Wat is er veranderd dat het een uur geleden nog 07R was voor vertrekken en nu ineens 25R? En van een helikopter word je ook wakker! Deviatie-info op http://www.windfinder.com/forecast/brussels

Klacht 31.3.09

Geachte,

En ja hoor, de nacht begint en ze vliegen hier weer.

Welk wat het vliegtuig dat hier om 23 u 45 m'n eerste slaap verstoorde?

Het eerste van een lange rij? Als we hier normale windnormen hadden vloog het hier niet. Een goed uur geleden was het nog de 07R voor vertrekken. Wat is er intussen veranderd?

Hoogachtend

J. O.

Actie Strombeek

Begin doorgestuurd bericht:

Van: juan.torck@mobilit.fgov.be

Brussel, woensdag 8 april 2009

Betreft:

Gebruikte deviatieschema’s in maart en begin april 2009

 Meteorologische vooruitzichten.

Mevrouw,

Ik neem kennis van uw 2 klachten betreffende dinsdag 31/03/2009.

Wat  de  vlucht  van  22.38  betreft, zoals blijkt uit de laatste deviaties overgemaakt door Belgocontrol (zie punt 2) werd het deviatieschema 02/07 in gebruik genomen tussen 11.45 en 23.20.

Het  toestel  waar U naar verwijst was, aldus ons onderzoek, een helikopter die uw buurt heeft overvlogen op vrij lage hoogte.

Wat  de  tweede  vlucht  betreft,  zoals  blijkt  uit de deviaties werd het deviatieschema   25/25  in  gebruik  genomen  tussen  31/03/2009  23.20  en 01/04/2009 05.45.

Het  vliegtuig  waar  U  naar verwijst was een Airbus A300 B opgestegen van baan 25R om 23.43 met bestemming Duitsland op de LNO3Z route.

De tonnenmaat van het vliegtuig bedroeg 165 ton, de QC 10,1.

Een  QC  die  zoals U weet niet meer zal worden toegelaten voor opstijgende vliegtuigen na midden april 2009 tussen 23.00 en 06.00.

Punt 1.

Het  deviatieschema  20/20  werd  in gebruik genomen op woensdag 04/03/2009 tussen 00u26 en 10u15 om meteorologische redenen.

Het  gebruik  van  dit deviatieschema komt voornamelijk voor bij een sterke wind   uit   zuidelijke   richting,  als,  op  basis  van  de  laterale  en rugwindnormen  op  de  verschillende pistes, baan 20 ‘most suitable runway’ wordt (meest aangewezen baan om in gebruik te worden genomen).

Het  deviatieschema 20/20 werd in gebruik genomen op zaterdag 07/03/2009 en zondag  08/03/2009  tengevolge  van  de  sluiting  van baan 25R voor werken

(NOTAM A340).

Het    deviatieschema   02/07   werd   in   gebruik   genomen   op   17/03, 18/03,19/03,20/03,22/03, 31/03, 01/04, 02/04/2009.

Het detail van de deviaties vindt U onder punt 2.

Het  gebruik van het schema 02/07 (landingen/opstijgingen) is hoofdzakelijk te  wijten aan meteorologische omstandigheden die een overschrijding van de laterale  en/of  rugwindnorm  op de banen 25R en 25L teweegbrengen, wat kan voorkomen bij noord tot oostenwind.

Bij een zwakke wind uit die richting kan het schema 25/25 worden toegepast.

Als  die  wind  aanwakkert  en  een rugwindresultante van meer dan 7 knopen (rukwind  inbegrepen)  bereikt op de banen 25R en 25L kunnen die banen niet meer   in   gebruik   worden   genomen   en  wordt  overgeschakeld  op  het deviatieschema 02/07 (landingen, opstijgingen).

Onder  punt  3  vindt  U de meteorologische vooruitzichten voor de volgende dagen.

Punt 2.

Opmerking:

Tengevolge   de   beslissingen   genomen  op  vrijdag  19/12/2008  door  de Ministerraad  van  de  Federale  Regering  op  het gebied van beheer van de geluidshinder  rond  de  luchthaven van Brussel-Nationaal en het in werking treden van het nieuw Preferentieel Baangebruik op 02 februari 2009 om 23.00 werd  het  ‘NPD’  (Voor  Spreidingsplan)  vervangen  door  het  “PRS”  voor “Preferential Runway System”.


