OVERHEID MOET TWEE NIEUWE BANEN BOUWEN: TEN N VAN MELSBROEK EN TEN OOSTEN VAN STEENOKKERZEEL, PAS DAN KAN MEN UITBREIDEN
MAIL dd 22.9.2004
Als woonachtige in de Oostrand lijd ik met u mee. Daarom heb ik de regering en
andere betrokkenen regelmatig gewezen op alternatieven Chievres, Bierset maar
heb geen enkele reactie mogen ontvangen. Werden deze alternatieven ooit
besproken door de politici?
Als de overheden de kaart trekken van uitbreiding dan zouden deze overheden ook
de moeite moeten nemen om meer investeringen te doen. Mij lijkt het best
mogelijk om de kanaalroute te gebruiken, maar dan zouden de vlaamse en federale
overheid ook ten noorden van Melsbroek een extra baan moeten bouwen (Nr. 2 op
bijgevoegd kaartje) waardoor de lasten echt meer gespreid worden. Voor de
Oostrand zou een extra baan ten oosten van
Steenokkerzeel moeten worden gebouwd (Nr. 1). Beide banen gaan over veel dunner
bevolkte gebieden dan de huidige en de kostprijs (rer illustratie
in Schiphol heeft men een extra baan aangelegd die 350 miljoen euro kostte)
verdiend zichzelf terug, immers de overheid verdient aan DHL (500 miljoen
volgens een VUB studie) terwijl haar meerkost mbt de gezondheidszorg vermindert.
Let wel, wat mij betreft moeten alle nachtactiviteiten verplaatst worden naar
Chievres (wat later Brussel nationaal 2 kan worden). (Alle militaire vluchten
kunnen sowieso naar Chievres), wat veel goedkopen zal zijn.
Enfin, we wachten maar af. Zeker is dat wij (als omwonenden) de politici niet
kunnen vertouwen. Verhofstad had afbouw beloofd en gaat nu voor 'afbraak' (meer
nachtvluchten). Wanneer krijgen wij rechtzekerheid?
Vlaanderen beloofde DHL 20 miljoen euro en wij krijgen als beloning 6000 extra
nachtvluchten. En pas op de hoop is dat door dit al de luchthaven
sterker zal worden, waardoor het meer burgertoestellen (voor intercontinentale)
kan aantrekken (die ook voor een deel cargo vervoeren) waardoor de
vliegbewegingen in totaliteit (dus overdag) verder zullen toenemen. Niemand
houdt hier rekening mee. We kunnen dan een nachtvluchtplafond voor 30 jaar
krijgen (maar dat kan natuurlijk een jaar later weer wijzigen) maar wat mbt een
dagvluchtplafond? Bovendien welke nacht? Van 23:00 tot 06:00 of (zoals in de
rest van Europa) van 23:00 tot 07:00? Wellicht zal deze onbetrouwbare overheid
de Belgische nacht op 24:00 tot 05:00 zetten.
Daarom, welk akkoord de politici ook bekonkelen we zullen het moeten blijven
aanvechten (gezamenlijk).
Henk Visser
__________________________________________________________________
EUROPEAN COMMISSION
Directorate-General Enlargement
Directorate D Coordination of Financial Instruments
Implementation, Contracts and Nuclear Task Force
Office Char 4/42, B-1049 Brussels (postal address)
Wetstraat 170, office 4/42, Brussels (visiting address)
( +32-2-299.85.52. (direct phone)
Ê +32-2-296.80.40. (fax)
+ henk.visser@cec.eu.int
http://www.europa.eu.int/comm/index_en.htm
http://www.europa.eu.int/comm/enlargement/index.htm