27/06/2014
Beste,
Graag een duidelijke uitleg over wat tot onderstaand
leidde met ASAP de tracks en de vluchtlijsten.
Gelieve in bijlage de Runway Use tabellen van woensdag
25/06 te ontvangen.
Die nacht vertrokken in totaal 36 toestellen waarvan
maar liefst 26 van baan 25R.
Van deze 26 toestellen zijn er maar liefst 11 vertrokken
op de route met bestemming HUL1Y.
Van alle toestellen zijn er maar liefst 18 vertrokken
tussen 23.00 en 00.00 uur!
In diezelfde periode zijn er maar vijf toestellen
geland, namelijk drie op baan 25R en twee op baan 25L.
Wat is de reden dat er met alle normale regels ivm routes
gebroken werd en hoe wordt dit gerechtvaardigd?
Dan wat betreft drie recente concentratienachten, zie de
Runway-Use tabellen in bijlage.
Geachte Mevrouw O.
Geachte Mijnheer V.
Wat de reden van het baangebruik betreft (alle opstijgingen van 25R), de
officiële deviaties van BELGOCONTROL geven volgende informatie;
datum | PBG | deviatie | periode | reden deviatie |
A/D | A/D | |||
25/06/14
|
25/25R | - | 1845-2045 | stakingsactie |
25/19,25R | 25/25R | 2300-2355 | verkeer, veiligheid, vervolg verkeerspiek na stakingsactie | |
26/06/14
|
25/19,25R | - | 0200-0400 | stakingsactie |
We vragen aan BELGOCONTROL en het KABINET de instructie die toelating
gaf om af te wijken van het PRS tussen 23.00 en 23.55.
Wat uw complementaire vraag betreft over de verdeling van de
opstijgingen over de banen 25R EN 25L,, opstijgingen van 25L nemen tijd
(geen taxiway tot het begin van de baan, 25L, de vliegtuigen moeten de
baan in tegenovergestelde richting nemen over een afstand van 1021 meter
en dan aan het begin van de baan op zichzelf draaien (dit volledige
manoeuver wordt een 'back track' genoemd).
Er kan dus tijdens een piekuur niet parallel worden opgestegen van de
banen 25R en 25L.
datum | deviatie | periode | reden deviatie | rugwind RWY 19 | |||
GROND | GROND | HOOGTE | |||||
A/D | wind | rukwind | |||||
1
|
17/06/14
|
25/25R | 2300-2400 | wind 360° 6 knopen rukwinden 10 knopen |
5,9
|
9,8
|
|
2
|
18/06/14
|
25/25R | 0000-0600 | wind 360° 6 knopen rukwinden 10 knopen |
5,9
|
9,8
|
|
3
|
19/06/14
|
25/25R | 2300-2400 | wind 350° 5-9 knopen, op 1500 pieds 005° 15 knopen |
4,7
|
8,5
|
14,9
|
4
|
20/06/14
|
25/25R | 0000-0600 | wind 360° 5-9 knopen |
4,7
|
8,5
|
|
5
|
22/06/14
|
25/25R | 2303-2400 | wind 020° max 9 knopen |
8,9
|
||
6
|
23/06/14
|
25/25R | 0000-0600 | wind 020° max 9 knopen |
8,9
|
-> Voor de eerste 2 nachten is de rugwindnorm van 7 knopen op baan 19
bij gemengd baangebruik overschreden (door de rukwind)
-> Voor de 3e nacht (zondag op maandag, single runway 19) is de
rugwindnorm van 0 knopen - 3 knopen (incl) op baan 19 bij single runway
overschreden (door de rukwind)
4.2.2 WIND CRITERIA
In selecting the runway combination to be used, the
following wind components shall be applied:
Runway-in-use: wind components are exceeded at:
|
RWY 25L/R
|
RWY 19 (TKOF only)
|
Tailwind MAX
|
7kt
|
7kt
|
Crosswind MAX
|
20 kt
|
20 kt
|
|
RWY 01
|
RWY 07L/R
|
RWY 19 (TKOF and ARR)
|
Tailwind MAX
|
0 kt - 3 kt (incl)
|
0 kt - 3 kt (incl)
|
0 kt - 3 kt (incl)
|
Crosswind MAX
|
20 kt
|
20 kt
|
20 kt
|
Note: (incl) means that the wind component threshold is exceeded when the component exceeds 3kts.
Hoogachtend