 

Maart 2009

 

Datum

Baan

Tijd

Wind.

Sterkte

Reden

01/03/09

25L/25R

06u00-10u00

060 tot 090

max 8 kn

overschrijding rugwindnorm baan 20

 

25R/25R,20

11u tot12u

 

 

opstijg. 4 CIV baan 20 ipv.25R

 

 

11u00-14u15

 

 

reiniging baan 25L

02/03/09

25R/25R

13u00-14u00

 

 

werken baan 25L

04/03/09

20/20

00u26-06u00

160 tot 180

max 25 kn

overschrijding laterale windnorm baan 25

 

20/20

06u00-10u15

160 tot 180

max 30 kn

overschrijding laterale windnorm baan 25

 

20/25R

10u15-15u38

180

max 23 kn

21 knopen laterale wind banen 25L/R maar met 4 knopen tegenwind

05/03/09

25/25

23u00-00u00

330

max 17 tot 25 kn

 

06/03/09

25/25

00u00-06u00

330

max 23 kn

 

07/03/09

20/20

13u00-23u00

 

 

baan 25R gesloten wegens werken (NOTAMA340)

08/03/09

20/20

06u00-10u10

 

 

baan 25R gesloten wegens werken (NOTAMA340)

 

25L/20

10u10-10u40

220 - 310

23 kn

 

 

25L/25R

10u40-16u00

260 - 280

17 kn

rukwinden tot 22 Kn

 

 

 

 

 

 

 

25L/25R

23u00-00u00

250

16 - 25 Kn

 

09/03/09

25/25

00u00-00u30

250

tot 20 kn

overschrijding laterale windnorm baan 20

 

25/25

03u20-06u00

260

tot 20 kn

overschrijding laterale windnorm baan 20

10/03/09

25R/25R

13u00-14u00

 

 

werken baan 25L

 

25/25

23u00-24u00

290- 360

15 Kn

 

11/03/09

25/25

00u00-06u00

290- 350

12 Kn

 

14/03/09

25/25

16u00-17u55

260 - 310

19 Kn

 

15/03/09

25/25

10u25-16u00

270 - 320

 16 Kn

 

16/03/09

25R/25R

13u00-14u00

 

 

baan 25L gesloten wegens werken (NOTAM A380)

17/03/09

02/07R

12u45-20u35

 

 

werken baan 25R

 

 

 

010

4 kn max 8 Kn

Voorspelling windrichting 060 van 9 Kn met rukwinden tot 14 kn

 

02/07R

21u33-23u00

070

4 tot 10 kn

rugwind 25L 9,6 baan 25R 7,2 knopen op grote hoogte wind uit 070 15 tot 20 Kn

 

02/07R

23u00-24u00

070

4 tot 5 kn

op grote hoogte (1000 - 2000 voet) windrichting 070 van 15 kn

18/03/09

02/07R

00u00-03u00

 

 

 

 

25L/25R

03u00-06u00

090

3 tot 5 kn

op grote hoogte wind uit 080, 10 tot 15 Kn

 

02/07R

06u23-18u25

080

5 tot 9 kn

op 1000 voet windrichting 065 16 kn op 2000 voet windrichting 070 23 kn

19/03/09

02/07R

09u05-22u01

020

4 tot 5 kn

op 1000 voet windrichting 020; 10 kn

|? op 2000 voet windrichting 020; 15 tot 20 Kn

 

25/25

23u00-24u00

050 - 070

 

overschrijding rugwindnorm baan 20

20/03/09

25/25

00u00-06u00

050 - 070

 

overschrijding rugwindnorm baan 20

 

02/07R

 09u35

050 - 100

max 8 Kn

 

  21/03/09

25/25 

16u00-23u00 

330°

max 7

overschrijding rugwindnorm baan 20

22/03/09

02/07R 

06u00-08u26 

340° - 30°

max 13 Kn

 

 

25/25 

08u26-16u00 

330° tot 010°

6 knopen

overschrijding rugwindnorm
baan 20

23/03/09

25R/25R 

13u00-13u28 

 

 

werken baan 25L

 

25/25 

23u00-00u00 

290°

15 Kn – max 28 Kn

 

24/03/09

25/25 

00u00-06u00 

290°

15 Kn  tot max 28 Kn

 

