ISOLATIE ROND BRUSSEL NATIONAAL? 12.000 WONINGEN MINSTENS? SCHIPHOL HEEFT NOG GEEN 7.000 WONINGEN GEÏSOLEERD, BIERSET MAAR 60 VAN DE 1900
MAIL 21.9.2004
Ik hoor net op de radio dat er een compromis uit de bus zou komen in het dossier
DHL: aantal nachtvluchten optrekken tot 28.000.
Om de lasten voor de omwonenden van de luchthaven van Zaventem op te vangen zou
er (als doekje voor het bloeden) een isolatieprogramma moeten klaar zijn
vooraleer het aantal nachtvluchten de huidige grens van 25.000 bereikt.
En dit noemt de premier dan een "realistisch" groeiscenario. Sta mij toe die
ballon alvast te doorprikken. Want wat weten we over dat isolatiegrogramma.
Als de isolatie inderdaad klaar moet zijn voor het aantal nachtvluchten 25.000
bereikt, dan gaan ze zich moeten haasten. We hebben dit jaar reeds 20.000
nachtbewegingen gehad en we zijn nog maar half september (19.997 bewegingen op
16 september om juist te zijn).
Concentratie en isolatie over bijvoorbeeld de Noordrand (om nog niet te spreken
over alle andere moegetergde regio's) is niet te betalen en nooit op tijd klaar:
het gaat over meer dan 12.000 woningen, die niet zoals in Nederland allemaal
identiek gebouwd zijn, straat na straat, wijk na wijk, zodat één plan met kleine
aanpassingen volstaat maar allemaal totaal verschillend van architectuur.
Onbetaalbaar: elk huis moet zijn eigen isolatieplan krijgen.
In het wat dat betreft beter georganiseerde Nederland zijn op 20 jaar tijd nog
geen 7000 woningen geïsoleerd, kostprijs van het isolatieproject is reeds 380
miljoen EUR, dus 54.200 EUR per woning.
Regering en luchthaven liggen al maanden in de clinch over de totaal uit de hand
gelopen isolatiekost.
In Bierset is de gemiddelde kost per woning geschat op 35.000 EUR.
Van de ongeveer 1900 te isoleren woningen zijn er maar 60 geïsoleerd en daar
druipt het vocht in veel ervan van de muren en groeien de schimmels
welig.
Rechtszekerheid??? Eerder puur boerenbedrog, manipulatie en demagogie.
Waar is het gezond verstand naartoe? Nu vraag ik mij echt af of in dit dossier
de grenzen van het fatsoenlijke niet ver overschreden worden.
Laat de VLD zich hier voor de tweede keer rollen door een internationaal bedrijf
in een luchtvaartdossier (remember Swissair & Sabena)? Toen
hadden 10.000 jobs blijkbaar minder waarde.
Van dit soort politiek kan alleen maar meer miserie (lees Blok) komen.
Het is een regelrechte schande voor onze democratie!
DHL vertrekt richting Leipzig, ik kijk alvast uit naar een nieuwe woning op
veilige afstand van Zaventem en de premier zit zeer binnenkort in Toscane ...
voor goed.
G.K.
Tervuren