Ombudsman geeft informatie over nieuwe periodes zonder opstijgingen vanaf half april, systeem geluidsquota's, beperking aantal nachtvluchten en baangebruik waaronder: Preferentieel Baangebruik overdag (06.00 tot 22.59 uur) en Preferentieel Baangebruik 's nachts (23.00 tot 05.59 uur)
Geachte ombudsman,
Als inwoner van Vilvoorde die niet in het verlengde, maar NAAST de piste woont, heb ik mij grootste twijfels over de rechtvaardigheid van de nieuwe regeling van minister Schouppe.
Neem bvb vorige vrijdag 27/3: kan U me a.u.b. alle gegevens betreffende deze dag bezorgen, vb. vluchtlijsten, radartracks.
Bedankt,
P.K.
Vilvoorde
-----Original Message-----
From: juan.torck@mobilit.fgov.be [mailto:juan.torck@mobilit.fgov.be]
Sent: maandag 30 maart 2009 18:22
Betreft:
Beslissingen genomen op vrijdag 19/12/2008 door de Ministerraad van de Federale Regering inzake beheer van de geluidshinder rond de luchthaven van Brussel-Nationaal. Gebruikte deviatieschema's in maart 2009. Meteorologische vooruitzichten. Jaarlijkse onderhoudswerken pistes augustus 2009.
Mijnheer,
Gelieve in bijlage de dagtrack te vinden voor vrijdag 27/03/2009.
De vluchtlijsten ontvangen we morgen.
Deze zullen U opgestuurd worden van zodra ze in ons bezit zijn.
Wat Uw opmerking betreft, het nieuw preferentieel baangebruik overdag (06.00 - 23.00) van maandag tot vrijdag is identiek aan het baangebruik dat werd toegepast tijdens het SpreidingsPlan.
Ook aan de routes werd niets gewijzigd.
Het zijn vooral de vliegtuigen op de de Nicky-route die geluidshinder kunnen veroorzaken in uw buurt.
Onder punt 0 vindt U een gedetailleerde uitleg wat de recente beslissingen van de federale regering betreft.
U vindt onder punt 2 de laatste officiële deviaties overgemaakt door Belgocontrol die lopen tot donderdag 26/03/2009 rond 11.00.
Onder punt 4 vindt U het detail van de jaarlijkse onderhoudswerken in de maand augustus 2009.
Punt 0:
0.1 Periodes zonder opstijgingen:
De opstijgingen 's nachts vormen de belangrijkste hinder voor de
omwonenden wegens de slaapstoornissen die ze met zich meebrengen. Om
deze redenen zullen vanaf het IATA zomerseizoen 2009 (midden april 2009)
periodes van verbod van opstijgingen ingevoerd worden gedurende de
nacht:
nacht van vrijdag op zaterdag: enkel opstijgingen toegelaten tussen 23.00 en 01.00 van baan 25R.
nacht van zaterdag op zondag: enkel opstijgingen toegelaten tussen 23.00 en 00.00 van baan 25L.
nacht van zondag op maandag: enkel opstijgingen toegelaten tussen 23.00 en 00.00 van baan 20.
De operationele beperkingen hebben geen betrekking op de landingen.
0.2 Systeem van geluidsquota's:
Het huidige systeem van geluidsquota's voor de vliegtuigen wordt aangepast vanaf het IATA zomerseizoen 2009 (midden april 2009):
- nacht: 23.00 tot 06.00:
QC 8,0 landingen en opstijgingen (Nu QC 12)
- morgen: 06.00 tot 07.00:
QC 12,0 landingen en opstijgingen (Nu QC 24)
- dag: 07.00 tot 21.00:
QC 48,0 opstijgingen en QC 24,0 landingen (Nu geen limiet)
- avond: 21.00 tot 23.00:
QC 24,0 opstijgingen en QC 12,0 landingen (Nu geen limiet)
Periode |
Huidige QC |
Nieuwe QC |
|
Opstijging |
Landing |
||
23 u.-6 u. |
12 |
8,0 |
8,0 |
6 u.-7 u. |
24 |
12,0 |
12,0 |
7 u.-21 u. |
/ |
48,0 |
24,0 |
21 u.-23 u. |
/ |
24,0 |
12,0 |
0.3 Beperking aantal nachtvluchten:
De regering beperkt vanaf 1 januari 2009 het aantal nachtvluchten op de luchthaven van Brussel-Nationaal tussen 23.00 en 05.59 localetijd tot maximaal 16.000 nachtvluchten (25.000 in 2008) waarvan maximaal 5.000 opstijgingen (10.000 in 2008) en maximaal 11.000 landingen (15.000 in 2008)
Het Ministerieel besluit van 21 januari 2009 dat het Ministerieel besluit van 3 mei 2004 wijzigt betreffende het beheer van de geluidshinder en dat het maximaal toegelaten jaarlijkse nachtvluchten aanpast werd gepubliceerd in het Belgisch Staatblad van 6 februari 20009.
