Wat is er veranderd dat het een uur geleden nog 07R was voor vertrekken en nu ineens 25R? En van een helikopter word je ook wakker! Deviatie-info op http://www.windfinder.com/forecast/brussels
Klacht 31.3.09
Geachte,
En ja hoor, de nacht begint en ze vliegen hier weer.
Welk wat het vliegtuig dat hier om 23 u 45 m'n eerste slaap verstoorde?
Het eerste van een lange rij? Als we hier normale windnormen hadden vloog het hier niet. Een goed uur geleden was het nog de 07R voor vertrekken. Wat is er intussen veranderd?
Hoogachtend
J. O.
Actie Strombeek
Van: juan.torck@mobilit.fgov.be
Brussel, woensdag 8 april 2009
Betreft:
Gebruikte deviatieschema’s in maart en begin april 2009
Meteorologische vooruitzichten.
Mevrouw,
Ik neem kennis van uw 2 klachten betreffende dinsdag 31/03/2009.
Wat de vlucht van 22.38 betreft, zoals blijkt uit de laatste deviaties overgemaakt door Belgocontrol (zie punt 2) werd het deviatieschema 02/07 in gebruik genomen tussen 11.45 en 23.20.
Het toestel waar U naar verwijst was, aldus ons onderzoek, een helikopter die uw buurt heeft overvlogen op vrij lage hoogte.
Wat de tweede vlucht betreft, zoals blijkt uit de deviaties werd het deviatieschema 25/25 in gebruik genomen tussen 31/03/2009 23.20 en 01/04/2009 05.45.
Het vliegtuig waar U naar verwijst was een Airbus A300 B opgestegen van baan 25R om 23.43 met bestemming Duitsland op de LNO3Z route.
De tonnenmaat van het vliegtuig bedroeg 165 ton, de QC 10,1.
Een QC die zoals U weet niet meer zal worden toegelaten voor opstijgende vliegtuigen na midden april 2009 tussen 23.00 en 06.00.
Punt 1.
Het deviatieschema 20/20 werd in gebruik genomen op woensdag 04/03/2009 tussen 00u26 en 10u15 om meteorologische redenen.
Het gebruik van dit deviatieschema komt voornamelijk voor bij een sterke wind uit zuidelijke richting, als, op basis van de laterale en rugwindnormen op de verschillende pistes, baan 20 ‘most suitable runway’ wordt (meest aangewezen baan om in gebruik te worden genomen).
Het deviatieschema 20/20 werd in gebruik genomen op zaterdag 07/03/2009 en zondag 08/03/2009 tengevolge van de sluiting van baan 25R voor werken
(NOTAM A340).
Het deviatieschema 02/07 werd in gebruik genomen op 17/03, 18/03,19/03,20/03,22/03, 31/03, 01/04, 02/04/2009.
Het detail van de deviaties vindt U onder punt 2.
Het gebruik van het schema 02/07 (landingen/opstijgingen) is hoofdzakelijk te wijten aan meteorologische omstandigheden die een overschrijding van de laterale en/of rugwindnorm op de banen 25R en 25L teweegbrengen, wat kan voorkomen bij noord tot oostenwind.
Bij een zwakke wind uit die richting kan het schema 25/25 worden toegepast.
Als die wind aanwakkert en een rugwindresultante van meer dan 7 knopen (rukwind inbegrepen) bereikt op de banen 25R en 25L kunnen die banen niet meer in gebruik worden genomen en wordt overgeschakeld op het deviatieschema 02/07 (landingen, opstijgingen).
Onder punt 3 vindt U de meteorologische vooruitzichten voor de volgende dagen.
Punt 2.
Opmerking:
Tengevolge de beslissingen genomen op vrijdag 19/12/2008 door de Ministerraad van de Federale Regering op het gebied van beheer van de geluidshinder rond de luchthaven van Brussel-Nationaal en het in werking treden van het nieuw Preferentieel Baangebruik op 02 februari 2009 om 23.00 werd het ‘NPD’ (Voor Spreidingsplan) vervangen door het “PRS” voor “Preferential Runway System”.
