Klacht za 8 februari:
Ze kunnen niet meer landen op 25R wegens te sterke zijwind.
Toch nog proberen op te stijgen.

Cfr.: "Als er geen rugwindcomponent is op baan 25R mag die baan bij overschrijding van de laterale windcomponent (15 knopen, rukwinden inbegrepen tot 20 knopen) nog gebruikt worden voor opstijgingen (wegens capaciteitsredenen bv). "

Brussel, 12 februari 2014
 

Geachte 

Ik neem kennis van uw vliegtuigklacht betreffende 08/02/2014 om 23.57, waarvoor dank.
 

PREFERENTIEEL BAANGEBRUIK
 

Het Preferentieel baangebruik in voege sinds 31/01/2009 voorziet het gebruik van één enkele baan voor de opstijgingen en landingen tijdens de 3 nachten van het weekend :

- vrijdagnacht baan 25R
- zaterdagnacht baan 25L
- zondagnacht baan 20


Anderzijds, sinds 25/10/2009 geldt een opstijgverbod tijdens:

- de nacht van vrijdag op zaterdag tussen 01.00 en 05.59
- de nacht van zaterdag op zondag tussen 00.00 en 05.59
- de nacht van zondag op maandag tussen 00.00 en 05.59

In de nacht van zaterdag 08/02 op zondag 09/02/2014 voorzag het preferentieel banenplan dus opstijgingen van baan 25L en landingen op baan 25L.  
 

DEVIATIESCHEMA's
 

Het gebruik van het deviatieschema 19/19 (landingen / opstijgingen) kan, naast preferentieel baangebruik, voorkomen bij werken (augustus 2014) of bij deviaties op het preferentieel baangebruik om meteorologische redenen, bij een erg sterke wind uit Zuid/Zuidoost/ZuidZuidwest.
Baan 19 kan dan ‘most suitable Runway’ worden, best georiënteerde baan ten opzichte van de dominante winden om te landen en op te stijgen, omdat de laterale en/of rugwindnormen op de banen 25, 07 en 01 overschreden zijn.
Opmerking: Als er geen rugwindcomponent is op baan 25R mag die baan bij overschrijding van de laterale windcomponent (15 knopen, rukwinden inbegrepen tot 20 knopen) nog gebruikt worden voor opstijgingen (wegens capaciteitsredenen bv).
 

Onze dienst is nog niet in het bezit van de officiële deviaties die we morgen zullen ontvangen, maar op basis van de vluchtlijsten en tracks werd in de nacht van zaterdag 08/02 op zondag 09/02/2014 om meteorlogische redenen afgeweken van het preferentieel banenplan en was het deviatieschema 19/19 van toepassing. 
 

--> Tussen 23.00 en 24.00 was er één opstijging van baan 19.
 

Het betrof een opstijging van een A320 (tonnenmaat 76 ton, QC bij opstijging 3,2) die om 23.54 opsteeg van baan 19 met bestemming Rusland op een NIK3N-route (op 700 voet zeeniveau bocht naar rechts richting baken NICKY / "At 700 ft QNH RT (voor Right Turn) direct to NIK")
Het vliegtuig overvloog uw woning rechtstreeks op een hoogte van 5610 voet.
Het vliegtuig respecteerde het minimale stijgingspercentage van 3% tot 3200 voet zoals voorzien door de luchtvaartkundige reglementering.
 

In bijlage de horizontale en vertikale track van de vlucht.
 

--> Er waren geen opstijgingen tussen 00.00 en 05.59.
___________________________________________________________________ 
Juan TORCK,
Ombudsman. 
Ombudsdienst voor de luchthaven Brussel-Nationaal