12 DAGERAADVLUCHTEN OP EEN UUR TIJD
18 MEI IS HET UUR VAN DE WAARHEID
Vrijdag 21.2.2003
Besten,
Toen ik in 1970 in Meise gebouwd heb, mocht er GEEN enkel vliegtuig
over onze kop vliegen (de Chabert route was uitgestippeld), gezien dit
een residentiële slaapwijk was.
Sinds een goed jaar kan ik van mijn welverdiend rustpensioen genieten,
maar vandaag worden mijn vrouw en ik zeer zwaar belast door de dubbele
concentratie van dag én nachtvluchten. De hinder is in ons geval enorm
toegenomen, en wij trachten hier zo dikwijls mogelijk weg te zijn. We
slapen nu met onze ramen (reeds met dubbel glas uitgerust) toe en de
dokter heeft mij juist een zwaardere pil van 20 gr. tegen de hoge
bloeddruk voorgeschreven. Mijn echtgenote klaagt sinds verschillende
maanden van slapeloosheid. Mijn kleinkinderen wonen op 4 km van hier en
worden 's nachts wakker van het geloei.
Om dit te illustreren : gisteravond kwamen wij rond
elf uur thuis en zagen een
vliegtuig recht boven ons huis passeren. Ging dit een laatste
geluidshinder zijn of de voorbode van de nacht van donderdag 20 op
vrijdag 21 februari die weer onrustig zou zijn? Het was spijtig genoeg
het tweede geval. Onmogelijk om in slaap te
vallen door de nachtelijke vliegtuigen, tot ik rond
zes uur deze morgen uitgeput in slaap dommelde.
Maar dit was van korte duur, daar ik onmiddellijk wakker gedromd
werd door een gedonder boven mijn hoofd. In plaats van schaapjes te
tellen ben ik dan gedurende juist één uur (van 6 u 06 tot 7 u 05) de
nachtvluchten van vrijdag 21/2 gaan tellen die boven onze kop
passeerden, en dit is het resultaat:
6 u 06: sterk luidruchtige vlucht
6 u 13: sterk luidruchtige vlucht
6 u 20: sterk luidruchtige vlucht
6 u 26: sterk luidruchtige vlucht
6 u 28: sterk luidruchtige vlucht
6 u 32: sterk luidruchtige vlucht
6 u 35: sterk luidruchtige vlucht
6 u 42: luidruchtige vlucht
6 u 52: luidruchtige vlucht
6 u 58: sterk luidruchtige vlucht
7 u 01: sterk luidruchtige vlucht
7 u 04: sterk luidruchtige vlucht met zwaar gefluit
Dit laatste "fluitsignaal" was waarschijnlijk het teken om de dageraad
aan te kondigen en ons, de zombies, te verwittigen dat de hel ging
losbarsten daar we nog een extra 200 vluchten boven onze kop gingen
krijgen de volgende 24 u! Dit belooft voor de zomer, met al die
charters!!!
Zoals ik reeds zei, wonen wij op de Manke Vos verkaveling in Meise, op
15 km van de vlieghaven, en wij krijgen een concentratie van 12
nachtvluchten recht boven ons hoofd op één uur tijd! Mevr. Durant's
beslissing strookt niet met de verklaringen van het luchthavenakkoord
van 22 februari van dit jaar, waar door de
spreiding de concentratie verminderd ging worden tot 2
à 3 vluchten per nacht en per route, en dat de sterk
luidruchtige vluchten uit circulatie zouden genomen worden? De beslissing in het
Overlegcomité op vrijdag 24 januari heeft geen enkele
verbetering gebracht in het huidige vliegverkeer, in tegendeel,
mijn ervaring bewijst het. Niemand kan mijn waarnemingen betwisten,
ik ben zelfs bereid dit onder eed te
bevestigen.
Mevrouw Durant zou beter tussenkomen in de 100% terugbetaling van mijn
zeer dure pil tegen de hoge bloeddruk in plaats van onze huizen en hoven
te willen isoleren.
Mevrouw Durant houdt ons voor de zot, we zullen de politiekers
persoonlijk aan de tand voelen in april, want op 18 mei komt het uur
van de waarheid. Dan zal Premier Verhofstadt
geen smoesjes moeten uitvinden om te zeggen dat hij te
druk bezig was met de oorlog in Irak. Dit is om onze
aandacht af te wenden, want er moet nu op het
thuisfront gehandeld worden!!!
Om de geluidshinder en de nefaste effecten op milieu en gezondheid te
verminderen moet men ofwel de nachtvluchten gewoon weg afschaffen en de
dagvluchten eerlijk spreiden en de frequentie ervan limiteren, of men
maakt een nieuwe vlieghaven ten Westen van Brussel.
B.A. - 1860 Meise