Vliegtuigen op de zgn Kanaalroute maken hier in Strombeek nog altijd veel lawaai

Klacht ma 22.4.2013
 
Beste,

Graag meer informatie over drie vluchten die hier op zondag 21 april 2013 vlogen. Graag H en V tracks met duidelijke route aanduiding en evaluatie of deze toestellen op de juiste route vlogen en het stijgingspercentage haalden. Over dit laatste heb ik serieuze twijfel.

J.O.
Actie Strombeek

Brussel, 29 april 2013

Geachte ,

Wij hebben uw vraag om inlichtingen betreffende 3 voorvallen op zondag 21/04/2013 tussen 17.00 en 19.00 goed ontvangen, waarvoor dank.

Tussen 17.00 en 19.00 waren er 31 opstijgingen, waarvan:
- 19 een bocht naar links maakten op 1700 voet.
- 1 zwaarder vliegtuig rechtdoor vloog en een bocht naar links maakte op 4000 voet.
- 7 vliegtuigen een bocht naar rechts maakten richting de bakens HELEN (3) en NICKY (4)
- 4 'rechtdoor' vlogen op het baken van Chièvres op de kanaalroute (CIV8D)

Dit zijn de gegevens van de 12 vluchten op HELEN, NICKY en de kanaal-route:
A = datum en uur
B = baan
C = type vliegtuig
D = tonnenmaat
E = QC
F = bestemming
G = route
H = kortste afstand van uw woning, in vogelvlucht, grond niveau
I = hoogte (zeeniveau)
 


 

De vliegtuigen waar u naar verwijst in uw klacht (vliegtuig 2, 5 en 8) hebben het minimale stijgingspercentage van 7% tot 3200 voet gerespecteerd.

In bijlage de horizontale en verticale track van deze 3 vluchten.

Radartrack CIV8D

Radartrack CIV8D (18 uur)

Radartrack SOPOK3D

Dit is de routebeschrijving van de CIV8D en de SOPOK3D-route:


 

    CIV 8D
    At 3.0 DME BUB (THR 07L) fly TR 252. At 6.0 DME BUB LT to TR 207 to intercept R-054 CIV INBD to CIV.
    Sequence of waypoints:
    RWL07 [A400+; R] - BR045 - BR009 - CIV (see note)
    400 ft QNH or above at 3.0 DME BUB.




 
    SOPOK 3D
    Climb straight ahead. At 4 000 ft QNH or when crossing 8.0 DME BUB whichever is later, LT to intercept R-288 SPI. When passing BULUX or climbing through FL 170, whichever is later, RT direct to SOPOK.
    Cross R-225 HUL at FL 60 (FL 70 when QNH is below 977 hPa) or above if instructed by ATC.

Indien U meer inlichtingen wenst over dit antwoord dient u gebruik te maken van het formulier op onze website. U vinkt "vraag om inlichtingen" en "reeds ingediend dossier" aan en vermeldt het reeds toegekende dossiernummer.

Hoogachtend,
_______________________________________________________________________
Juan TORCK, Ombudsman
Ombudsdienst voor de Luchthaven Brussel-Nationaal
Vooruitgangstraat, 56