Hoe vaak hebben
inwoners Noordrand nog stilte? En hoe vaak omwonenden 20?
Klacht 21.1.2009
Geachte,
Er is iets dat ik nog niet goed begrijp.
Als het spreidingsplan op 17.1 werd afgeschaft, hoe wordt er dan in het weekend
gevlogen overdag?
Hoogachtend
J. Overeem
Actie Strombeek
Beste Mevrouw Overeem,
Betreft: A/SMO/jto/2009/01/501.065/T.627.126
De veranderingen genomen op 19/12/2008 door de Ministerraad van de Federale
regering wat het preferentieel baangebruik betreft zullen pas vanaf 1 februari
2009 worden toegepast omdat het nieuwe plan nog moest getest wordt op
veiligheid.
Gelieve hieronder onder punt 1 een uitleg te vinden wat die recente beslissingen
betreft.
Hieruit kunt U afleiden dat het nieuwe Plan voor het weekend tijdens de dag
(06.00 tot 23.00) het volgende voorziet:
Zaterdag
06.00 tot 16.00 Opstijgingen 25R landingen 25R/25L
16.00 tot 23.00 Opstijgingen 25R/20 landingen 25R/25L
Zondag
06.00 tot 16.00 Opstijgingen 25R/20 landingen 25R/25L
16.00 tot 23.00 Opstijgingen 25R landingen 25R/25L
Bij opstijgingen 25R/20 vinden de opstijgingen plaats in functie van de
bestemming van de vliegtuigen, zoals uitgelegd onder punt 1.4.1.
.
Punt 1:
1.1 Periodes zonder opstijgingen:
De opstijgingen ‘s nachts vormen de belangrijkste hinder voor de omwonenden
wegens de slaapstoornissen die ze met zich meebrengen.
Om deze redenen zullen vanaf het IATA zomerseizoen 2009 (midden april 2009)
periodes van verbod van opstijgingen ingevoerd worden gedurende de
nacht:
nacht van vrijdag op zaterdag: enkel opstijgingen toegelaten tussen
23.00 en 01.00 van baan 25R.
nacht van zaterdag op zondag: enkel opstijgingen toegelaten tussen 23.00 en
00.00 van baan 25L.
nacht van zondag op maandag: enkel opstijgingen toegelaten tussen 23.00 en
00.00 van baan 20.
De operationele beperkingen hebben geen betrekking op de landingen.
1.2 Systeem van geluidsquota’s:
Het huidige systeem van geluidsquota’s voor de vliegtuigen wordt aangepast
vanaf het IATA zomerseizoen 2009 (midden april 2009):
- nacht: 23.00 tot 06.00: QC 8,0 landingen en opstijgingen (Nu QC 12)
- morgen: 06.00 tot 07.00: QC 12,0 landingen en opstijgingen (Nu QC 24)
- dag: 07.00 tot 21.00: QC 48,0 opstijgingen en QC 24,0 landingen (Nu geen
limiet)
- avond: 21.00 tot 23.00: QC 24,0 opstijgingen en QC 12,0 landingen (Nu geen
limiet)
1.3 Beperking aantal nachtvluchten:
De regering beperkt vanaf 1 januari 2009 het aantal nachtvluchten op de
luchthaven van Brussel-Nationaal tussen 23.00 en 05.59 locale tijd tot
maximaal 16.000 nachtvluchten (25.000 in 2008) waarvan maximaal 5.000
opstijgingen (10.000 in 2008) en maximaal 11.000 landingen (15.000 in 2008)
1.4 Baangebruik:
Het Spreidingplan dat sinds maart 2004 van toepassing is zal worden
opgeheven vanaf zondag 1 februari 2009.
1.4.1 Preferentieel Baangebruik overdag (06.00 tot 22.59 uur):
- Van maandag tot vrijdag, prioritair gebruik van de parallelle banen
25R/25L zolang de rugwindcomponent de 7 knopen, rugwind inbegrepen, niet
overschrijdt op baan 25R et dit ten einde de maximale capaciteit van de
luchthaven te vrijwaren.