0.4 Baangebruik:
Het nieuw Preferentieel Baangebruik is in werking getreden op 02 februari 2009 om 23.00.
In afwachting dat de nieuwe beslissingen worden opgenomen in de AIP's
(AERONAUTICAL INFORMATION PUBLICATION) gepubliceerd door Belgocontrol, worden de wijzigingen ingevoerd via volgende NOTAM:
NOTAM A139/2009
Valid from: 31/01/2009 06:00 until: 30/04/2009 23:58
Text: CHANGE OF PREFERENTIAL RWY SYSTEM. REF AIP SECTION EBBR AD 2.20 LCA TFC REGULATIONS REPLACE THE TABLE IN PARA 4.2.1 RWY
CONFIGURATION SCHEME AS FOLLOWS:
MON 0500 TIL 2159: TKOF 25R - LDG 25L/25R
MON 2200 TIL TUE 0459: TKOF 25R/20 - LDG 25R/25L
TUE 0500 TIL 2159: TKOF 25R - LDG 25L/25R
TUE 2200 TIL WED 0459: TKOF 25R/20 - LDG 25R/25L
WED 0500 TIL 2159: TKOF 25R - LDG 25L/25R
WED 2200 TIL THU 0459: TKOF 25R/20 - LDG 25R/25L
THU 0500 TIL 2159: TKOF 25R - LDG 25L/25R
THU 2200 TIL FRI 0459: TKOF 25R/20 - LDG 25R/25L
FRI 0500 TIL 2159: TKOF 25R - LDG 25L/25R
FRI 2200 TIL SAT 0459: TKOF 25R - LDG 25R
SAT 0500 TIL 1459: TKOF 25R - LDG 25L/25R
SAT 1459 TIL 2159: TKOF 25R/20 - LDG 25R/25L
SAT 2200 TIL SUN 0459: TKOF 25L - LDG 25L
SUN 0500 TIL 1459: TKOF 25R/20 - LDG 25R/25L
SUN 1459 TIL 2159: TKOF 25R - LDG 25L/25R
SUN 2200 TIL MON 0459: TKOF 20 - LDG 20
NOTE 1: WHEN TKOF CONFIGURATION IS SHOWN AS 25R/20 THEN RWY 25R WILL ONLY BE USED FOR TFC VIA ELSIK, NIK, HELEN, DENUT, KOK AND CIV AND RWY
20 WILL ONLY BE USED FOR TFC VIA LNO, SPI, SOPOK, PITES AND ROUSY.
NOTE 2: WHEN LDG CONFIGURATION IS SHOWN AS 25R/25L IN COMBINATION WITH TKOF CONFIGURATION 25R/20 THEN ARR ON 25L WILL ONLY BE POSSIBLE AT ATC DISCRETION.
0.4.1 Preferentieel Baangebruik overdag (06.00 tot 22.59 uur):
- Van maandag tot vrijdag, prioritair gebruik van de parallelle banen 25R/25L zolang de rugwindcomponent de 7 knopen, rugwind inbegrepen, niet overschrijdt op baan 25R et dit ten einde de maximale capaciteit van de luchthaven te vrijwaren.
- zaterdag 16.00 tot 23.00 uur: de opstijgingen zullen plaatsvinden van de banen 20/25R in functie van de bestemming van de vliegtuigen (baan 20 voor de opstijgingen richting Huldenberg, baan 25R voor de opstijgingen richting Chièvres, Nicky, Helen en Denut). Dit systeem
zal het huidige systeem vervangen en de publicatie van een NOTAM voor de periode van 15.00 tot 23.00 uur dat het uitsluitend gebruik van baan 20 voor alle opstijgingen tijdelijk verving door gedeelde opstijgingen van de banen 20/25R. (Deze maatregel is van toepassing sinds 27 december 2008).
- zondag 06.00 tot 16.00 uur: de opstijgingen zullen plaatsvinden van de banen 20/25R in functie van de bestemming van de vliegtuigen (baan 20 voor de opstijgingen richting Huldenberg, baan 25R voor de opstijgingen richting Chièvres, Nicky, Helen en Denut). Dit baangebruik zal het huidige preferentieel baangebruik vervangen waarbij de opstijgingen tussen 06.00 en 17.00 uitsluitend van baan 20 plaatsvinden.
