Beste Ombudsman,
Graag ga ik in op uw uitnodiging om bijkomende opmerkingen te
maken of preciseringen te geven over wat tijdens het Forum van
afgelopen dinsdag aan bod is gekomen is alvorens u het verslag
maakt.
Ik wil inderdaad nog eens mijn verzoek om meer feedback van het
DGLV via de Ombudsdienst verwoorden om elk misverstand te
voorkomen.
Dit verzoek is tijdens het Forum door dhr Touwaide ten onrechte
gerecupeerd als zou ik om een specifiek controle orgaan voor de
luchthaven en alle officiële organisaties daarrond gevraagd
hebben. Ik heb dat dinsdag niet gedaan, daarvoor niet en zal dat
ook in de toekomst niet doen.
Meneer Touwaide spreekt mij al jaren aan over zo'n controle
orgaan, liet herhaaldelijk weten dat hij dat orgaan liefst zelf
zou leiden en vroeg vervolgens mijn (vermeende) invloed bij de
toen verantwoordelijke politici aan te wenden. Ik ben TEGEN zo'n
orgaan: als de instituten en organisaties een duidelijk
taakomschrijving hebben, die bovendien publiek bekend gemaakt
wordt dan kan ik als burger bij de Ombudsdienst klacht indienen
en dan moet de Ombudsdienst voor mij verhaal kunnen halen bij de
uiteindelijke verantwoordelijke: de minister of staatssecretaris
en zijn kabinet waaraan die organen en instituten tenslotte
rapporteren.
Ik vecht dus bovengenoemde recuperatie aan door te preciseren
dat mijn verzoek mijn klachten betreft waarop de Ombudsdienst
antwoordt dat ze deze voorleggen aan het DGLV ter verificatie en
eventueel ter bijsturing van het vlieggedrag van degene die de
klacht veroorzaakte (piloot van bepaalde
luchtvaartmaatschappij).
Mijn verzoek is NIET om precies te weten welke
luchtvaartmaatschappij met welk toestel op welke bestemming een
fout beging, mijn verzoek is dat de Ombudsdsdienst binnen de
wettelijke mogelijkheden het antwoord van DGLV doorstuurt nadat
de Ombudsdienst antwoord kreeg van het DGLV. Het DGLV zou in
mijn visie ook net als de Ombudsdienst een termijn moeten
krijgen waarbinnen ze verplicht moeten antwoorden.
De Ombudsdienst zou het (geanonimiseerde) antwoord op de site
moeten zetten en het aan de klager sturen met alle informatie
die klagers wettelijk mogen krijgen. De opmerking van een van de
aanwezigen tijdens het forum dat de door dhr. Touwaide
aangehaalde onmogelijkheid voor DGLV/Ombudsdienst om bepaalde
zaken te vermelden (maatschappij, bestemming, vluchtnummer, dat
deze gegevens via bepaalde websites probleemloos achterhaald
kunnen worden en dat de reglementering terzake aangepast kan
worden.
Als er meer transparantie zou zijn over de wijze waarop het DGLV
luchtvaartmaatschappijen en hun piloten die zich niet aan de
reglementering houden, bijstuurt en op het rechte pad houdt, en
de Ombudsdienst zou dit gewoon publiek maken zodat de
luchtvaartsector leert verantwoording af te leggen over haar
doen en laten en de overheid over haar beleid inzake, dan zou er
geen zoveelste controle orgaan nodig zijn.
Graag as such opnemen in het verslag
Met dank en vriendelijke groet
J. O