07R voor vertrekken maar Strombeek blijft overvlogen door militaire toestellen.
Datum: 31 maart 2009 22:39:30 GMT+02:00
Geachte,
Welk was het eenzame vliegtuig dat hier op deze avond van 31.3.09 om 22u38 overvloog terwijl de 07R voor vertrekken gebruikt wordt?
Een militair toestel?
Hoogachtend
J. O.
Actie Noordrand
Van: juan.torck@mobilit.fgov.be
Datum: 8 april 2009 17:40:07 GMT+02:00
Aan:
Onderwerp: A/SMO/jto/2009/04/500.217/T.633.180
Antwoord aan: airportmediation@mobilit.fgov.be
Brussel, woensdag 8 april 2009
Betreft:
Gebruikte deviatieschema’s in maart en begin april 2009
Meteorologische vooruitzichten.
Mevrouw,
Dossiernummer:
A/SMO/jto/2009/04/500.216/T.633.173
A/SMO/jto/2009/04/500.217/T.633.180
Ik neem kennis van uw 2 klachten betreffende dinsdag 31/03/2009.
Wat de vlucht van 22.38 betreft, zoals blijkt uit de laatste deviaties overgemaakt door Belgocontrol (zie punt 2) werd het deviatieschema 02/07 in gebruik genomen tussen 11.45 en 23.20.
Het toestel waar U naar verwijst was, aldus ons onderzoek, een helikopter die uw buurt heeft overvlogen op vrij lage hoogte.
Wat de tweede vlucht betreft, zoals blijkt uit de deviaties werd het deviatieschema 25/25 in gebruik genomen tussen 31/03/2009 23.20 en 01/04/2009 05.45.
Het vliegtuig waar U naar verwijst was een Airbus A300 B opgestegen van baan 25R om 23.43 met bestemming Duitsland op de LNO3Z route.
De tonnenmaat van het vliegtuig bedroeg 165 ton, de QC 10,1.
Een QC die zoals U weet niet meer zal worden toegelaten voor opstijgende vliegtuigen na midden april 2009 tussen 23.00 en 06.00.
Punt 1.
Het deviatieschema 20/20 werd in gebruik genomen op woensdag 04/03/2009 tussen 00u26 en 10u15 om meteorologische redenen.
Het gebruik van dit deviatieschema komt voornamelijk voor bij een sterke wind uit zuidelijke richting, als, op basis van de laterale en rugwindnormen op de verschillende pistes, baan 20 ‘most suitable runway’ wordt (meest aangewezen baan om in gebruik te worden genomen).
Het deviatieschema 20/20 werd in gebruik genomen op zaterdag 07/03/2009 en zondag 08/03/2009 tengevolge van de sluiting van baan 25R voor werken (NOTAM A340).
Het deviatieschema 02/07 werd in gebruik genomen op 17/03, 18/03,19/03,20/03,22/03, 31/03, 01/04, 02/04/2009.
Het detail van de deviaties vindt U onder punt 2.
Het gebruik van het schema 02/07 (landingen/opstijgingen) is hoofdzakelijk te wijten aan meteorologische omstandigheden die een overschrijding van de laterale en/of rugwindnorm op de banen 25R en 25L teweegbrengen, wat kan voorkomen bij noord tot oostenwind.
Bij een zwakke wind uit die richting kan het schema 25/25 worden toegepast.
Als die wind aanwakkert en een rugwindresultante van meer dan 7 knopen (rukwind inbegrepen) bereikt op de banen 25R en 25L kunnen die banen niet meer in gebruik worden genomen en wordt overgeschakeld op het deviatieschema 02/07 (landingen, opstijgingen).
Onder punt 3 vindt U de meteorologische vooruitzichten voor de volgende dagen.
Punt 2.
Opmerking:
Tengevolge de beslissingen genomen op vrijdag 19/12/2008 door de Ministerraad van de Federale Regering op het gebied van beheer van de geluidshinder rond de luchthaven van Brussel-Nationaal en het in werking treden van het nieuw Preferentieel Baangebruik op 02 februari 2009 om 23.00 werd het ‘NPD’ (Voor Spreidingsplan) vervangen door het “PRS” voor “Preferential Runway System”.