Sinds 2000 doen de Brusselse Franstalige politici er alles aan om Brussel vliegtuigvrij te maken. Alle vluchten van Zaventem worden beetje bij beetje naar de Noordrand verschoven, telkens in kleine hoeveelheden, zodat een rechter de mogelijke schade voor mens en milieu niet ernstig hoeft te nemen. We krijgen hier zelfs vluchten naar China en Australië boven ons hoofd! Stel u even de omweg rond Brussel voor en wat dat extra kost aan kerosine – 25 procent van de brandstof is nodig om te vertrekken. Toen ik in 1975 in Strombeek kwam wonen, hadden we één vliegroute en een paar vliegtuigen per dag. In 1985 bezorgde toenmalig minister van Verkeer Herman De Croo ons ongevraagd de nachtvluchten, en besloot Brussels Airport (toen BIAC) dat Europa de pot op kon met zijn nacht van 23 tot 7 uur: voortaan geldt de Zaventem-nacht, van 23 tot 6 uur. Gevolg: tenzij bij straffe oosten- tot noordenwind word ik élke morgen vanaf 6 uur genadeloos wakker gevlogen door zo’n twintig à dertig vliegtuigen in één uur tijd, na ’s nachts ook een paar keer uit m’n slaap gehaald te zijn door een lage en/of luide nachtvlucht. Vroeger gaan slapen helpt niet, want sinds de provincie Brabant het aantal nachtvluchten tot 16.000 per jaar beperkte (en reken maar dat die allemaal gevlogen worden), is het tussen 22 en 23 uur nogal druk in de lucht. Wie erkent eindelijk eens dat nachtvluchten een zware schending van het mensenrecht op slaap zijn en dat Europa daar allang iets aan had moeten doen?