In functie van de veiligheid wordt er met 7,5 knopen rug/zijwind gestart vanop 25R: veilig voor wie?
Klacht 25.5.2009
Geachte,
Hoe doen ze dat toch met de banenkeuze in functie van de wind.
Nu vliegen ze van de 25R met 7, 5 kn N wind (080), kwart voor 3, 25.5.09.
Graag wat meer feedback
hoogachtend
J. O.
Actie Strombeek
Van: juan.torck@mobilit.fgov.be
Datum: 8 januari 2010 18:16:09 GMT+01:00
Brussel, vrijdag 8 januari 2010
Geachte Mevrouw,
Ik stuur u ter verduidelijking een plan met de verschillende banen van de luchthaven van Brussel-Nationaal.
1) Het deviatieschema 02/07 (landingen/opstijgingen) wordt hoofdzakelijk gebruikt als ten gevolge meteorologische omstandigheden de zij- (20 knopen) en/of rugwindnormen (7 knopen, rukwinden inbegrepen) op de banen 25R en 25Lworden overschreden.
Dit komt vooral voor bij noord tot oostenwind. (N NNO NO ONO O)
Bij een zwakke wind uit die richting kunnen de banen 25 evenwel nog gebruikt worden.
2) Als op de banen 25 teveel rugwind wordt opgemeten, en als baan 02/20 een overdreven zijwind vertoont, dan wordt baan 07 "most suitable runway", best georiëneerde baan ten op opzichte van de dominante winden, d.i. de baan die de laagste windcomponenten (rug en zijwind) vertoont van de verschillende banen.
Er wordt dan overgeschakeld op het deviatieschema 07/07.
Dit schema komt hoofdzakelijk voor bij een sterke wind uit het oosten tot het zuidoosten.
Ik wil u erop wijzen dat BELGOCONTROL zich voor het toepassen van het preferentieel baangebruik en eventuele deviaties op dat baangebruik baseert op het ACMET programma, een speciaal door hen ontworpen software die op een scherm de meteorologische situatie in 'real-time' weergeeft, alsook de meteorologische vooruitzichten die elke 2 uur worden ge't.
De meteorologische parameters waarmee rekening wordt gehouden zijn de windcomponenten, de zichtbaarheid en het wolkendek.
Het is op grond van de meteorologische voorspellingen, maar ook op de verificatie ervan door observatie op de luchthaven dat de vluchtverkeersleiders hun beslissingen nemen wat baangebruik betreft, in functie van de rugwind- en laterale windnormen die gelden op de verschillende banen, en uiteraard in functie van de veiligheid.
Ik hoop hiermee uw klacht en/of vraag beantwoord te hebben.
Hoogachtend,
Juan TORCK
Voor de Federale Ombudsdienst voor de Luchthaven Brussel-Nationaal