RIngroute is doekje voor bloeden. Ringroute volgen wil zeggen: zeer dichtbevolkt gebied in Noordrand aan weerszijde RIng hoogfrequent overvliegen

"De huidige Ringroute CIV2C is niet strikt afgebakend en bestrijkt een zone van een aantal km breed. De vliegtuigen kunnen iets meer ten noorden of ten zuiden van de Ring R0 ten noorden van Brussel evolueren in functie van externe factoren zoals wind, temperatuur, atmosferische druk, luchtvochtigheid, gewicht van het toestel, motorisering, enz.

Mail dd 25.9.2012

Geachte,

Wat is route omschrijving van deze CIV 2 C?

Klopt het dat ze naar CIV vliegen boven het N van Brussel! En vliegen ze nu ook via
het Z (CIV) naar de VS???

M vr. gr.
M.G.
Meise

 

Brussel, 05 oktober 2012

Geachte heer,

We hebben uw vraag om inlichtingen goed ontvangen, waarvoor dank.

PUNT 1

Sta me toe u de exacte doch vrij technische routebeschrijving (en vrij technische uitleg) op te sturen voor het laterale deel van de CIV2C-route zoals voorzien in de AIP (van 20/09/2012).
Aarzel echter niet ons te contacteren indien u een minder technische uitleg wenst.

CIV 2C

At 700 ft QNH RT HDG 288 to intercept R-278 BUB, at 6.7 DME BUB LT to intercept R-044 CIV INBD to CIV.

Uitleg:
- ft = feet = voet = 0,305 m
- QNH = de hoogte van het vliegtuig wordt hier uitgedrukt ten opzichte van het zeeniveau.
- RT = Right turn = bocht naar rechts
- HDG = Heading = koers
- R-278 BUB = Radiaal 278° ten opzichte van baken BUB
- BUB = baken van de luchthaven Brussel-Nationaal
- DME = Distance Measuring Equipment = meetuitrusting die werkt met elektrische impulsen. De afstand wordt gemeten door de tijd te meten die een elektrische impuls erover doet om een afstand af te leggen.
De DME afstand wordt gemeten in NM = Nautical Mile => 1 Nautical Mile = 1,852m.
At 6.7 DME BUB => op 6.7 NM (van baken BUB) gemeten met de DME uitrusting
- LT = Left turn = bocht naar links
- R-044 CIV = Radiaal 044° ten opzichte van baken CIV
- INBD = Inbound = inkomend


Vrije vertaling:
“Op 700 voet (barometerstand zeeniveau) bocht naar rechts koers 288° om radiaal 278° (ten opzichte van baken BUB) te onderscheppen, op 6.7 Nautical Mile (DME) van baken BUB bocht naar links om radiaal 044° (ten opzichte van baken CIV) te onderscheppen inkomend op het baken van Chièvres.”

PUNT 2

De huidige Ringroute CIV2C is niet strikt afgebakend en bestrijkt een zone van een aantal km breed. De vliegtuigen kunnen iets meer ten noorden of ten zuiden van de Ring R0 ten noorden van Brussel evolueren in functie van externe factoren zoals wind, temperatuur, atmosferische druk, luchtvochtigheid, gewicht van het toestel, motorisering, enz.

PUNT 3

Op basis van de vluchtlijsten van 2012 (januari tot september) blijkt dat er 75 opstijgingen naar de Verenigde Staten waren op het baken van Chièvres.

Er waren 66 opstijgingen van baan 25R:

Er waren 9 opstijgingen naar Chièvres van de banen 20 en 07 (via ‘zuiden’ van Brussel)

Met vriendelijke groeten.

Juan TORCK, Ombudsman
Ombudsdienst voor de Luchthaven Brussel-Nationaal