DE MEDISCHE ASPECTEN
DIE IN OVERWEGING GENOMEN DIENEN TE WORDEN VOOR WIE AAN HET SPREIDINGSPLAN WERKT
DOCUMENT dd 20 NOVEMBER 2003
Waaraan hecht een medicus op het moment
dat aan een eerste stap in het spreidingsplan gewerkt wordt, belang?
- blootstelling aan nachtelijk
vlieglawaai veroorzaakt slaapverstoring en is als zodanig uiteraard niet
gewenst maar indien het geluidsniveau en vooral de frequentie beperkt zijn is
de repercussie op de gezondheid beperkt : blootstelling aan een enkele
overvlucht van 80 dBA SEL (cfr een B 757 in Schaerbeek) veroorzaakt met
raam op verluchtingsstand een ontwakingskans van nauwelijks 1.8%
(cfr Nederlandse Gezondheidsraad, formule van Passchier Vermeer en Miedema,
1999)
- wanneer over Brussel zoals overigens
ook over Oostrand en Noordrand het geval is, ’s nachts gevlogen wordt dan is
het vanuit medisch standpunt fout om alle vluchten op één lijn te laten
vliegen omdat daardoor de ontwakingskans verveelvoudigt en het probleem
van herinslaapstoornissen optreedt
- uit de milieuvergunning van BIAC
(9/2000) die door Vera Dua in samenwerking met Aminal werd opgesteld
weerhouden we dat blootstelling aan 90 dBA SEL met gesloten raam een
ontwakingskans geeft van 5% volgens de FICAN formule (die lagere
ontwakingspercentages geeft dan de formule van de Nederlandse Gezondheidsraad)
en dat men dit aanvaardbaar vindt, vandaar dat deze blootstelling wordt
aangenomen als milieunorm voor de nacht buiten de 55 dBA Laeq contour. Men had
zich dan moeten realiseren dat binnen de 55 dBA contour de toestand bij
geconcentreerd vliegen rampzalig zou zijn (ontwakingskans >>> 100%!)
- het geconcentreerd vliegen
transformeert hinder ovv slaapverstoring in zware schade voor de gezondheid
door het introduceren van herinslaapstoornissen en slaapdeprivatie,
waarvan de noodlottige gevolgen in de literatuur gekend zijn (diabetes + 40%,
hypertensie + 80%, infarct + 40%)
- aan deze geconcentreerde
vliegpatronen die door Durant geintroduceerd
zijn (vliegen via way points) dient dan ook ONMIDDELLIJK een einde te komen
- indien de afschaffing van de
waypoints tot onvoldoende spreiding leidt dan moet maar worden overgestapt
op individuele begeleiding van de nachtvluchten zodat per inwoner vanaf
een bepaalde afstand van de luchthaven slechts 1 tot 2 blootstellingen per
nacht optreden
- het spreekt voor zich dat het aantal
nachtvluchten op het huidige peil dient bevroren te worden
- het is onaanvaardbaar dat uitsluitend
owv besparingen uitgerekend ’s nachts gevlogen wordt met verouderde
toestellen: de milieu taks die nu zou aangewend worden voor een zinloos
isolatieprogramma zou beter geinvesteerd worden in vlootvernieuwing zodat de
MD11 en de A 300 onmiddellijk uit de lucht kunnen worden genomen
- de BIAC nacht strekt zich uit van 23
h tot 06 h dit is voor veel volwassenen irrealistisch kort en voor kinderen al
helemaal onaanvaardbaar. De nacht zou in een eerste stap zeker moeten worden
uitgebreid over in totaal 8 h (cfr EU directive en WHO) en in ieder geval
dient men bij de weging van de hinder tussen de zes zones ook de vluchten
tussen 06 en 07 h in rekening te brengen.
- geluidsnormen
dienen te worden geschreven met als uitgangspunt de bescherming van het
individu (ongeacht zijn woonplaats, taal of socio economische status) en
niet de verdeling van hinder tussen gewesten. Wanneer deze normen niet
compatiebel zijn met de uitbating van de luchthaven dan moet een
overgangsperiode worden voorzien waarin aanpassingen in de uitbating van de
luchthaven kunnen worden gedaan
- de Laeq maat is een slechte
indicator voor de repercussie van vlieggeluid op de gezondheid, type voorbeeld
Lnight voor slaapverstoring owv het feit dat men geen rekening houdt met
- slaapverstoring door dagvluchten
- frequentie (herinslapen en
slaapdeprivatie cfr supra, worst case scenario)
- het tijdstip van de nacht
- de frequentie samenstelling: belang
van C weging ipv A weging (+ 10 dB).
Als medicus dienen ook deze
gezondheidsaspecten in de politieke discussie door te wegen zodat tot een echte
democratische oplossing van het probleem gekomen kan worden.
Ik verwijs hiervoor naar de volledige
stand van zaken met actiepunten naar de toekomst toe die reeds eerder
gepubliceerd werden (cfr Gelijke Behandeling van Burgers in het Nationale
Luchthaven Dossier, het democratisch deficit in Belgie)
Marc Goethals
Grimbergen