Brussel, 12 februari 2014
Ik neem kennis van uw vliegtuigklacht betreffende
08/02/2014 om 23.57, waarvoor dank.
Het Preferentieel baangebruik in voege sinds 31/01/2009 voorziet het gebruik van één enkele baan voor de opstijgingen en landingen tijdens de 3 nachten van het weekend :
-
vrijdagnacht baan 25R
-
zaterdagnacht baan 25L
-
zondagnacht baan 20
Anderzijds, sinds 25/10/2009
geldt een opstijgverbod tijdens:
-
de nacht van vrijdag op
zaterdag tussen 01.00 en 05.59
-
de nacht van zaterdag op
zondag tussen 00.00 en 05.59
-
de nacht van zondag op maandag
tussen 00.00 en 05.59
In de nacht van zaterdag 08/02
op zondag 09/02/2014 voorzag het preferentieel banenplan dus
opstijgingen van baan 25L en landingen op baan 25L.
Het gebruik van het deviatieschema 19/19 (landingen /
opstijgingen) kan, naast preferentieel baangebruik, voorkomen bij
werken (augustus 2014) of bij deviaties op het preferentieel
baangebruik om meteorologische redenen, bij een
erg sterke wind uit Zuid/Zuidoost/ZuidZuidwest.
Baan 19 kan dan ‘most suitable Runway’ worden, best
georiënteerde baan ten opzichte van de dominante winden om te landen
en op te stijgen, omdat de laterale en/of rugwindnormen op de banen
25, 07 en 01 overschreden zijn.
Opmerking: Als er geen rugwindcomponent is op baan
25R mag die baan bij overschrijding van de laterale windcomponent
(15 knopen, rukwinden inbegrepen tot 20 knopen) nog gebruikt worden
voor opstijgingen (wegens capaciteitsredenen bv).
--> Tussen 23.00 en 24.00 was er één opstijging van
baan 19.
In bijlage de horizontale en vertikale track van de
vlucht.