Maart 2009
Datum |
Baan |
Tijd |
Wind. |
Sterkte |
Reden |
01/03/09 |
25L/25R |
06u00-10u00 |
060 tot 090 |
max 8 kn |
overschrijding rugwindnorm baan 20 |
|
25R/25R,20 |
11u tot12u |
|
|
opstijg. 4 CIV baan 20 ipv.25R |
|
|
11u00-14u15 |
|
|
reiniging baan 25L |
02/03/09 |
25R/25R |
13u00-14u00 |
|
|
werken baan 25L |
04/03/09 |
20/20 |
00u26-06u00 |
160 tot 180 |
max 25 kn |
overschrijding laterale windnorm baan 25 |
|
20/20 |
06u00-10u15 |
160 tot 180 |
max 30 kn |
overschrijding laterale windnorm baan 25 |
|
20/25R |
10u15-15u38 |
180 |
max 23 kn |
21 knopen laterale wind banen 25L/R maar met 4 knopen tegenwind |
05/03/09 |
25/25 |
23u00-00u00 |
330 |
max 17 tot 25 kn |
|
06/03/09 |
25/25 |
00u00-06u00 |
330 |
max 23 kn |
|
07/03/09 |
20/20 |
13u00-23u00 |
|
|
baan 25R gesloten wegens werken (NOTAMA340) |
08/03/09 |
20/20 |
06u00-10u10 |
|
|
baan 25R gesloten wegens werken (NOTAMA340) |
|
25L/20 |
10u10-10u40 |
220 - 310 |
23 kn |
|
|
25L/25R |
10u40-16u00 |
260 - 280 |
17 kn |
rukwinden tot 22 Kn |
|
|
|
|
|
|
|
25L/25R |
23u00-00u00 |
250 |
16 - 25 Kn |
|
09/03/09 |
25/25 |
00u00-00u30 |
250 |
tot 20 kn |
overschrijding laterale windnorm baan 20 |
|
25/25 |
03u20-06u00 |
260 |
tot 20 kn |
overschrijding laterale windnorm baan 20 |
10/03/09 |
25R/25R |
13u00-14u00 |
|
|
werken baan 25L |
|
25/25 |
23u00-24u00 |
290- 360 |
15 Kn |
|
11/03/09 |
25/25 |
00u00-06u00 |
290- 350 |
12 Kn |
|
14/03/09 |
25/25 |
16u00-17u55 |
260 - 310 |
19 Kn |
|
15/03/09 |
25/25 |
10u25-16u00 |
270 - 320 |
16 Kn |
|
16/03/09 |
25R/25R |
13u00-14u00 |
|
|
baan 25L gesloten wegens werken (NOTAM A380) |
17/03/09 |
02/07R |
12u45-20u35 |
|
|
werken baan 25R |
|
|
|
010 |
4 kn max 8 Kn |
Voorspelling windrichting 060 van 9 Kn met rukwinden tot 14 kn |
|
02/07R |
21u33-23u00 |
070 |
4 tot 10 kn |
rugwind 25L 9,6 baan 25R 7,2 knopen op grote hoogte wind uit 070 15 tot 20 Kn |
|
02/07R |
23u00-24u00 |
070 |
4 tot 5 kn |
op grote hoogte (1000 - 2000 voet) windrichting 070 van 15 kn |
18/03/09 |
02/07R |
00u00-03u00 |
|
|
|
|
25L/25R |
03u00-06u00 |
090 |
3 tot 5 kn |
op grote hoogte wind uit 080, 10 tot 15 Kn |
|
02/07R |
06u23-18u25 |
080 |
5 tot 9 kn |
op 1000 voet windrichting 065 16 kn op 2000 voet windrichting 070 23 kn |
19/03/09 |
02/07R |
09u05-22u01 |
020 |
4 tot 5 kn |
op 1000 voet windrichting 020; 10 kn |? op 2000 voet windrichting 020; 15 tot 20 Kn |
|
25/25 |
23u00-24u00 |
050 - 070 |
|
overschrijding rugwindnorm baan 20 |
20/03/09 |
25/25 |
00u00-06u00 |
050 - 070 |
|
overschrijding rugwindnorm baan 20 |
|
02/07R |
09u35 |
050 - 100 |
max 8 Kn |
|
21/03/09 |
25/25 |
16u00-23u00 |
330° |
max 7 |
overschrijding rugwindnorm baan 20 |
22/03/09 |
02/07R |
06u00-08u26 |
340° - 30° |
max 13 Kn |
|
|
25/25 |
08u26-16u00 |
330° tot 010° |
6 knopen |
overschrijding
rugwindnorm |
23/03/09 |
25R/25R |
13u00-13u28 |
|
|
werken baan 25L |
|
25/25 |
23u00-00u00 |
290° |
15 Kn – max 28 Kn |
|
24/03/09 |
25/25 |
00u00-06u00 |
290° |
15 Kn tot max 28 Kn |
|
26/03/09 |
25/25 |
23u00-00u0 |
230 - 260° |
23 knopen |
|
27/03/09 |
25/25 |
00u00-00u4 |
230°-260° |
23 knopen |
|
|
25/25 |
