Beste
redactie,
20/11/2016
Laat mij toe te steigeren bij de
zeer eenzijdige weergave van de
hinderproblematiek van de luchthaven in het
artikel "De baas van Schiphol lacht mij uit."
Als meneer Feist beweert dat er voor Durant,
2001 'geen problemen' waren dan bedoelt hij dat
er nog geen actiegroepen actief waren.
Ik sliep tot 1985 altijd met ramen open en het
duurde even voor ik begreep dat het donderend
lawaai waarbij de met hushkits uitgeruste
zwaarbeladen vrachtvliegtuigen van DHL 's nachts
bijna door mijn slaapkamer vlogen NACHTVLUCHTEN
waren en dat
mijn nachtrust voorgoed verstoord zou zijn en ik
in een benauwde kamer zou moeten slapen. Dank u
Herman Decroo die dit zonder milieuvergunning of
parlementaire debat doorvoerde.
En ja, het duurde tot september 1991 voor de
UBCNA in de Oostrand werd opgericht en tot 1998
tot Actie Noordrand werd opgericht. De andere
actiegroepen volgen snel, goed voorbeeld. En ja,
we blijven lawaai maken.
Als meneer Feist over Schiphol spreekt en over
de zgn goede locatie van Brussels Airport
vergeet hij voor het gemak te vertellen dat
Schiphol in de jaren '80 kilometers ver weg van
Amsterdam verhuisde, net als Charles de Gaulle,
Heathrow, Frankfort Airport en ga maar door.
Alleen Brussels Airport ligt nog waar de
Duitsers het uitbouwden: hemelsbreed op 8
kilometer van de Grote Markt van Brussel. Waar
je ook kijkt rond de luchthaven, nergens is
onbewoond gebied. Overal wonen tuinduizenden,
honderdduizenden mensen, ten Noorden, ten
Oosten, ten Zuiden, ten Westen. Mensen die
chronisch slecht slapen, en overdag midden in de
zomer uit hun tuin in huis moeten vluchten en de
ramen sluiten vanwege de nu al onverdragelijk
hoge frequentie van vertrekkende of landende
toestellen. Om van de vervuiling met UFP maar
niet te spreken, maar daar ga je net als van
asbest pas op termijn dood van. Intussen zitten
kapotgevlogen schoolkinderen suffig in hun klas.
Vergelijk dat eens met de polderbaan van
Schiphol, de velden van Heathrow, Charles de
Gaulle en Frankfort. Ja daar liggen dorpen en
daar wordt ook geprotesteerd en ja Schiphol ligt
nog altijd gevaarlijk dicht bij Amsterdam, denk
aan de Bijlmer.
Als een toestel opstijgt naar rechts boven de
Noordrand om de ringroute te volgen en zijn
linkermotor valt uit dan draait het naar links
en crasht boven Brussel. Zo simpel is het.
Mijn ouders woonden onder de Buitenveldertbaan
in Amstelveen en zijn in de jaren '90 op kosten
van de luchthaven een half jaar in een hotel
ondergebracht omdat hun hele huis verplicht
soundproof werd gemaakt, maar echt soundproof.
Een doos in een doos. Hele wijken werden onder
handen genomen. Brussels Airport heeft nog geen
cent geïnvesteerd in verlichting van de last van
de onderwonenden, en is ook niet van plan dat te
doen, of hoort u meneer Feist daar iets over
zeggen? Toch verplicht Europa Vlaanderen om
mensen rond de luchthaven naarmate ze zwaarder
gehinderd worden, hun huizen te verkopen, hun
gronden onbewouwd te laten, als hun huizen mogen
blijven deze te isoleren (het plan is de
bewoners geld te geven, en ze dit zelf te laten
doen, maar waar dat geld vandaan zal komen?) en
als ze hun huis verkopen, aan te kondigen dat
het in een hinderzone staat. Een KUL studie
berekende onlangs dat dit tot 30%
waardevermindering kan leiden. Meneer Feist is
nog nooit naar de Luchthaven Overleg Commissie
van de provindie Vlaams Brabant gekomen om met
ons, bewoners, te spreken en waar zijn
medewerkers mogen zwijgen als vermoord. En nu
wil hij zelf een overlegforum oprichten? Een
'onafhankelijke' jury zal beslissen wie er in
dat forum van Feist 'mag' komen?
Ik snap niet dat u als redactie een CEO van een
luchthaven dergelijke manipulerende uitspraken
laat doen zonder ook maar één zinnige tegenvraag
te stellen. Ik steiger dus ook bij uw krant.
Hoogachtend