Drie weekendnachten voor de
Noordrand tot oktober 2009 met vrijdag gegarandeerd alles.
Geachte,
Kunt u mij iets verduidelijken ivm de weekendnachten?
Ik heb begrepen (cfr persbericht ministerie mobiliteit hieronder) dat vanaf 1
februari baan 25R, baan 25L en baan 20 elk een vrije weekendnacht in het
vooruitzicht kregen en intussen een nacht alle vliegtuigen kregen en de andere
twee nachten niks.
Dit is nog niet gerealiseerd zoals u zelf weet. Kunt u mij hierover zeer snel
meer informatie verschaffen: hoe het komt dat de 25R wel sinds 1 februari
vrijdagse concentratienachten krijgt (die een gezondheidsramp zijn: ze komen
nog eens bovenop de concentratienachten door de week) en de andere twee banen
niet? Dwz dat de Noordrand ook za en zo nacht nog overvlogen wordt? Dwz dat er
HELEMAAL GEEN ENKELE RECUPERATIE MEER MOGELIJK IS TENZIJ MEN DE NOORDRAND EN
ZIJN HUIS ONTVLUCHT EN EEN POLITIEKE VLUCHTELING WORDT IN EIGEN LAND.
Kunt u ook de geëigende beslissers de eis overmaken dat dit vanaf nu wel
gebeurt: elke baan een weekendnacht concentratie en twee weekendnachten niets
en dat met het spreidingsplan ook de verschillende windnormen vervallen
althans voor die nachten en dat de afschaffing van het omkeringsprincipe met
het spreidingsplan mee afgeschaft wordt, althans voor die nachten?
Dank voor uw snelle reactie
Hoogachtend
J. Overeem
Actie Strombeek
donderdag 2 april 2009
Op 19 december 2008 bereikte de Ministerraad een akkoord over een algemeen
plan voor de aanpak van de geluidshinder rond de luchthaven Brussel-Nationaal.
Het ging om een pakket maatregelen, die in de loop van het jaar 2009 stapsgewijs
zouden worden getroffen.
Sedertdien werd reeds een aantal maatregelen uit het akkoord effectief: de
beperking van het aantal nachtvluchten tot 16.000 slots per jaar (21 januari
2009) en het nieuwe baangebruik in functie van de windrichting (31 januari
2009).
Etienne Schouppe (CD&V), Staatssecretaris voor Mobiliteit, ondertekende vandaag
bovendien het Ministerieel Besluit tot wijziging van het Ministerieel Besluit
van 3 mei 2004 betreffende het beheer van de lawaaihinder op de luchthaven
Brussel-Nationaal. Dit besluit regelt de invoering van stille weekendnachten op
Brussel-Nationaal.
Concreet zal het aantal opstijgingen tijdens de drie weekendnachten geleidelijk
afnemen vanaf vandaag tot oktober 2009. Nadien wordt er tijdens de
weekendnachten niet meer opgestegen vanop Brussel-Nationaal.
De geleidelijke invoering van de maatregel kwam tot stand, omdat de reeds
toegewezen slots voor het IATA-zomerseizoen 2009 geldig moesten blijven. Vanaf
vandaag mag de coördinator van de luchthaven echter geen enkel slot voor
opstijgingen meer toewijzen tijdens de volgende periodes:
-
de nacht van vrijdag op zaterdag tussen 1 u. en 6 u.
-
de nacht van zaterdag op zondag tussen 0 u. en 6 u.
-
de nacht van zondag op maandag tussen 0 u. en 6 u.
Etienne Schouppe