Die staking toch. Die taxibaan toch. En.... Die rukwinden toch...houden ze daar bij ons ook zoveel rekening mee?

27/06/2014

Beste,
Graag een duidelijke uitleg over wat tot onderstaand leidde met ASAP de tracks en de vluchtlijsten.
Gelieve in bijlage de Runway Use tabellen van woensdag 25/06 te ontvangen.
Die nacht vertrokken in totaal  36 toestellen waarvan maar liefst 26 van baan 25R.
Van deze 26 toestellen zijn er maar liefst 11 vertrokken op de route met bestemming HUL1Y.
Van alle toestellen zijn er maar liefst 18 vertrokken tussen 23.00 en 00.00 uur!
In diezelfde periode zijn  er maar vijf toestellen geland, namelijk drie op baan 25R en twee op baan 25L.
Wat is de reden dat er met alle normale regels ivm routes gebroken werd en hoe wordt dit gerechtvaardigd?
 
Dan wat betreft drie recente concentratienachten, zie de Runway-Use tabellen in bijlage.
 

Dinsdag 17/06  : wind N
Donderdag 19/06 : wind N-W
Zondag 22/06 : wind N-N-O tot N-O, 3 a 4 Kn

 

Geachte Mevrouw O.
Geachte Mijnheer V.
 

Wat de nacht van woensdag 25/06 op donderdag 26/06/2014 betreft zullen we vanaf morgen de officiële vluchtlijsten in ons bezit zijn.
Op basis van de vluchtlijsten van TBAC zijn alle cijfers en statistieken die u aangeeft correct.
 

Wat de reden van het baangebruik betreft (alle opstijgingen van 25R), de officiële deviaties van BELGOCONTROL geven volgende informatie;
 

datum PBG deviatie periode reden deviatie
  A/D A/D    
25/06/14
25/25R - 1845-2045 stakingsactie
  25/19,25R 25/25R 2300-2355 verkeer, veiligheid, vervolg verkeerspiek na stakingsactie
26/06/14
25/19,25R - 0200-0400 stakingsactie

 

We vragen aan BELGOCONTROL en het KABINET de instructie die toelating gaf om af te wijken van het PRS tussen 23.00 en 23.55.
Wat uw complementaire vraag betreft over de verdeling van de opstijgingen over de banen 25R EN 25L,, opstijgingen van 25L nemen tijd (geen taxiway tot het begin van de baan, 25L, de vliegtuigen moeten de baan in tegenovergestelde richting nemen over een afstand van 1021 meter en dan aan het begin van de baan op zichzelf draaien (dit  volledige manoeuver wordt een 'back track' genoemd).
Er kan dus tijdens een piekuur niet parallel worden opgestegen van de banen 25R en 25L.  
 

Wat de 3 recente concentratienachten betreft,  dit zijn de officiële deviaties van BELGOCONTROL  voor die nachten:
 
  datum deviatie periode reden deviatie rugwind RWY 19    
          GROND GROND HOOGTE
    A/D     wind rukwind  
1
17/06/14
25/25R 2300-2400 wind 360° 6 knopen rukwinden 10 knopen
5,9
9,8
 
2
18/06/14
25/25R 0000-0600 wind 360° 6 knopen rukwinden 10 knopen
5,9
9,8
 
               
3
19/06/14
25/25R 2300-2400 wind 350° 5-9 knopen, op 1500 pieds 005° 15 knopen
4,7
8,5
14,9
4
20/06/14
25/25R 0000-0600 wind 360° 5-9 knopen
4,7
8,5
 
               
5
22/06/14
25/25R 2303-2400 wind 020° max 9 knopen  
8,9
 
6
23/06/14
25/25R 0000-0600 wind 020° max 9 knopen  
8,9
 

 

-> Voor de eerste 2 nachten is de rugwindnorm van 7 knopen op baan 19 bij gemengd baangebruik overschreden (door de rukwind)
-> Voor de 3e nacht (zondag op maandag, single runway 19) is de rugwindnorm van 0 knopen - 3 knopen (incl) op baan 19 bij single runway overschreden (door de rukwind)
 

4.2.2  WIND CRITERIA

In selecting the runway combination to be used, the following wind components shall be applied:
Runway-in-use: wind components are exceeded at:

 
RWY 25L/R
RWY 19 (TKOF only)
Tailwind MAX
7kt
7kt
Crosswind MAX
20 kt
20 kt

 
 
RWY 01
RWY 07L/R
RWY 19 (TKOF and ARR)
Tailwind MAX
0 kt - 3 kt (incl)
0 kt - 3 kt (incl)
0 kt - 3 kt (incl)
Crosswind MAX
20 kt
20 kt
20 kt
 

Note: (incl) means that the wind component threshold is exceeded when the component exceeds 3kts.


Hoogachtend
 

Juan Torck
Ombudsdienst