01u50-06u00 |
270° |
31 knopen |
|
28/03/09 |
25/25 |
16u45-19u49 |
310° |
12 kn rukwinden tot 18 kn |
|
|
25/25 |
22u40-23u02 |
260°-280° |
Max 22 Kn |
|
29/03/09 |
25/25 |
06u00-16u00 |
280°-300° |
Max 14 Kn |
|
|
25/25 |
23u00-23u06 |
310°-330° |
Max 10 kn |
|
31/03/09 |
02/07 |
11u45-23u00 |
030°-070° |
9 knopen |
werken baan 25R/07L, baan gesloten |
|
02/07 |
23u00-23u20 |
050°-060° |
6 tot 8 Kn |
15 knopen op 1000 voet |
|
25/25 |
23u20-00u00 |
020° |
3 knopen |
op 1000 voet windrichting 050°, 15 Kn |
April 2009
Datum |
Baan |
Tijd |
Wind. |
Sterkte |
Reden |
01/04/09 |
25/25 |
00u00-05u45 |
020° |
2 knopen |
om 5u30 050° 5 knopen op 1000 voet 050° 27 knopen |
|
02/07 |
05u45-06u00 |
050° |
5 knopen |
op 1000 voet 050° 27 knopen |
|
02/07 |
06u00-23u00 |
050° |
5 knopen |
op 1000 voet 050° 27 knopen |
|
02/07 |
23u00-00u00 |
050°-070° |
Max 10 Kn |
|
02/04/09 |
02/07 |
00u00-06u00 |
050°-070° |
Max 10 Kn |
|
|
02/07 |
06u00- |
070° |
8 tot 11 Kn |
op 1000 voet 070° 20 knopen |
Punt 3.
Meteorologische vooruitzichten
Woensdag 08/04/2009 om 11.45 maakte de baanmeteorologie van de luchthaven van Brussel Nationaal gewag van een wind van 16 knopen uit richting 200°.
Baan 25L was in gebruik voor de landingen en baan 25R voor de opstijgingen.
De meteorologische vooruitzichten voor de volgende dagen zijn te consulteren op de site www.meteo.be:
8/04/09 | | | 11h45 | |----------+-----+-----+----------+---------+-----------------------------------------------------| | | | |----------+-----+-----+----------+---------+-----------------------------------------------------vandaag | | | Z->ZW | 4 - 5 | eerst wisselende bewolking en droog, later zwaar| | 11 | | | bewolkt met lichte regen of motregen----------+-----+-----+----------+---------+-----------------------------------------------------vannach | 6 | | ZW->Z | 2 - 3 | eerst wisselende bewolking en droog, later zwaart | | | | | bewolkt met kans op regen of buien----------+-----+-----+----------+---------+-----------------------------------------------------morgen | | | Z | 2 - 4 | eerst zwaar bewolkt met kans op regen of buien,| | 17 | | | later wisselende bewolking en droog----------+-----+-----+----------+---------+-----------------------------------------------------vrijdag | | | Z->W | 2 - 4 | wisselende bewolking, eerst droog later regenbuien| 10 | 20 | | |----------+-----+-----+----------+---------+-----------------------------------------------------zaterda | 7 | | W-NW | 2 - 3 | wisselende bewolking met kans op regenbuieng | | 14 | | |----------+-----+-----+----------+---------+-----------------------------------------------------zondag | 4 | | W | 2 - 3 | wisselende bewolking met kans op regenbuien| | 15 | | |
Uit deze niet officiële deviaties kan men afleiden dat de kans op het
gebruik van het deviatieschema 02/07 niet meer aan de orde is de komende
dagen.
U kunt ook informatie verkrijgen op volgende site:
http://www.windfinder.com/forecast/brussels
Ik blijf ter uwe beschikking voor eventuele bijkomende informatie.
Hoogachtend,
Juan TORCK
Ombudsman op de Federale Ombudsdienst voor de Luchthaven Brussel-Nationaal