Toen al: Ringroute beter omschrijven. Arme mensen die er pal naast wonen: nooit meer stil
Klacht 18.3
Geachte,
Tussen 9 en 11 u op woe avond 18.3 vlogen er hier nogal wat vliegtuigen, wel wat hoger dan gebruikelijk.
Waarvan kwamen deze, welke was de bestemming en hoe kwam het dat ze hier vlogen?
Hoogachtend
J. O.
Actie Strombeek
Mevrouw,
Ik neem kennis van uw klacht.
Dit is de vluchtlijst voor de dag en periode waar U naar verwijst.
20 vluchten
Naar het Noorden:
Denut 3
Helen 2
Nicky 1
Naar Chièvres op Ringroute: 4
Rechtdoor op Deltaroute: 1
Naar het Oosten:
Lno 1
Rousy 3
Sopok 5
Gelieve in bijlage een track te vinden met de vluchten van 18/03/2009 tussen 21.00 en 23.00
Zoals U weet kunnen de vliegtuigen op de Ringroute (CIV1C) in functie van externe factoren, waaronder meteorologische, meer noordwaards of zuidwaards van de Ring R.0 evolueren.
Zoals blijkt uit de track evolueren de vliegtuigen hier meer zuidwaards van de Ring R.0.
Een betere omschrijving van de Ringroute, met het overvliegen van waypoints, maakt deel uit van de mogelijke voorstellen.
U vindt hieronder de laatste officiële deviaties overgemaakt door Belgocontrol die lopen tot vrijdag 20/03/2009 10.00.
Maart 2009
Datum |
Baan |
Tijd |
Wind. |
Sterkte |
Reden |
01/03/09 |
25L/25R |
06u00-10u00 |
060 tot 090 |
max 8 kn |
overschrijding rugwindnorm baan 20 |
|
25R/25R,20 |
11u tot12u |
|
|
opstijg. 4 CIV baan 20 ipv.25R |
|
|
11u00-14u15 |
|
|
reiniging baan 25L |
02/03/09 |
25R/25R |
13u00-14u00 |
|
|
werken baan 25L |
04/03/09 |
20/20 |
00u26-06u00 |
160 tot 180 |
max 25 kn |
overschrijding laterale windnorm baan 25 |
|
20/20 |
06u00-10u15 |
160 tot 180 |
max 30 kn |
overschrijding laterale windnorm baan 25 |
|
20/25R |
10u15-15u38 |
180 |
max 23 kn |
21 knopen laterale wind banen 25L/R maar met 4 knopen tegenwind |
05/03/09 |
25/25 |
23u00-00u00 |
330 |
max 17 tot 25 kn |
|
06/03/09 |
25/25 |
00u00-06u00 |
330 |
max 23 kn |
|
07/03/09 |
20/20 |
13u00-23u00 |
|
|
baan 25R gesloten wegens werken (NOTAMA340) |
08/03/09 |
20/20 |
06u00-10u10 |
|
|
baan 25R gesloten wegens werken (NOTAMA340) |
|
25L/20 |
10u10-10u40 |
220 - 310 |
23 kn |
|
|
25L/25R |
10u40-16u00 |
260 - 280 |
17 kn |
rukwinden tot 22 Kn |
|
|
|
|
|
|
|
25L/25R |
23u00-00u00 |
250 |
16 - 25 Kn |
|
09/03/09 |
25/25 |
00u00-00u30 |
250 |
tot 20 kn |
overschrijding laterale windnorm baan 20 |
|
25/25 |
03u20-06u00 |
260 |
tot 20 kn |
overschrijding laterale windnorm baan 20 |
10/03/09 |
25R/25R |
13u00-14u00 |
|
|
werken baan 25L |
|
25/25 |
23u00-24u00 |
290- 360 |
15 Kn |
|
11/03/09 |
25/25 |
00u00-06u00 |
290- 350 |
12 Kn |
|
14/03/09 |
25/25 |
16u00-17u55 |
260 - 310 |
19 Kn |
|
15/03/09 |
25/25 |
10u25-16u00 |
270 - 320 |
16 Kn |
|
16/03/09 |
25R/25R |
13u00-14u00 |
|
|
baan 25L gesloten wegens werken (NOTAM A380) |
17/03/09 |
02/07R |
12u45-20u35 |
|
|
werken baan 25R |
|
|
|
010 |
4 kn max 8 Kn |
Voorspelling windrichting 060 van 9 Kn met rukwinden tot 14 kn |
|
02/07R |
21u33-23u00 |
070 |
4 tot 10 kn |
rugwind 25L 9,6 baan 25R 7,2 knopen op grote hoogte wind uit 070 15 tot 20 Kn |
|
02/07R |
23u00-24u00 |
070 |
4 tot 5 kn |
op grote hoogte (1000 - 2000 voet) windrichting 070 van 15 kn |
18/03/09 |
02/07R |
00u00-03u00 |
|
|
|
|
25L/25R |
03u00-06u00 |
090 |
3 tot 5 kn |
op grote hoogte wind uit 080, 10 tot 15 Kn |
|
02/07R |
06u23-18u25 |
080 |
5 tot 9 kn |
op 1000 voet windrichting 065 16 kn op 2000 voet windrichting 070 23 kn |
19/03/09 |
02/07R |
09u05-22u01 |
020 |
4 tot 5 kn |
op 1000 voet windrichting 020; 10 kn |? op 2000 voet windrichting 020; 15 tot 20 Kn |
|
25/25 |
23u00-24u00 |
050 - 070 |
|
overschrijding rugwindnorm baan 20 |
Ik blijf ter uwe beschikking voor eventuele bijkomende informatie.
Hoogachtend,
Juan TORCK
Ombudsman op de Federale Ombudsdienst voor de Luchthaven Brussel-Nationaal