- De boordcommandant behoudt altijd de mogelijkheid het gebruik van een andere piste aan te vragen dan deze die voorzien is en dit in functie van het prestatievermogen van het vliegtuig en de verschillen tussen de banen (wat betreft lengte van de baan en obstakels in het verlengde van de banen). Deze derogatieprocedure zal worden vergemakkelijkt ten opzichte van de huidige situatie (de schriftelijke rechtvaardiging is niet meer vereist.)
0.4.2 Preferentieel Baangebruik 's nachts (23.00 tot 05.59 uur):
- Tijdens de 4 nachten van maandagavond tot vrijdagmorgen zullen de opstijgingen plaatsvinden van de banen 20/25R in functie van de bestemming van de vliegtuigen (baan 20 voor de opstijgingen richting Huldenberg, baan 25R voor de opstijgingen richting Chièvres, Nicky, Helen en Denut).
- Tijdens de 3 nachten in het weekend, van vrijdagavond tot maandagmorgen, zal telkens slechts één enkele baan in gebruik worden genomen voor de enkele toegelaten opstijgingen en voor alle landingen ( 25R in de nacht van vrijdag op zaterdag, 25L voor de nacht van zaterdag op zondag en 20 voor de nacht van zondag op maandag)
0.5 Controle op het respect van de procedures:
Een specifieke cel zal worden opgericht binnen het DGLV (Directoraat Generale Luchtvaart) om de controle te verzekeren op het respect van de luchtvaartkundige reglementering (QC, routes, slots, lawaaivermindering) en de bestraffing van de inbreuken door middel van administratieve sancties.
0.6 Windnormen:
Verschillende opties co-existeren in de Federale Regering wat betreft de windnormen. Er zal een studie worden gerealiseerd door internationale experts. De verschillende opties zullen worden getoetst op hun impact op de veiligheid, capaciteit, het baangebruik en de geluidshinder. De resultaten van deze studie zijn voorzien voor september 2009.
0.7 Gebruik van het luchtruim en gebruikte routes:
Een tweede werkgroep zal de vluchtbeperkingen onder de loep nemen alsook het statuut van bepaalde zones van het militaire luchtruim. Deze werkgroep zal een advies uitbrengen voor 30 juni 2009.
Een derde werkgroep zal de huidige routes evalueren en een rapport uitbrengen met eventuele modificaties van de vluchtprocedures voor 30 september 2009.
In functie van de uitvoering van de voorgestelde oplossingen zal aan de Vlaamse Regio en aan de Brusselse hoofdstedelijke Regio een samenwerkingsakkoord worden voorgelegd met betrekking tot de harmonisatie van de geluidsnormen, de ruimtelijke ordening, een isolatieprogramma alsook een onafhankelijk instituut belast met de objectivering van de geluidsniveaus (door metingen en een strategisch uitgewerkte cartografie van de geluidshinder) en het informeren van het publiek.
0.8 Schema nieuw Preferentieel baangebruik:
(Embedded image moved to file: pic03430.jpg)
Punt 1.
Het deviatieschema 20/20 werd in gebruik genomen op woensdag 04/03/2009 tussen 00u26 en 10u15 om meteorologische redenen.
Het gebruik van dit deviatieschema komt voornamelijk voor bij een sterke wind uit zuidelijke richting, als, op basis van de laterale en rugwindnormen op de verschillende pistes, baan 20 'most suitable runway' wordt (meest aangewezen baan om in gebruik te worden genomen).
Het deviatieschema 20/20 werd in gebruik genomen op zaterdag 07/03/2009 en zondag 08/03/2009 tengevolge van de sluiting van baan 25R voor werken (NOTAM A340).
Het deviatieschema 02/07 werd in gebruik genomen op 7/03, 18/03,19/03,20/03 en 22/03/2009 (Zie deviaties onder punt 2 voor meer details).
Het gebruik van het schema 02/07 (landingen/opstijgingen) was te wijten aan de overschrijding van de laterale en/of rugwindnorm op de banen 25R en 25L, wat kan voorkomen bij noord tot oostenwind.
Bij een zwakke wind uit die richting kan het schema 25/25 worden toegepast.
