Concentratienachten boven de Noordrand: ONLEEFBAAR want hoogfrequent gevlogen. Slapen vaak hele nacht onmogelijk.

Klacht 13.8.2009

Geachte,

Wilt u ONMIDDELLIJK protest indienen tegen de onophoudelijke concentratienachten die het leven hier ONMOGELIJK maken.

Net weer een zwaar luid vliegtuig over, uit m'n eerste slaap en zo gaat het de hele nacht door.

Dit is een hele bevolkingsgroep bewust tot het uiterste drijven.

Het kan heel goed wel anders!

Een concentratienacht per week is al TEVEEL. Ieder mens heeft recht op een minimum aantal uren slaap.

Graag H en V track van lawaaibak van 23u33 van deze donderdagavond 13.7.09

Hoogachtend

J. O.

Actie Strombeek

Weer een, nog geen 5 ' later

Nog een vliegtuig, zeer luid. 23u47, 23.8.09.

Kleinkinderen nu ook wakker, door VEEL TE HOGE FREQUENTIE, dank zij totale onverschilligheid Schouppe.

H en V track graag.

EN PROTEST BIJ INSTANTIES. STOP DE CONCENTRATIENACHTEN.

J.O.

 STOPSTOPSTOPSTOP

0u10.

Weer een. H en V track.

Als ik ze niet krijg kom ik ze halen.

J.O.

STOP STOP STOP

Ik krijg de kleinkinderen niet meer in slaap!

weer een, klokke middernacht!

S T O P!!!!!

H en V track.

J. O.

Brussel, maandag 18 januari 2010

Geachte,

Het  vliegtuig waar naar verwijst in uw klacht betrof een Boeing 757-200 in de  nacht van donderdag 13/08 op vrijdag 14/08/2009 om 00.08 opgestegen van baan 25R met bestemming Duitsland op de SOPOK4Z-route.

De tonnenmaat van het vliegtuig bedroeg 93 ton, de QC 2,4.

Het stijgingspercentage beantwoordt aan opgelegde norm.

Gelieve  in  bijlage  de horizontale en verticale track te vinden voor deze vlucht.

Ik  herinner  u  eraan  dat  tussen 10/08 en 18/08/2009 baan 02/20 volledig gesloten was wegens werken.

Ik blijf ter uwe beschikking voor eventuele bijkomende informatie.

Hoogachtend,

Juan TORCK

Beste,

als baan 20/02 gesloten was, waarom werd de 25L dan niet ingeschakeld om 25R te ontlasten?

hoogachtend

J. O.

Actie Strombeek

Geachte,

Het gebruikte schema was 25/25, specifieker 25L/R, 25R. Dit betekent

landingen op de banen 25L en 25R, en opstijgingen van baan 25R.

Dit wil zeggen, alle opstijgingen van baan 25R, en de landingen gespreid over de banen 25L en 25R.

Dit is vanuit operationeel oogpunt de meest stabiele runwayconfiguratie.

Een van de factoren hiervoor is het feit dat de parallelle taxiweg langs baan 25L niet op volle lengte is aangelegd, wat betekent dat vertrekkende vliegtuigen van baan 25L op de baan moeten taxiên om het begin van de startbaan te bereiken.

In de nacht van donderdag 13/08 op vrijdag 14/08/2009 waren er 45 bewegingen waarvan:

   - 14 opstijgingen van 25R

   - 12 landingen op 25L en 19 landingen op 25R

Tijdens de werken in augustus 2009 was het preferentieel baangebruik (PRS) niet van toepassing - het werd vervangen door een RSR (Runway Selection

Report), maar er werd wel teruggevallen op bestaande, preferentiëel of alternatieve schema?s.

Zo ook dus in de nacht van donderdag 13/08 op vrijdag 15/08/2009, rekening houdend met de sluiting van baan 02/20.

Baan 25L wordt in het preferentieel baangebruik enkel voorzien voor opstijgingen in de nacht van zaterdag op zondag (schema 25L/25L, landingen en opstijgingen op dezelfde baan).

Ook bij sluiting van baan 02/20 wordt van baan 25R opgestegen en gebeuren de landingen op de banen 25R en 25L.

Ik hoop dat ik hiermee uw vraag beantwoord heb, maar aarzel niet contact op te nemen met onze dienst voor bijkomende informatie.

Hoogachtend.

Juan Torck

Voor de Federale Ombudsdienst voor de Luchthaven Brussel-Nationaal