Testperiode groene landingen kunnen nog wel jaar duren omdat 5% vluchten getest wordt en het vaak even duurt voor binnen vliegtuigmaatschappij testvlucht gevonden wordt
Geachte,
Ik lees in Het Laatste Nieuws dat er Groene Landingen komen.
Kunt u ons de technische aeronautische informatie geven ivm deze mededeling, als deze klopt natuurlijk.
Dan kunnen wij de inwoners hier objectief informeren.
Hoogachtend
J. O.
Actie Strombeek
"Op Brussels Airport wordt volgende week gestart met zogenaamde "groene landingen", een manier van landen waarbij vliegtuigen minder brandstof verbruiken, minder CO2 uitstoten en minder geluid produceren.
De landing wordt op grotere hoogte ingezet en verloopt geleidelijker. Daardoor moeten vliegtuigen minder vaak extra gas geven. Luchtvaartmaatschappijen kunnen zo 50 tot 150 kilogram brandstof per landing besparen. Bovendien wordt de CO2-uitstoot met 160 tot 470 kilogram gereduceerd, terwijl de omwonenden in een ruime kring rond de luchthaven (15 tot 50 kilometer) minder geluidsoverlast te verwerken krijgen.
Op verschillende Belgische luchthavens vonden al steekproeven plaats met het systeem. Tijdens de zomer gaat het systeem in een operationele testfase. Gedurende enkele maanden zullen steeds meer toestellen zo'n landing kunnen uitvoeren op Brussels Airport. (belga/bdr)"
Continuous Descent Approach: invoering van “groene landingen” op de Belgische luchthavens
(19/05/2009) Etienne Schouppe (CD&V), Staatssecretaris voor Mobiliteit, meldt de invoering van de zogenaamde “Continuous Descent Approach” op de Belgische luchthavens. Na enkele beperkte steekproeven op verschillende luchthavens, bereidt een werkgroep momenteel de invoering van het systeem op de luchthaven Brussel-Nationaal voor.
Etienne Schouppe (CD&V), Staatssecretaris voor Mobiliteit, meldt de invoering van de zogenaamde “Continuous Descent Approach” op de Belgische luchthavens. Na enkele beperkte steekproeven op verschillende luchthavens, bereidt een werkgroep momenteel de invoering van het systeem op de luchthaven Brussel-Nationaal voor. Volgende week wordt de aftrap gegeven en tijdens de zomer gaat het systeem in een operationele testfase. Zowel de luchthaven als luchtvaartmaatschappijen (Brussels Airlines, JetairFly en EAT) nemen deel. Het initiatief wordt ook gesteund door Eurocontrol.Continuous Descent Approach is een vliegtechniek waarbij een landend vliegtuig daalt vanuit zijn optimale positie met een minimale motorkracht en waarbij het vliegtuig vermijdt om bepaalde niveaus aan te houden.Luchtverkeersleidingsorganisatie Belgocontrol heeft alle actoren samengebracht en heeft nu een testfase opgezet: gedurende enkele maanden zullen steeds meer toestellen een CDA op Brussel-Nationaal kunnen uitvoeren, zodat er snel praktische ervaring wordt opgedaan.Etienne Schouppe, Staatssecretaris voor Mobiliteit, steunt de invoering van CDA voluit: “Het systeem biedt voordelen voor alle betrokkenen en past perfect in mijn politiek van verzoening tussen economie en ecologie. Zowel de verkeersleiders, de luchtvaartmaatschappijen als de luchthavens zijn trouwens vragende partij. Vooral de omwonenden winnen erbij”.De voordelen van het systeem liggen voor de hand:- CDA beperkt de brandstofkosten voor de luchtvaartmaatschappijen. Per landing kunnen zij 50 tot 150 kilogram brandstof besparen.- CDA spaart het milieu. Per landing wordt de CO2-uitstoot met 160 tot 470 kilogram gereduceerd (= aantal kilogram brandstof x 3,15).- CDA beperkt de geluidsoverlast in een ruime kring rond de luchthavens. De geluidswinst doet zich voor op 15 tot 50 km van de luchthaven.Etienne Schouppe: “De piloot beslist autonoom of hij CDA toepast, de verkeersleider beslist autonoom of hij een CDA toestaat. De veiligheid van de luchtvaart gaat namelijk boven alles : bij een te druk luchtverkeer of bij moeilijke meteorologische omstandigheden zal CDA niet worden toegepast. Ik hoop van harte dat dit p
18/05/09 17u01
Brussel, maandag 9 november 2009
Geachte Mevrouw,
Betreft: uw vraag betreffende groene landingen
De CDA procedure (voor ‘Continuous Descent Approach’) bevindt zich momenteel in een testfase.
Het aantal luchtvaartmaatschappijen dat aan die testfase deelneemt is beperkt, het aantal landingen volgens die procedure bedraagt momenteel iets meer dan 5% van het totaal aantal landingen.
Die landingen hebben voorlopig uitsluitend plaats op de banen 25L en 25R van de luchthaven van Brussel-Nationaal.
Die CDA-landingen zouden, aldus studies, een significante impact op het brandstofverbruik en de CO2 uitstoot hebben.
Wat de impact op de geluidshinder betreft suggereren studies dat op middelmatige hoogte, als de vliegtuigen zich tussen de 8 en 25 NM van de ‘touchdown-zone’ bevinden, een vermindering van 5dBA SEL moet kunnen worden bereikt.
Ik hoop hiermee uw vraag beantwoord te hebben en zal niet nalaten u verder te informeren wat de evolutie van de testfase en het inplanten van de
CDA-procedure betreft.
Juan TORCK
Voor de Federale Ombudsdienst voor de Luchthaven Brussel-Nationaal