Als die wind aanwakkert en een rugwindresultante van meer dan 7 knopen (rukwind inbegrepen) bereikt op de banen 25R en 25L kunnen die banen niet meer in gebruik worden genomen en wordt overgeschakeld op het deviatieschema 02/07 (landingen, opstijgingen).
Onder punt 3 vindt U de meteorologische vooruitzichten voor de volgende dagen.
Punt 2.
Opmerking:
Tengevolge de beslissingen genomen op vrijdag 19/12/2008 door de Ministerraad van de Federale Regering op het gebied van beheer van de geluidshinder rond de luchthaven van Brussel-Nationaal en het in werking treden van het nieuw Preferentieel Baangebruik op 02 februari 2009 om 23.00 werd het 'NPD' (Voor Spreidingsplan) vervangen door het "PRS" voor "Preferential Runway System".
Maart 2009
Datum
Baan
Tijd
Wind.
Sterkte
Reden
01/03/09
25L/25R
06u00-10u00
060 tot 090
max 8 kn
overschrijding rugwindnorm baan 20
25R/25R,20
11u tot12u
opstijg. 4 CIV baan 20 ipv.25R
11u00-14u15
reiniging baan 25L
02/03/09
25R/25R
13u00-14u00
werken baan 25L
04/03/09
20/20
00u26-06u00
160 tot 180
max 25 kn
overschrijding laterale windnorm baan 25
20/20
06u00-10u15
160 tot 180
max 30 kn
overschrijding laterale windnorm baan 25
20/25R
10u15-15u38
180
max 23 kn
21 knopen laterale wind banen 25L/R maar met 4 knopen tegenwind
05/03/09
25/25
23u00-00u00
330
max 17 tot 25 kn
06/03/09
25/25
00u00-06u00
330
max 23 kn
07/03/09
20/20
13u00-23u00
baan 25R gesloten wegens werken (NOTAMA340)
08/03/09
20/20
06u00-10u10
baan 25R gesloten wegens werken (NOTAMA340)
25L/20
10u10-10u40
220 - 310
23 kn
25L/25R
10u40-16u00
260 - 280
17 kn
rukwinden tot 22 Kn
25L/25R
23u00-00u00
250
16 - 25 Kn
09/03/09
25/25
00u00-00u30
250
tot 20 kn
overschrijding laterale windnorm baan 20
25/25
03u20-06u00
260
tot 20 kn
overschrijding laterale windnorm baan 20
10/03/09
25R/25R
13u00-14u00
werken baan 25L
25/25
23u00-24u00
290- 360
15 Kn
11/03/09
25/25
00u00-06u00
290- 350
12 Kn
14/03/09
25/25
16u00-17u55
260 - 310
19 Kn
15/03/09
25/25
10u25-16u00
270 - 320
16 Kn
16/03/09
25R/25R
13u00-14u00
baan 25L gesloten wegens werken (NOTAM A380)
17/03/09
02/07R
12u45-20u35
werken baan 25R
010
4 kn max 8 Kn
Voorspelling windrichting 060 van 9 Kn met rukwinden tot 14 kn
02/07R
21u33-23u00
070
4 tot 10 kn
rugwind 25L 9,6 baan 25R 7,2 knopen op grote hoogte wind uit 070 15 tot 20 Kn
02/07R
23u00-24u00
070
4 tot 5 kn
op grote hoogte (1000 - 2000 voet) windrichting 070 van 15 kn
18/03/09
02/07R
00u00-03u00
25L/25R
03u00-06u00
090
3 tot 5 kn
op grote hoogte wind uit 080, 10 tot 15 Kn
02/07R
06u23-18u25
080
5 tot 9 kn
op 1000 voet windrichting 065 16 kn op 2000 voet windrichting 070 23 kn
19/03/09
02/07R
09u05-22u01
020
4 tot 5 kn
op 1000 voet windrichting 020; 10 kn
|? op 2000 voet windrichting 020; 15 tot 20 Kn
25/25
23u00-24u00
050 - 070
overschrijding rugwindnorm baan 20
20/03/09
25/25
00u00-06u00
050 - 070
overschrijding rugwindnorm baan 20
02/07R
09u35
050 - 100
max 8 Kn
21/03/09
25/25
16u00-23u00
330°
max 7
overschrijding rugwindnorm baan 20
22/03/09
02/07R
06u00-08u26
340° - 30°
max 13 Kn
25/25
08u26-16u00
330° tot 010°
6 knopen
overschrijding rugwindnorm
baan 2023/03/09
25R/25R
13u00-13u28
werken baan 25L
25/25
23u00-00u00
290°
15 Kn – max 28 Kn
24/03/09
25/25
00u00-06u00
290°
15 Kn tot max 28 Kn
26/03/09
25/25
23u00-00u0
230 - 260°
23 knopen
27/03/09
25/25
00u00-00u4
230°-260°
23 knopen
25/25
01u50-06u00
270°
31 knopen
28/03/09
25/25
16u45-19u49
310°
12 kn rukwinden tot 18 kn
25/25
22u40-23u02
260°-280°
Max 22 Kn
29/03/09
25/25
06u00-16u00
280°-300°
Max 14 Kn
25/25
23u00-23u06
310°-330°
Max 10 kn
31/03/09
02/07
11u45-23u00
030°-070°
9 knopen
werken baan 25R/07L, baan gesloten
02/07
23u00-23u20
050°-060°
6 tot 8 Kn
15 knopen op 1000 voet
25/25
23u20-00u00
020°
3 knopen
op 1000 voet windrichting 050°, 15 Kn
Punt 3.
