Weer spookvliegtuigen op SID Helen tussen 3 en 4 u via 25R tijdens nacht 19-20.3, allemaal met flinke rugwind. Waarom is het deel "baangebruik" van boordtabellen niet meer beschikbaar?

Datum: 22 maart 2009 15:04:02 GMT+01:00

Aan: <airportmediation@mobilit.fgov.be>

Kopie: "Etienne Schoupe" <etienne.schouppe@skynet.be>, "ACTIE_NOORDRAND"

Onderwerp: Klachten nachtvluchten donderdag 19/03

T.a.v de ombudsdienst

Mevrouw, Mijnheer,
 
Nachtvluchten:
In de nacht van donderdag gewekt om 3.10 uur door een luidruchtig overvliegend toestel.
Dit toestel werd enkele minuten later gevolgd door een tweede toestel.
Nogmaals gewekt om 3.45 uur.
Bij het bekijken van de boordtabellen of hetgeen men er nog van kan consulteren constateer ik dat alle vluchten vertrokken zijn van baan 25R en dat heb ik goed ondervonden tussen 3 en 4 uur.
Normaal vertrekt er maar 1 toestel voor de sid HELEN, doch heb ik er 3 waargenomen van de 5 die tussen 3 en 4 uur vertrokken zijn.
Bij het bekijken van de windtabellen constateer ik dat er gans de nacht een wind uit het noordoosten tot oostnoordoost gewaaid heeft.
Dus zijn, die nacht, alle toestellen vertrokken en geland met rugwind.
Rekening houdende met de windrichting diende, voor de veiligheid, baan 02 gebruikt te worden, of blijft het principe "Opstijgen en landen volgens de windrichting" een ijdel woord?
 
Wat de boordtabellen betreft.
Bijna een week is het praktisch onmogelijk het deel "baangebruik" van de boordtabellen op te vragen.
Na lang wachten krijgt men de melding dat "Geen gegevens beschikbaar"
 
E. V
 
1861 Wolvertem