Baan 20 was niet te gebruiken nacht 14-15/1/2010 bij Zuidenwind dus was het de 25R

Klacht 16.1.2010

Geachte,

 
Waarom werd naar ik vermoed de nacht van 14-15.1.2010 uitsluitend baan 25R
gebruikt terwijl er die nacht de wind
hoofdzakelijk uit het zuiden waaide?
Hieronder de windtabellen van die dag
Conditions at
2010.01.15 2020 UTC
Jan 15, 2010 - 03:20 PM EST
Wind from the SE (140 degrees) at 3 MPH (3 KT)
Visibility 3 mile(s)
Sky conditions mostly cloudy
Weather Mist
Temperature 33 F (1 C)
Dew Point 32 F (0 C)
Relative Humidity 93%
Pressure (altimeter) 30.21 in. Hg (1023 hPa)
ob EBBR 152020Z 14003KT 5000 BR BKN008 01/00 Q1023 TEMPO 4500 BR
24 Hour Summary

Time EST (UTC) Temp F (C) Dew Pt.F (C) Pres.inches (hPa) Wind MPH Weather

Latest 3 PM (20) Jan 15 33 (1) 32 (0) 30.21 (1023) SE 3 mist
2 PM (19) Jan 15 33 (1) 32 (0) 30.24 (1024) S 3 mist
1 PM (18) Jan 15 33 (1) 32 (0) 30.24 (1024) SE 3 mist
Noon (17) Jan 15 33 (1) 32 (0) 30.24 (1024) SSW 5
11 AM (16) Jan 15 33 (1) 32 (0) 30.21 (1023) S 5
10 AM (15) Jan 15 33 (1) 32 (0) 30.21 (1023) WSW 7 mist
9 AM (14) Jan 15 35 (2) 32 (0) 30.18 (1022) SW 5 mist
8 AM (13) Jan 15 35 (2) 33 (1) 30.18 (1022) WSW 6 mist
7 AM (12) Jan 15 35 (2) 33 (1) 30.15 (1021) SW 6 mist
6 AM (11) Jan 15 35 (2) 32 (0) 30.15 (1021) SW 6 mist
5 AM (10) Jan 15 35 (2) 33 (1) 30.15 (1021) SW 9 mist
4 AM (9) Jan 15 35 (2) 33 (1) 30.12 (1020) WSW 7 mist
3 AM (8) Jan 15 35 (2) 33 (1) 30.09 (1019) SW 6 mist
2 AM (7) Jan 15 33 (1) 32 (0) 30.06 (1018) S 6 mist
1 AM (6) Jan 15 33 (1) 32 (0) 30.03 (1017) Variable 2 mist
Midnight (5) Jan 15 32 (0) 30 (-1) 30.00 (1016) S 3
11 PM (4) Jan 14 32 (0) 28 (-2) 30.00 (1016) Variable 1
10 PM (3) Jan 14 30 (-1) 28 (-2) 29.97 (1015) S 3
9 PM (2) Jan 14 28 (-2) 28 (-2) 29.94 (1014) S 2
8 PM (1) Jan 14 30 (-1) 28 (-2) 29.91 (1013) SSE 5 mist
7 PM (0) Jan 14 28 (-2) 26 (-3) 29.91 (1013) SE 3 shallow fog; mist
6 PM (23) Jan 14 28 (-2) 26 (-3) 29.88 (1012) SE 5 shallow fog; mist
5 PM (22) Jan 14 30 (-1) 28 (-2) 29.88 (1012) E 2 shallow fog; mist
Oldest 4 PM (21) Jan 14 30 (-1) 28 (-2) 29.85 (1011) Variable 1 mist

Van:

Datum: 26 februari 2010 12:01:41 GMT+01:00

Brussel, 26 februari 2010

Mevrouw ,

Naar aanleiding van uw klacht van 16 januari ll laat ik u hierbij mijn antwoord geworden. Uit het deviatieschema dat wij van Belgocontrol ontvingen blijkt inderdaad dat in de nacht van 14 op 15 januari vanaf 23u.00' tot 06u.00  van de normale procedure ( 25/25R,20) afgeweken werd en dit omwille van " Braking action Runway 20 medium".

Wat wil deze term nu juist zeggen ?

In de winterperiode worden de start- en landingsbanen regelmatig gecontroleerd. De banden van de vertrekkende en landende vliegtuigen moeten voldoende grip hebben op de banen. Wegens de sneeuw, ijzel of overvloedige regenval kan deze grip sterk verminderen. Brussels Airport Company (BAC) beschikt over 2 wagens die speciaal werden aangepast om de grip van de banen te meten. Deze speciaal omgebouwde voertuigen beschikken over een vijfde wiel dat aan de achterste wielas gekoppeld is. Dit achterste wiel lijkt sterk op een vliegtuigwiel, zij het met kleinere afmetingen. De druk op dit wiel, bij de controle van de baan, is constant en wordt hydraulisch geregeld. De gekalibreerde metingen worden verwerkt door de boordcomputer en deze laatste geeft meteen een uitdraai van de meetwaarden. De meetresultaten worden uitgezet op een schaal van 0 tot 1. Resultaten boven 0,40 geven aan dat de grip goed is (braking action good), tussen 0,25 en 0,39 is de grip gemiddeld (braking action medium) en onder de 0,25 is de grip ondermaats (braking action poor).

Naar de gebruikers van de luchthaven toe worden deze resultaten in een SNOWTAM gegoten. Deze informatie wordt samen met de actuele en voorspelde weersinformatie aan de piloten doorgegeven.

Hopende hierbij uw vraag/klacht beantwoord te hebben blijf ik steeds te uwer beschikking voor alle verdere informatie.

Met vriendelijke groeten,

Willy Houbrechts

Ombudsdienst voor de luchthaven Brussel Nationaal.