Meteorologische vooruitzichten
Maandag 30/03/2009 om 11.00 maakte de baanmeteorologie van de luchthaven van Brussel Nationaal gewag van een wind van 3 knopen uit richting 210° (veranderlijk van 90° tot 250°)
Baan 25L was in gebruik voor de landingen en baan 25R voor de
opstijgingen.
De meteorologische vooruitzichten voor de volgende dagen zijn
te
consulteren op de site www.meteo.be:
30/03/09 | | | 11h00 | |
---------------------------------------vandaag | | | VER | 1 - 2 | licht bewolkt en droog
| | 11 | | |
-----------+------+-----+--------+---------+--------------------------------------------------vannacht | -2 | | VER | 1 - 2 | eerst licht bewolkt endroog, later| | | | | aanvriezende mist
----------+------+-----+--------+---------+--------------------------------------------------morgen | | | N | 1 | wisselende bewolking endroog| | 14 | | |
-----------+------+-----+--------+---------+--------------------------------------------------woensdag | 3 | | NO | 3 - 4 | wisselende bewolking endroog| | 15 | | |
-----------+------+-----+--------+---------+--------------------------------------------------donderda | 4 | | NO | 3 - 4 | droog, licht bewolkt, ofwisselende bewolkingg | | 16 | | |
-----------+------+-----+--------+---------+--------------------------------------------------vrijdag | 4 | | NO - | 2 - 3 | droog, licht bewolkt, ofwisselende bewolking| | 18 | N | |
Uit deze
niet officiële
deviaties kan
men afleiden dat de kans op het gebruik
van het deviatieschema 02/07
groot si vanaf woensdag 01/04 en tot vrijdag 03/04/2009.
U kunt ook informatie verkrijgen op volgende site:
http://www.windfinder.com/forecast/brussels
Punt 4.
Jaarlijkse onderhoudswerken maand augustus 2009.
Tijdens de maand augustus 2009 is de renovatie van de ‘Touch Down’ (*) Zone 02 voorzien.
(*) zone van de baan waar de vliegtuigen bij het landen de grond raken.
Baan 07R/25L zal buiten dienst zijn:
Tijdens DAG van 27.3: van 342
vertrekken 56 CIV's die boven Brussel thuishoren en 183 Oostrandroutes die hier
NIETS te zien hebben.
239 van de 342 vertrekken HOREN HIER NIET THUIS!
-----Original Message-----
From: juan.torck@mobilit.fgov.be
[mailto:juan.torck@mobilit.fgov.be]
Sent: dinsdag 31 maart 2009 13:32
To:
Subject: A/SMO/jto/2009/03/
Brussel, dinsdag 31 maart 2009
Mijnheer,
Dossiernummer: A/SMO/jto/2009/03/
Dit is zoals
beloofd de vluchtlijst voor 27/03/2009 06.00 23.00.
Er waren 342 opstijgingen waarvan:
Noorden:
Denut 28
Helen 34
Koksy 3
Nicky 33
Rechtdoor richting oosten op Deltaroutes: 5
Richting Chièvres op Ringroute: 56
Oosten:
Lno 16
Pites 7
Rousy 36
Sopok 96
Spi 28
Ik blijf ter uwe beschikking voor eventuele bijkomende informatie.
Hoogachtend,
Juan TORCK
Ombudsman op de Federale Ombudsdienst voor de Luchthaven
Brussel-Nationaal Raketstraat, 90 B - 1130 BRUSSEL TEL : +
32.2.724.02.65 - FAX : + 32.2.724.02.68