Geachte,
Welk is het zeer zware vliegtuig dat hier nog nadondert, op welke route vliegt het en hoe heeft het in werkelijkheid gevlogen?
Graag de H en de V track.
Hoogachtend
J. O.
Actie Strombeek
Mevrouw ,
Hierbij laat ik u de gegevens geworden aangaande de in onderwerp vermelde klacht. Het betrof hier een toestel van het type Boeing 747-200 (jumbo-jet). Dit toestel vertrok vanaf de baan 25R om 19u.22' met bestemming de V.S. op de route DENUT3C. Het geluidsquotum (bij vertrek) van dit toestel bedroeg 51,9 en de tonnenmaat bedroeg 378 ton.
Zoals u ongetwijfeld reeds weet worden vanaf midden april 2009 de geluidsquota voor de opstijgingen tussen 07u.00' en 21u.00' naar 48,0 gebracht daar waar heden, voor diezelfde periode, geen limieten zijn.
Gelieve in bijlage de H en V tracks van dit toestel te willen vinden.
Inmiddels blijf ik steeds te uwer beschikking voor alle verdere informatie.
Met vriendelijke groeten,
Willy Houbrechts
Ombudsdienst voor de Luchthaven Brussel Nationaal.
Geachte,
Met dank.
Kunt u mij zeggen wat de maatregelen zijn die ik naar veronderstel Belgocontrol neemt tegen vliegtuigen die systematisch hun transponder te laat aanzetten, zoals onderstaand geval?
En daardoor de burgers die wél overvlogen worden mogelijk nuttige informatie onthouden?
Hoogachtend
J. O.
Actie Strombeek
Van: juan.torck
Datum: 27 maart 2009 17:36:02 GMT+01:00
Mevrouw,
Bij mijn weten gebeurt het inschakelen van de Transponder vanaf het ogenblik dat de boordcommandant een ‘Delevery Clearance’ ontvangt.
Het moment waarop de Transponder wordt ingeschakeld heeft echter geen invloed op “de informatie die aan de burgers wordt geleverd”, aldus uw woorden.
Inderdaad, het juiste tijdstip van inschakelen beïnvloed de resultaten niet van het berekende stijgingspercentage van de vliegtuigen dat we kunnen berekenen op basis van de verticale tracks.
Bij de analyse van die tracks is het beginpunt van de berekeningen, of het nu de afstand of de hoogte betreft, het verlaten van de gebruikte baan.
Het moment van inschakelen van de transponder heeft dus geen invloed op het stijgingspercentage.
Voor de duidelijkheid heb ik het DGLV om informatie gevraagd wat de juiste regels betreft ivm. dat inschakelen van de Transponder.
Hoogachtend.
Juan Torck
Voor de Ombudsdienst