Van de 17 vertrekken hadden er 10 de nacht van 21 op 22.1 NIETS boven de Noordrand te maken (LNO, PITES, SOPOK). De wind was bijna 4 Beaufort zuid, dat is 25 km/u zijwind op de 25R. Hoe kan Schouppe nog twijfelen dat dit onveilig is en dat puur politieke windnormen NIET KUNNEN in een democratie!

Klacht: 25 januari 2009 09:57:32 GMT+01:00

Aan: ombudsman airportmediation@mobilit.fgov.be>

Kopie: standaard opinie@standaard.be; etienne schouppe marleen.everaert@schouppe.fed.be

Onderwerp: nacht wo 21-do 22.1.2009

Geachte,

Hierbij protesteer ik met kracht tegen de nacht van woensdag 21 op donderdag 22/01/2009, toen alle vluchten voor de zoveelste maal vertrokken van baan 25R.

De windrichting die nacht was rond de 14 kn zuidenwind, dit gaf bijna 13 kn zijwind op baan 25R. Dit is 4 beaufort, rond de 25 km per uur en dit wordt door ICAO onaanvaardbaar geacht ivm de onveiligheid. Ervaren piloten verklaren dat de wind op enkele tientallen meters hoogte al vaak nog sterker is, dat er onverwachte windstoten kunnen zijn en dat ze dan al hun kunnen en ervaring nodig hebben om hun vliegtuig überhaupt in de lucht te houden maar dat als ze hierover klagen, ze hun ontslag kunnen krijgen.

Alleen die vermaledijde puur politieke windnormen maakten dat er die nacht van de totaal 17 vertrekken meer dan de helft, namelijk 10 absoluut NIETS maar dan ook NIETS boven de Noordrand te maken hadden! (LNO, PITES, SOPOK). Dit legt een onaanvaardbaar zware claim op onze toch al onder druk staande gezondheid: een sluipend kwaad waartegen geen kruid gewassen is. Ik heb vorige week een aanrijding veroorzaakt omdat ik in een flits achter het stuur in slaap viel van pure oververmoeidheid. Ik breng elke nacht 9 uur in m'n bed door. Maar slapen kan je dat niet meer noemen.

Gelieve de heer staatssecretaris Schouppe hiervan op de hoogte te stellen en ons PER KERENDE MAIL EN NU ZONDER VERDERE UITLEG waar we toch niets mee zijn, de radartracks en de vluchtlijst van die nacht te doen toekomen, ter conformering van onderstaande. Plus alle achterstallige radartracks en vluchtlijsten: de achterstand waarmee u antwoordt wordt weer belachelijk groot. U hoeft ze maar door te sturen zodra u ze ontvangt van Belgocontrol.

In bijlage de BAC-boordtabellen van die nacht.

Achtend

J. O.

Actie Strombeek