26/03/09

25/25

23u00-00u0

230 - 260°

23 knopen 

 

27/03/09

25/25 

00u00-00u4

230°-260°

23 knopen 

 

 

25/25 

01u50-06u00

270°

31 knopen

 

   28/03/09

25/25    

16u45-19u49

310°

12 kn rukwinden tot 18 kn 

 

 

25/25    

22u40-23u02

260°-280°

Max 22 Kn 

  

29/03/09

25/25    

06u00-16u00

280°-300°

Max 14 Kn 

 

 

25/25    

23u00-23u06

310°-330°

Max 10 kn

 

31/03/09

02/07    

11u45-23u00

030°-070°

9 knopen

werken baan 25R/07L, baan gesloten

 

02/07    

23u00-23u20

050°-060°

6 tot 8 Kn

15 knopen op 1000 voet  

 

25/25   

23u20-00u00

020°

3 knopen  

op 1000 voet windrichting 050°, 15 Kn

 

April 2009

 

Datum

Baan

Tijd

Wind.

Sterkte

Reden

01/04/09

25/25   

00u00-05u45

020°

2 knopen 

om 5u30 050° 5 knopen op 1000 voet 050° 27 knopen

 

02/07   

05u45-06u00

050°

5 knopen   

op 1000 voet 050° 27 knopen

 

02/07

06u00-23u00

050°

5 knopen

op 1000 voet 050° 27 knopen

 

02/07   

23u00-00u00

050°-070°

Max 10 Kn

 

02/04/09

02/07   

00u00-06u00

050°-070°

Max 10 Kn

 

 

02/07   

06u00-

070°

8 tot 11 Kn

op 1000 voet 070° 20 knopen

Punt 3.

Meteorologische vooruitzichten

Woensdag  08/04/2009  om 11.45 maakte de baanmeteorologie van de luchthaven van Brussel Nationaal gewag van een wind van 16 knopen uit richting 200°.

Baan 25L was in gebruik voor de landingen en baan 25R voor de opstijgingen.

De   meteorologische   vooruitzichten   voor  de  volgende  dagen  zijn  te consulteren op de site www.meteo.be:


 
   8/04/09 |     |     |  11h45   |         |                          
 ----------+-----+-----+----------+---------+-----------------------------------------------------
           |     |     |          |         |                          
 ----------+-----+-----+----------+---------+-----------------------------------------------------
   vandaag |     |     |  Z->ZW   |  4 - 5  |  eerst wisselende bewolking en droog, later zwaar
           |     |  11 |          |         |  bewolkt met lichte regen of motregen
 ----------+-----+-----+----------+---------+-----------------------------------------------------
   vannach |   6 |     |  ZW->Z   |  2 - 3  |  eerst wisselende bewolking en droog, later zwaar
   t       |     |     |          |         |  bewolkt met kans op regen of buien
 ----------+-----+-----+----------+---------+-----------------------------------------------------
   morgen  |     |     |  Z       |  2 - 4  |  eerst zwaar bewolkt met kans op regen of buien,
           |     |  17 |          |         |  later wisselende bewolking en droog
 ----------+-----+-----+----------+---------+-----------------------------------------------------
   vrijdag |     |     |  Z->W    |  2 - 4  |  wisselende bewolking, eerst droog later regenbuien
           |  10 |  20 |          |         |                          
 ----------+-----+-----+----------+---------+-----------------------------------------------------
   zaterda |   7 |     |  W-NW    |  2 - 3  |  wisselende bewolking met kans op regenbuien
   g       |     |  14 |          |         |                          
 ----------+-----+-----+----------+---------+-----------------------------------------------------
   zondag  |   4 |     |  W       |  2 - 3  |  wisselende bewolking met kans op regenbuien
           |     |  15 |          |         |                          

 

Uit  deze  niet  officiële  deviaties  kan  men afleiden dat de kans op het

gebruik  van  het  deviatieschema 02/07 niet meer aan de orde is de komende

dagen.

U kunt ook informatie verkrijgen op volgende site:

http://www.windfinder.com/forecast/brussels

Ik blijf ter uwe beschikking voor eventuele bijkomende informatie.

Hoogachtend,

Juan TORCK

Ombudsman op de Federale Ombudsdienst voor de Luchthaven Brussel-Nationaal