OM HET CENTRUM VAN VILVOORDE TE BEREIKEN MOET MEN VANAF DE 25R KORT NA DE
START EEN BOCHT VAN 90° MAKEN!
Mail van woensdag 23 april 2003
Beste Noordrand-lotgenoten,
Als bewoner van Vilvoorde-centrum, aan de buitenkant van de ring, heb ik al
maandenlang 's nachts visueel vastgesteld, dat vooral ergens tussen 3 en 5 u,
kort na elkaar, meerdere vliegtuigen opstijgen via Vilvoorde-centrum. Aan deze
situatie is sedert begin 2002 nog NIETS veranderd.
Om te weten of er in de noordrand 's nachts , nu en in het verleden, al dan niet
frequent, ook aan de binnenkant van de ring (Vilvoorde-Koningslo) gevlogen
wordt, heb ik met u via deze weg contact opgenomen.
Ik herinner mij trouwens dat het in de eerste week na het akkoord van 24 januari
boven Vilvoorde-centrum 's nachts bijzonder kalm was, terwijl toen tot 20
vluchten per nacht geteld werden in Koningslo (artikel in Streekkrant). Is de
toestand daar ondertussen al verbeterd? In het centrum alleszins niet.
N.B. Om het centrum van Vilvoorde te kunnen bereiken, moeten de vliegtuigen bij
het gebruik van baan 25R een bocht van 90 graden maken, kort na het verlaten van
de startbaan. Dit gebeurt boven of zelfs al ruim vóór Diegem-centrum, nl. boven
de Veldweg (zelf overdag gezien, want deze route wordt ook vaak overdag gebruikt!),
om vervolgens in noordwestelijke richting over Machelen op het centrum van
Vilvoorde af te stevenen. Hier nemen ze dan nogmaals een bocht, dit maal naar
links, om in westelijke richting verder naar Grimbergen te vliegen.
Hieruit blijkt eens te meer dat het grondgebied van het Brussels Gewest volledig
kan vermeden worden en dat dit in de praktijk, vooral 's nachts, zeer frequent
gebeurt. Zo worden zelfs de uithoeken van Brussel, zijnde Haren en
Neder-Over-Heembeek, gespaard, om tegemoet te komen aan de superstrenge
geluidsnormen van het Brussels Gewest.
K.S. - Vilvoorde