- zaterdag 16.00 tot 23.00 uur: de opstijgingen zullen plaatsvinden van de
banen 20/25R in functie van de bestemming van de vliegtuigen (baan 20 voor
de opstijgingen richting Huldenberg, baan 25R voor de opstijgingen richting
Chièvres, Nicky, Helen en Denut).
Dit systeem zal het huidige systeem vervangen en de publicatie van een
NOTAM voor de periode van 15.00 tot 23.00 uur dat het uitsluitend gebruik
van baan 20 voor alle opstijgingen tijdelijk verving door gedeelde
opstijgingen van de banen 20/25R.
(Deze maatregel is van toepassing sinds 27 december 2008).
- zondag 06.00 tot 16.00 uur: de opstijgingen zullen plaatsvinden van de
banen 20/25R in functie van de bestemming van de vliegtuigen (baan 20 voor
de opstijgingen richting Huldenberg, baan 25R voor de opstijgingen richting
Chièvres, Nicky, Helen en Denut).
Dit baangebruik zal het huidige preferentieel baangebruik vervangen waarbij de
opstijgingen tussen 06.00 en 17.00 uitsluitend van baan 20 plaatsvinden.
- De boordcommandant behoudt altijd de mogelijkheid het gebruik van een
andere piste aan te vragen dan deze die voorzien is en dit in functie van
het prestatievermogen van het vliegtuig en de verschillen tussen de banen
(wat betreft lengte van de baan en obstakels in het verlengde van de
banen).
Deze derogatieprocedure zal worden vergemakkelijkt ten opzichte van de
huidige situatie (de schriftelijke rechtvaardiging is niet meer vereist.)
1.4.2 Preferentieel Baangebruik ‘s nachts (23.00 tot 05.59 uur):
- Tijdens de 4 nachten van maandagavond tot vrijdagmorgen zullen de
opstijgingen plaatsvinden van de banen 20/25R in functie van de bestemming
van de vliegtuigen (baan 20 voor de opstijgingen richting Huldenberg, baan 25R
voor de opstijgingen richting Chièvres, Nicky, Helen en Denut).
- Tijdens de 3 nachten in het weekend, van vrijdagavond tot maandagmorgen, zal
telkens slechts één enkele baan in gebruik worden genomen voor de
enkele toegelaten opstijgingen en voor alle landingen ( 25R in de nacht van
vrijdag op zaterdag, 25L voor de nacht van zaterdag op zondag en 20 voor de
nacht van zondag op maandag)
1.5 Controle op het respect van de procedures:
Een specifieke cel zal worden opgericht binnen het DGLV (Directoraat
Generale Luchtvaart) om de controle te verzekeren op het respect van de
luchtvaartkundige reglementering (QC, routes, slots, lawaaivermindering) en de
bestraffing van de inbreuken door middel van administratieve sancties.
1.6 Windnormen:
Verschillende opties co-existeren in de Federale Regering wat betreft de
windnormen. Er zal een studie worden gerealiseerd door internationale
experts. De verschillende opties zullen worden getoetst op hun impact op de
veiligheid, capaciteit, het baangebruik en de geluidshinder.
De resultaten van deze studie zijn voorzien voor september 2009.
1.7 Gebruik van het luchtruim en gebruikte routes:
Een tweede werkgroep zal de vluchtbeperkingen onder de loep nemen alsook het
statuut van bepaalde zones van het militaire luchtruim. Deze werkgroep zal een
advies uitbrengen voor 30 juni 2009.
Een derde werkgroep zal de huidige routes evalueren en een rapport
uitbrengen met eventuele modificaties van de vluchtprocedures voor 30
september 2009.
In functie van de uitvoering van de voorgestelde oplossingen zal aan de
Vlaamse Regio en aan de Brusselse hoofdstedelijke Regio een
samenwerkingsakkoord worden voorgelegd met betrekking tot de harmonisatie van
de geluidsnormen, de ruimtelijke ordening, een isolatieprogramma
alsook een onafhankelijk instituut belast met de objectivering van de
geluidsniveaus (door metingen en een strategisch uitgewerkte cartografie
van de geluidshinder) en het informeren van het publiek.
Ik blijf ter uwe beschikking voor eventuele bijkomende informatie.
Hoogachtend,
Juan TORCK