Studie planbureau over transport onderschat reële kosten transportvervuiling: als de overheid geen cijfers heeft zijn er ook geen nadelige effecten! Als een kind dat onder de dekens kruipt om de monsters niet te zien.
Planbureau en de kosten van transport
De studie van het Planbureau over de
kosten van het transport is een mijlpaal (De Tijd 23 januari). Spijtig genoeg
worden de reële kosten in deze studie schromelijk onderschat. Ten dele is dit te
wijten aan onvoldoende cijfermateriaal: een blaam voor de overheid die haar
verplichtingen in het kader van diverse EU richtlijnen onvoldoende nakomt. Maar
veel erger is dat de analyse zelf zeer sterk te kort schiet. Zo werd enkel de
impact van luchtvervuiling op longziekten
in de analyse betrokken hoewel de tol aan
hart- en vaatziekten door de
luchtvervuiling door verkeer vele malen hoger is dan die van longaandoeningen.
Door lawaaihinder uitsluitend te benaderen als een ‘psychologisch ongemak’ doen
de auteurs het uitschijnen alsof de milieuschade door lawaai zich beperkt tot
een waardevermindering van onroerend goed! Nochtans werd in door de EU
uitgevoerde studie (Delft, 2007) het aantal hart- en vaatziekten uitsluitend ten
gevolge van het verkeerslawaai (trein en luchtverkeer dus niet meegerekend!)
geraamd op 250 000 nieuwe gevallen per jaar
waarvan bij 50 000 slachtoffers de eerste manifestatie meteen fataal is! Ook
het luchtverkeer komt er erg goedkoop van af! Niet alleen is de lawaaihinder van
de vliegtuigen meetbaar en storend tot
Deze studie kan slechts de aanzet
vormen voor een veel grondigere kosten baten analyse die een debat moet opgang
brengen over zin en onzin van projecten als de Lange Wapper, het
Schipdonkkanaal of behoud van nachtvluchten op Brussels Airport in de dichtst
bevolkte regio van Europa.
Dr
Cardioloog
Meise