Ik ben volstrekt verzuurd geraakt dank zij aanhoudende vliegtuigmarathon: 24/24; 7/7.

Zie ook deze recente studie Aircraft noise effects on sleep: a systematic comparison of EEG awakenings and automatically detected cardiac activations, via http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez

Physiol Meas. 2008 Sep;29(9):1089-103. Epub 2008 Aug 28.

Datum: 11 maart 2009 12:33:24 GMT+01:00

Aan: ombudsman <airportmediation@mobilit.fgov.be>

Onderwerp: woe 11.3.2009 12u27

Geachte,

"The probability of automatically detected cardiac activations increased monotonically with increasing maximum sound pressure levels of ANEs, exceeding the probability of EEG awakenings by up to 18.1%"

Twee vliegtuigen vlak naeen, hier pal boven, rond 12u27.

Een tweemotorig vliegtuig dat ongewoon laag vloog en langzaam opsteeg.

EN even later een viermotorig vliegtuig dat iets hoger vloog dan gewoonlijk dan 747"s (god zij dank)

Wel zeer zeer kort opeen en daarna een 2 motorig vliegtuig dat hoog vloog, normale hoogte zou ik zeggen en niet zo erg hinderlijk meer.

Graag de individuele H en V tracks van deze drie vluchten dat we die eens kunnen bekijken.

Alleen vliegen ze wel heel kort op elkaar. En die hoge frequentie is naast het geluid en de trillingen een zware stressfactor. Ik ben gisterenavond door mijn masseur verwittigd dat mijn lichaam volstrekt verzuurd is alsof ik een marathon gelopen heb. Ik loop geen marathons. De vliegtuigen lopen een marathon in de lucht boven mijn hoofd, 24/24 en 7/7. Dat creëert volstrekt onnodige stresshormonen die mijn lichaam niet verwerkt krijgt: cfr verergering van spierreuma vanwege hoog toxinegehalte, burn out symptomen, misselijkheid. Daar is geen kruid tegen gewassen, alleen dat iedereen rond de luchthaven af en toe even adem kan halen omdat er een gewaarborgd stilteperiode is. De configuratie met 3 x 3 banen maakt dat perfect mogelijk.

Ik dring er dan ook op aan dat de politieke overheden ernst maken met het waarborgen van stilteperiodes voor elke omwonenden rond de luchthaven. Het mag, het kan, het volstaat nu van het te willen en te doen.

J.O.

Actie Strombeek


 

Aircraft noise effects on sleep: a systematic comparison of EEG awakenings and automatically detected cardiac activations.

Basner M, Müller U, Elmenhorst EM, Kluge G, Griefahn B.

German Aerospace Center (DLR), Institute of Aerospace Medicine, 51170 Cologne, Germany. mathias.basner@dlr.de

Polysomnography is the gold standard for investigating noise effects on sleep, but data collection and analysis are sumptuous and expensive. 

We recently developed an algorithm for the automatic identification of cardiac activations associated with cortical arousals, which uses heart rate information derived from a single electrocardiogram (ECG) channel. We hypothesized that cardiac activations can be used as estimates for EEG awakenings. 

Polysomnographic EEG awakenings and automatically detected cardiac activations were systematically compared using laboratory data of 112 subjects (47 male, mean+/-SD age 37.9+/-13 years), 985 nights and 23,855 aircraft noise events (ANEs). 

The probability of automatically detected cardiac activations increased monotonically with increasing maximum sound pressure levels of ANEs, exceeding the probability of EEG awakenings by up to 18.1%. If spontaneous reactions were taken into account, exposure-response curves were practically identical for EEG awakenings and cardiac activations. Automatically detected cardiac activations may be used as estimates for EEG awakenings. More investigations are needed to further validate the ECG algorithm in the field and to investigate inter-individual differences in its ability to predict EEG awakenings. This inexpensive, objective and non-invasive method facilitates large-scale field studies on the effects of traffic noise on sleep.