Officieel afgeschafte ZULU routes worden zonder boe of ba weer in gebruik genomen, wie stuurt concentratienacht aan?
Klacht 13.4.2014

Geachte,
 

1. In de nacht van donderdag 10 op vrijdag 11/04 hebben alle vertrekken plaats gehad van baan 25R.

Graag de bevestiging in de vorm van vluchtlijst en van tracks.

 

Volgens de windtabellen zijn de windnormen  op baan 19 niet overschreden, klopt dit?
Wat is dan de reden?
 

In bijlage de Runway-Use tabel van 10/04 en de windtabellen.
Bij de (UTC) tijd 2 uur bijtellen.
Hieronder de windgrafieken van donderdag 10 en vrijdag 11/04
 
http://www.windfinder.com/wind-cgi/stationsgif.pl?STATIONSNR=be10&DATUM=2014-04-10&ID=1202405994
 
http://www.windfinder.com/wind-cgi/stationsgif.pl?STATIONSNR=be10&DATUM=2014-04-11&ID=1202405994

(Deze windgrafieken zijn niet meer te consulteren)
 
2. Praktisch zijn er iedere nacht vertrekken op baan 25R voor HUL op de Yankee route.
Kan het zijn dat dit komt door de tonnenmaatbeperking op baan 19?

 
J.O. 
Actie Strombeek

 
Brussel, 18 april 2014
 
Geachte , 
 
Ik neem kennis van uw vraag om inlichtingen betreffende de nacht van donderdag 10/04 op vrijdag 11/04/2014, waarvoor dank.
 
PUNT 1
A/ VLUCHTLIJST EN TRACK
Voor de vluchten richting zuidoosten op de nieuwe Yankee kanaal-route die een kortere baan vlogen (zie track) hebben we aan de dienst inspectie van het DGLV een onderzoek gevraagd.

 
10/04/2014 23:52 25R B77L 313 7,7 Duitsland SOPOK1Y
10/04/2014 23:59 25R A319 70 1,9 Rusland SOPOK1Y
11/04/2014 0:26 25R B763 187 7,2 Duitsland SOPOK1Y
11/04/2014 1:24 25R B752 100 3,1 Duitsland SOPOK1Y
11/04/2014 1:58 25R B752 100 3,1 Duitsland SOPOK1Y
11/04/2014 2:58 25R B752 100 3,1 Italië ROUSY1Y
11/04/2014 3:02 25R A306 153 4,1 Denemarken NIK2C
11/04/2014 3:09 25R B752 100 3,1 Spanje CIV1Y
11/04/2014 3:15 25R B763 187 7,2 Slovakije SOPOK1Y
11/04/2014 3:19 25R A306 153 4,1 Groot-Brittannië DENUT5C
11/04/2014 3:21 25R B733 64 1,7 Spanje CIV1Y
11/04/2014 3:36 25R B733 64 1,7 Spanje CIV1Y
11/04/2014 3:40 25R ATP 24 0,0 Groot-Brittannië HELEN5C
11/04/2014 4:15 25R ATP 23 0,0 Frankrijk CIV1Y
11/04/2014 4:40 25R B752 100 3,1 Frankrijk CIV1Y
11/04/2014 5:02 25R B738 80 3,2 Turkije SOPOK1Y
11/04/2014 5:43 25R A320 77 3,1 Spanje CIV1Y

Voor de vluchten richting zuidoosten op de nieuwe Yankee kanaal-route die een kortere baan vlogen (zie track) hebben we aan de dienst inspectie van het DGLV een onderzoek gevraagd.
 

B/ DEVATIES
 

Dit zijn de officiële deviaties van BELGOCONTROL betreffende het gebruik van het deviatieschema 25/25R (landingen/opstijgingen) in de nacht van 10/04 op 11/04/2014.
 

 
PBG = Preferentieel baangebruik
L/O = Landingen/Opstijgingen.
25/ = Landingen op de banen 25R en 25L.
 
De windwaarden 010° 7 knopen geven een rugwindcomponent op baan 19 van 7,0 knopen, dus op de rugwindnorm van 7 knopen Tailwind max (TKOF only - Enkel Opstijgingen) op baan 19.
 

4.2.2  WIND CRITERIA

In selecting the runway combination to be used, the following wind components shall be applied:

RWY in use
RWY 25L/R
RWY 19 (TKOF only)
Tailwind MAX
7kt
7kt
Crosswind MAX
20 kt
20 kt

 
RWY in use
RWY 01
RWY 07L/R
RWY 19 (TKOF and ARR)
Tailwind MAX
0 kt - 3 kt (incl)
0 kt - 3 kt (incl)
0 kt - 3 kt (incl)
Crosswind MAX
20 kt
20 kt
20 kt

  

De overschrijding van de rugwindnorm van 7 knopen rugwind op baan 19 wordt bevestigd door de ACMET-UPDATES van 10/04/2014 22.06 en 11/04/2014 1.22 en 04.26, en door BELGOCONTROL na vraag om meer informatie.
 

Een antwoord op punt 2 van uw vraag (tonnenmaatbeperking) volgt.
_____________________
Juan TORCK,
wnd. Ombudsman.

Ombudsdienst voor de luchthaven Brussel-Nationaal