Windomstandigheden overhand op spreidingsplan. Evaluatie spreidingsplan gebeurt 'intern' binnen regering, zonder ombudsdienst.
Mail 23.11.2004
Mevrouw ,
De weersomstandigheden zijn nog steeds primordiaal voor het banengebruik.
Enkel indien deze het toelaten kan het spreidingsplan toegepast worden.
Voor de nacht van 05/06 november was dit mogelijk tot 06 november 03:00. voor de
dag van 06 november was de noodzaak de banen 25R/L te gebruiken daar de
windrichting tussen 250 en 270° was, met snelheden tussen 10 en 16 knopen.
Vanaf 07 november 01:35 was er slechte zichtbaarheid, en vanaf 07/11 12:30 is de
wind gedraaid naar 040° met snelheden tussen 7 en 10 knopen, zodat banen 07 en
02 in gebruik werden gesteld.
In bijlage de radartracks van de nachten 05-06 en 06-07.
Betreffende de evaluatie van het spreidingsplan heeft de Minister van Mobiliteit
in de Commissie voor de Infrastructuur van het Federaal Parlement van 8 november
2004 verduidelijkt dat deze evaluatie "intern" binnen de regering diende te
gebeuren.
De Federale Ombudsdienst voor de luchthaven Brussel-Nationaal zal niet betrokken
worden in de eventuele overdenkingen voor de evaluatie van het spreidingsplan;
we hebben echter reeds meerdere malen de regering en de Minister indachtig
gemaakt van de situatie zoals zij ervaren wordt door de buurtbewoners.
Dit betekent zeker niet dat met uw opmerkingen en klachten geen rekening zal
gehouden worden, integendeel, gezien een groot aantal Ministers dikwijls van uw
klachten gekopieerd worden, en op deze manier ook geïnformeerd van mijn
antwoorden.
De door U gevraagde evaluatie is een politieke handeling waaraan wij niet mogen
deelnemen, noch een standpunt innemen. In de hoedanigheid van Federaal
ambtenaar ben ik verplicht de bevoegdheden die mij door Koninklijk Besluit van
15 maart 2002 zijn opgedragen, volledig te respecteren.
Met vriendelijke groeten,
Ing. R A F De Baerdemaeker
Ombudsdienst voor de Luchthaven Brussel Nationaal
Anwoordt op mail van 07/11/2004 Lees
Commentaar van de Daedelusspecialist
Richting van banen 25R en 25L is 250 graden. Wind die uit de richting 160 graden
tot 340 graden komt is dus tegenwind voor baan 25R/L.
Baan 07 heeft als richting 70. Wind die uit richting 0 tot 160 graden of 340 tot
360 graden komt is tegenwind voor baan 07L/R.
Stel dat er met rugwind gevlogen wordt, bijvoorbeeld baan 25R gebruiken als de
wind uit de richting 0 tot 160 graden of 340 tot 360 graden komt. Dan moet aan
de hand van driehoeksmeetkunde (goniometrie) berekend worden of de windnorm voor
rugwind overschreden wordt. Indien de windnorm overschreden wordt dan moet een
baan gekozen worden waar de windnorm niet overschreden is.
Dezelfde redenering voor zijwind: de hand van driehoeksmeetkunde (goniometrie)
berekenen of de windnorm voor zijwind overschreden wordt. Er is altijd zijwind,
behalve wanneer de wind dezelfde richting heeft als de baan.