem ligt heel dichtbij de luchthaven , onder een piste daar is niets nieuws, ook in het verlengde van 25 dat majoeitair gebruikt werd gezien het wind meestal vanuit ZO richting in België
 
Ik denk dat zaventem een klein city airport mag zijn, niet meer en zonder nachtvluchten punt aan de lijn


C.H.
Oostrand

Beste meneer H.,

Ik begrijp uw frustratie ten volle.

Ikzelf woon namelijk al 30 jaar in Strombeek, NIET onder het verlengde van een start- of landingsbaan, op 13 km van de luchthaven en ik krijg sinds drie jaar
- dag én nacht
- (een zaterdag op vier niet, als het meezit)
- vier opstijgroutes boven m'n hoofd met vaak
- frequenties van meer dan 15 per nacht en
- meer dan 200 per dag.

Niemand is ons in 1987 komen vragen of we nachtvluchten wilden. Niemand heeft ons gezegd dat de dagvluchten die normaal over Brussel vlogen over een periode van vijf jaar tijd in het geniep verzameld werden en boven de Noordrand gelegd, tot we het zelf in de gaten kregen omdat we nooit meer rust hadden.

Ik weet soms af en toe niet meer hoe ik heet; ik ben in drie jaar tijd al vier keer ernstig ziek geweest van zuiver stressgerelateerde ziektes waaraan de arts niets kan doen omdat hij de oorzaak: volgehouden hoogfrequent overvliegen, niet kan wegnemen.

M'n kleinkinderen willen niet meer bij oma slapen: teveel lawaai.

Verkopen? Wie gaat het waardeverlies vergoeden?

Die 'bevolkingsdichtheid' is een perversie van het inderdaad in andere landen gebruikelijke principe om bij voorkeur te stijgen en te landen over de zgn 'non residential areas' (woestijn, zee of landerijen). Ik verzeker u: u moet hier in Strombeek en Koningslo met een vergrootglas zoeken naar stukjes 'landerij' die tussen de verkavelingen overbleven: we zijn de 2e meest dichtbevolkste zone na Brussel rond de luchthaven!

Tot in '98 hadden we alleen af en toe een zeer gespreid naar het N of NW vliegend opstijgend vliegtuig. Nu zijn we de vuilbak van Zaventem, om zuiver politieke redenen: Brussel 'mag' immers niet meer overvlogen worden. Als over Brussel opnieuw wél weer opgestegen en geland mag worden, zeer zeer gespreid, en als men de resterende vluchten naar bestemming in het O en NO (bij u) en het N en NW (bij ons) goed spreid, heeft ieder individu een perfect aanvaardbare hinder en kunnen we allemaal samenwerken om te zorgen dat Macquarie deze luchthaven niet oneindig kan uitbreiden zoals beloofd door de federale regering.

Hoogachtend
J.O.