In een centrale ligging zou men kunnen de lawaai overlast compenseren met
het genot van vlotte verbindingen en een vlot openbaar vervoer, maar de zeer
geliefde tram via de Brusselse steenweg in Grimbergen die in 1978 verdween
wegens verouderde sporen werd nooit vervangen door de enige duurzame
oplossing van de uitbreiding van de metro. Er zou ook nooit
een luxe definitieve oplossing door de uitbreiding van de metro komen, maar
wel enkel een studie voor een tram van de lijn die nog jaren op zich
zal laten wachten om te weten of de tram er ooit nog zou komen ?
Verkeers chaos en overbevolkte Brusselse ring met vliegverkeer boven onze
wagens op deze ring oplossen met het huidige openbaar vervoer ? Er is hier
één leegstaande bushalte aan het rondpunt met de Prinsenstraat en de
Merodestraat (in 't midden van 't centrum!) ; maar er is enkel woensdag
voormiddag een markt-bus voor Vilvoorde, ondanks dat deze niet zou gebruikt
worden omdat we een eigen markt hebben in Grimbergen ?
Transport via boten is uiteraard belangrijk, maar over het kanaal pendelen
of rijden kan men hier beter proberen te vermijden als men niet voor de
bruggen wil staan die extra lange filles veroorzaakt.
De bussen voor de mensen van Grimbergen via de eenvoudige korte weg
rechtstreeks naar Brussel (via een "lange" wandeling naar de Brusselse
steenweg of een wandeling naar de Vilvoordse steenweg +overstap steltplaats
om zo het kanaal probleem en ook de opstoppingen rond station Vilvoorde te
vermijden en over te stappen via het noordstation te Brussel) staan in de
fille richting Strombeek.
Milieu-zaken in deze drukke verkeers en vliegroutes met co2 is
waarschijnlijk belangrijk. Maar enkele jaren geleden stonden mooie
Lindebomen in onze straat die het roet, de co2 en voral het lawaai toch wat
tegen hield van het verkeer naar de ring en ook de natte grond van de hoger
achter gelegen velden goed opving. Deze werden allemaal in grote aantallen
omgehakt en vervangen door een klein beukenhaagje. Er was misschien plaats
voor de extra haag ook zonder de bomen te hakken, maar de bomen
zouden verwijderd zijn omdat de wortels van de bomen op termijn het
nieuwe pad zouden kunnen beschadigen. En als troost werden elders in
Grimbergen kosten gedaan aan beplantingen waar er nog geen bomen
stonden, maar hier in de hoge co2 concentratie werden ze omgehakt en is men
blijkbaar niet van zin om de Lindebomen terug aan te planten in een straat
die de naam heeft van deze verdwenen bomen.
Dit was ons informatief verhaal, toch bedankt dat jullie zich bekommeren om
het vlieglawaai en wij wensen jullie veel geduld en doorzettingvermogen in
de strijd naar een leefbare noordrand !
Met vriedelijke groeten,
Familie P.
1850 Grimbergen