Bij verminderde zichtbaarheid van 800 m gaat wordt baan 20 NIET meer gebruikt (AIP 10 januari 2013)
Geachte
Een vraag om inlichtingen over een reeds ingediend dossier. Graag meer informatie ivm de zgn procedure 'verminderde zichtbaarheid'. Hoe luidt de officiële tekst van deze procedure? Heeft de banenuitrusting hiermee te maken? Graag technisch gespecificeerd.
Brussel, 30 januari 2013
Geachte Mevrouw,
Dit is een verduidelijking over de LVPP ('Low Visibility Procedures') op de
luchthaven van Brussel-Nationaal:
Bij LVPP ('Low Visibility Procedures in Progress' - Procedure van Verminderde
Zichtbaarheid -) wordt teruggevallen op de banen 25L & 25R.
Deze hebben allebei een ILS CAT III systeem (= meest verfijnde).
(De banen 02 en 20 hebben een ILS CATI en de banen 07L en 07R zijn niet
uitgerust met een ILS ('Instrument Landing System’).
In EBBR begint men de LVPP operaties wanneer de zichtbaarheid zakt naar 800 m
(of lager) en/of een bewolking van 200 ft (voet) of lager.
Tijdens operaties met verminderde zichtbaarheid is het van essentieel belang
dat deze ILS systemen niet gestoord worden door bv. een ander vliegtuig of
voertuig. Daarom bestaan zogenaamde 'sensitive areas' (gevoelige zones) rond de
ILS. (waarvan er een kaart bestaat in de AIP)
Men zal daarom geen vertrekken toelaten van baan 20 indien zowel baan 25R als
25L beschikbaar zijn.
In de AIP (zie bijlage hieronder) kan men zien dat men op baan 25L iets langer
in CATI operaties kan werken (CATII vanaf zichtbaarheid onder 550m) dan op baan
25R (CATII vanaf zichtbaarheid onder 800m).
Dit komt door de lengte van de approach lights (900m op 25L ( i.p.v. 600m op
25R).
Om het niet nog ingewikkelder te maken voor de piloten gaan de verkeersleiders
van BELGOCONTROL over tot CATII/III operaties vanaf 800m voor beide banen 25L
en 25R).
bijlage
AIP 10 JAN 2013
4 LOW VISIBILITY PROCEDURES
4.1 FACILITIES AND EQUIPMENT AVAILABLE
4.1.1 RUNWAYS
RWY 25L and 25R are equipped with ILS and are approved for CAT II and III.
Following RVR (*) minima apply:
- CAT II (RWY 25L): below 550 m to 300 m
- CAT II (RWY 25R): below 800 m to 300 m
- CAT III: below 300 m to 150 m
(*) Runway visual range (RVR), in
aviation
meteorology, is the distance over
which a pilot of an aircraft on the centreline of the runway can see the runway
surface markings delineating the runway or identifying its centre line. .
Hoogachtend,
_______________________________________________________________________
Juan TORCK, Ombudsman
Ombudsdienst voor de Luchthaven Brussel-Nationaal