Grote delen van Brussel krijgen nog steeds geen enkele nachtvlucht, waarom wordt er niet geland op baan 25L? Er wordt zelfs nog altijd via de Noordrand rond Brussel gevlogen voor vluchten naar ZW, Z en O!
Mail 21 april 2005
Mijnheer de Minister President.
In Het Nieuwsblad en Metro heb ik gelezen dat de vlaamse regering zich kan
vinden in het voorgestelde vliegplan.
Dit plan is nog meer discriminerend dan de voorgaande. Brussel en zijn
zuidelijke gemeenten worden weer eens bevoordeligd.
Door het toepassen van dit plan word de last, die wegvalt door het niet meer
landen op de 02, doorgeschoven naar de reeds overbelaste zones zoals zone 1 en
zone 5.
De federale regering is zinnens deze regeling in een wet te gieten.
Dit is discriminatie in een wet bestendigen en zal het aantal procedures niet
beperken daar deze wet door zijn discriminerend karakter indruist tegen de
grontwet die een gelijke behandeling van iedereen garandeert.
Er kan enkel sprake zijn van een wet die een gelijke behandeling van alle
personen op eenzelfde afstand van de luchthaven garandeert, of hij in
Vlaanderen, Brussel of Walonië woont.
Ik constateer ook dat er nog steeds geen enkele nachtvlucht de as Schaarbeek
station en het Zuidstation dwarst, waardoor Brussel stad (binnen de
vijfhoek), St Lambrechts Woluwe, deel van Audergem, Elsene, St Gillis, Ukkel,
Watermaal Bosvoorde en andere zuidelijke gemeenten (zone nog vergroot door het
niet meer landen op baan 02) geen nachtvluchten krijgen en een minimum of geen
dagvluchten.
Vliegtuigen die zuid en zuid-west vliegen moeten, ongeacht van welke baan ze
vertrekken, hierdoor en ongehoord aantal bochten maken om deze zones te
omzeilen.Dit geld ook grotendeels voor de dagvluchten.
Ook de vliegtuigen die uit Zuid-westelijke richting komen om te landen, maken
de ronde van Brussel langs de westkant, overvliegen de Noordrand om te landen op
baan 02 of 25R.
Waarom blijven deze vliegtuigen niet ten Zuiden van Brussel om te landen op baan
25L of 20?
-De vliegtuigen die zogenaamd over Brussel gaan (de route Onkelinx) is het
geluidsquota beperkt tot QC kleiner dan 4 terwijl de lawaaierige toestellen de
andere routes moeten gebruiken. Waarom?
Deze vliegtuigen volgen de grens van het Brussels gewest en het Vlaamse gewest.
De vliegtuigen met QC groter dan 4 voor de sid CIV (Zuid-west) worden afgeleid
langs de Noordrand, theoretisch onder de grote ring, praktisch meerdere malen
boven de ring.
Het is door het invoeren van die S-bocht, t.t.z het nemen van de rechtse bocht
op 700 ft en daarna één of meerdere bochten naar links, en het geconcentreerd
vliegen tot voorbij Grimbergen, dat de overlast van vliegtuiglawaai in de
Noordrand werd gebracht vanaf het einde van 2002.
Wanneer deze vliegtuigen, na hun bocht naar rechts, nog niet voldoende hoogte
bereikt hebben om de bocht naar links te nemen vliegen deze vliegtuigen niet
onder, of ten Zuiden van de grote ring, maar ten Noorden van de grote ring en
overvliegen Grimbergen, Meise, Wolvertem en Merchtem. Dit fenomeen zien wij
hier dagelijks.
De vliegtuigen die deze bochten nemen hebben meestal een QC > 4 en zijn veelal
zwaar beladen.
-Er zijn nog altijd vliegtuigen opstijgend op baan 25R die via de Noordrand de
ganse ronde van Brussel maken voor richtingen zuidwest, zuid en oosten.
Ik hoop dat u rekening gaat houden met mijn opmerkingen.
Groeten
E.V.
Wolvertem