Op 25 banen wordt officiëel
gevlogen tot en met 7 knopen rugwind
Klacht 16.4.2011
Geachte,
Hoe kan het dat als er 6 kn NO wind is er vliegt wat er hier vanmorgen tussen
10 en 12 u vloog?
Hoe werken de windnormen nu (of liever, hoe werken ze niet?)
Graag de tracks en vluchtlijst van deze voormiddag 10-12 u
Hoogachtend
J.O.
Actie Strombeek
Brussel, 21 april 2011
Geachte Mevrouw,
Ik neem kennis van uw vraag om inlichtingen betreffende zaterdag
16/04/2011, periode 10.00 - 12.00, waarvoor dank.
Het Preferentieel baangebruik was van toepassing tussen 06.00 en 16.00, met alle
opstijgingen van baan 25R.
Er vonden tussen 10.00 en 12.00 55 opstijgingen plaats:
-richting één van de bakens in het noorden, 19 (DENUT 11, HELEN 4, NICKY 4)
-richting het baken van Chièvres, rechtdoor op de Chabertroute (CIV1E), 10
-richting de bakens in het zuidoosten, 1700 voet naar links, 24 (LNO 3,
SPI 5, SOPOK 9, PITES 1, ROUSY 6)
-richting het zuidoosten op deltaroute, 4000 voet naar links, 2
U vindt in bijlage de vluchtlijst
(datum en uur/baan/vliegtuigtype/tonnenmaat/QC/route) alsook de track voor
de periode in kwestie.
Zoals vermeld in een vorige mail bevat het PRS voor de periodes dat het
Preferentieel baangebruik van toepassing is geen meteorologische of andere
informatie. Dit is enkel het geval voor de deviatieperiodes.
De METAR (Aviation routine weather report, in aeronautical meteorological
code), die door BELGOCONTROL NIET gebruikt worden voor de baanselectie, en
nuttige, maar onvolledige (rukwinden ?, wind op hoogte ? , andere
parameters ?...) en niet officiële informatie vormen, en waaruit men dus
geen officiële conclusies kan trekken wat het effectieve baangebruik
betreft, geven voor de periode waar U naar verwijst volgende waarden:
datum en uur in lokale tijd/ preferentieel baangebruik / / windrichting /
windsterkte in knopen
Op basis van deze niet officiële informatie kan men toch afleiden dat de
vliegtuigen opstegen van baan 25R tegen de wind in met een wind uit
richting WZW (geen NO wind dus) en dat het preferentieel baangebruik
gerechtvaardigd was.
De preferentiële banen 25 worden, om meteorologische redenen, niet in
gebruik genomen als de rugwindnorm (7 knopen, rukwinden inbegrepen, een
buffer van 2 knopen inbegrepen) op de banen 25L en 25R overschreden is, wat kan
voorkomen bij een wind uit N NNO NO ONO O.
Bij een zwakke wind uit die richting kunnen de banen 25 nog in gebruik
worden genomen.
Indien u verdere informatie wenst over dit antwoord, dient u gebruik te maken
van het formulier op onze website. U vinkt “vraag om inlichtingen” en “reeds
ingediend dossier” aan en vermeldt het reeds toegekendedossiernummer.
Hoogachtend,
Juan TORCK
Voor de Federale Ombudsdienst voor de Luchthaven Brussel-Nationaal