Ombudsman Juan Torck wordt n.a.v. klacht van 15.1 gebruikt door regering om de Noordrand mee te delen dat het spreidingsplan niet dit voorjaar maar op 17 januari (dus afgelopen zaterdag) werd opgeheven: "Het Spreidingplan dat sinds maart 2004 van toepassing is zal worden opgeheven vanaf zaterdag 17 januari 2009." Hoe lang blijft de Noordrand dit nog pikken?
Ik wens U ook de recente beslissingen van de federale regering te
specificeren.
Wat betreft de laterale en rugwindnormen van toepassing op de verschillende
pistes, en hun invloed op het gebruik van het schema 02/07 (baan 07 voor de
opstijgingen, baan 02 voor de landingen) zal een studie worden gerealiseerd in
de komende weken dat zou moeten uitmonden in een rapport voor september 2009.
(zie punt 0.6)
Punt 0:
0.1 Periodes zonder opstijgingen:
De opstijgingen ‘s nachts vormen de belangrijkste hinder voor de omwonenden
wegens de slaapstoornissen die ze met zich meebrengen.
Om deze redenen zullen vanaf het IATA zomerseizoen 2009 (midden april 2009)
periodes van verbod van opstijgingen ingevoerd worden gedurende de nacht:
nacht van vrijdag op zaterdag: enkel opstijgingen toegelaten
tussen 23.00 en 01.00 van baan 25R.
nacht van zaterdag op zondag: enkel opstijgingen toegelaten tussen 23.00 en
00.00 van baan 25L.
nacht van zondag op maandag: enkel opstijgingen toegelaten tussen 23.00 en
00.00 van baan 20.
De operationele beperkingen hebben geen betrekking op de landingen.
0.2 Systeem van geluidsquota’s:
Het huidige systeem van geluidsquota’s voor de vliegtuigen wordt aangepast
vanaf het IATA zomerseizoen 2009 (midden april 2009):
- nacht: 23.00 tot 06.00: QC 8,0 landingen en opstijgingen (Nu QC 12)
- morgen: 06.00 tot 07.00: QC 12,0 landingen en opstijgingen (Nu QC 24)
- dag: 07.00 tot 21.00: QC 48,0 opstijgingen en QC 24,0 landingen (Nu geen
limiet)
- avond: 21.00 tot 23.00: QC 24,0 opstijgingen en QC 12,0 landingen (Nu geen
limiet)
0.3 Beperking aantal nachtvluchten:
De regering beperkt vanaf 1 januari 2009 het aantal nachtvluchten op de
luchthaven van Brussel-Nationaal tussen 23.00 en 05.59 locale tijd tot
maximaal 16.000 nachtvluchten (25.000 in 2008) waarvan maximaal 5.000
opstijgingen (10.000 in 2008) en maximaal 11.000 landingen (15.000 in 2008)
0.4 Baangebruik:
Het Spreidingplan dat sinds maart 2004 van toepassing is zal worden
opgeheven vanaf zaterdag 17 januari 2009.
0.4.1 Preferentieel Baangebruik overdag (06.00 tot 22.59 uur):
- Van maandag tot vrijdag, prioritair gebruik van de parallelle banen
25R/25L zolang de rugwindcomponent de 7 knopen, rugwind inbegrepen, niet
overschrijdt op baan 25R et dit ten einde de maximale capaciteit van de
luchthaven te vrijwaren.
- zaterdag 16.00 tot 23.00 uur: de opstijgingen zullen plaatsvinden van de
banen 20/25R in functie van de bestemming van de vliegtuigen (baan 20 voor de
opstijgingen richting Huldenberg, baan 25R voor de opstijgingen richting
Chièvres, Nicky, Helen en Denut).
Dit systeem zal het huidige systeem vervangen en de publicatie van een
NOTAM voor de periode van 15.00 tot 23.00 uur dat het uitsluitend gebruik van
baan 20 voor alle opstijgingen tijdelijk verving door gedeelde
opstijgingen van de banen 20/25R. (Deze maatregel is van toepassing sinds 27
december 2008).
- zondag 06.00 tot 16.00 uur: de opstijgingen zullen plaatsvinden van de
banen 20/25R in functie van de bestemming van de vliegtuigen (baan 20 voor de
opstijgingen richting Huldenberg, baan 25R voor de opstijgingen richting
Chièvres, Nicky, Helen en Denut).
Dit baangebruik zal het huidige preferentieel baangebruik vervangen waarbij de
opstijgingen tussen 06.00 en 16.00 uitsluitend van baan 20 plaatsvinden.
Het nieuwe baangebruik is normaal van toepassing zondag 18/01/2009.
- De boordcommandant behoudt altijd de mogelijkheid het gebruik van een
andere piste aan te vragen dan deze die voorzien is en dit in functie van het
prestatievermogen van het vliegtuig en de verschillen tussen de banen (wat
betreft lengte van de baan en obstakels in het verlengde van de banen).
Deze derogatieprocedure zal worden vergemakkelijkt ten opzichte van de
huidige situatie (de schriftelijke rechtvaardiging is niet meer vereist.)
0.4.2 Preferentieel Baangebruik ‘s nachts (23.00 tot 05.59 uur):
- Tijdens de 4 nachten van maandagavond tot vrijdagmorgen zullen de
opstijgingen plaatsvinden van de banen 20/25R in functie van de bestemming van
de vliegtuigen (baan 20 voor de opstijgingen richting Huldenberg, baan 25R voor
de opstijgingen richting Chièvres, Nicky, Helen en Denut).
Dit preferentieel baangebruik zal normaal gezien worden toegepast vanaf
zaterdag 17/01/2009.
- Tijdens de 3 nachten in het weekend, van vrijdagavond tot maandagmorgen, zal
telkens slechts één enkele baan in gebruik worden genomen voor de enkele
toegelaten opstijgingen en voor alle landingen ( 25R in de nacht van vrijdag op
zaterdag, 25L voor de nacht van zaterdag op zondag en 20 voor de nacht van
zondag op maandag)
0.5 Controle op het respect van de procedures:
Een specifieke cel zal worden opgericht binnen het DGLV (Directoraat
Generale Luchtvaart) om de controle te verzekeren op het respect van de
luchtvaartkundige reglementering (QC, routes, slots, lawaaivermindering) en de
bestraffing van de inbreuken door middel van administratieve sancties.
0.6 Windnormen:
Verschillende opties co-existeren in de Federale Regering wat betreft de
windnormen. Er zal een studie worden gerealiseerd door internationale
experts. De verschillende opties zullen worden getoetst op hun impact op de
veiligheid, capaciteit, het baangebruik en de geluidshinder.
De resultaten van deze studie zijn voorzien voor september 2009.
0.7 Gebruik van het luchtruim en gebruikte routes:
Een tweede werkgroep zal de vluchtbeperkingen onder de loep nemen alsook het
statuut van bepaalde zones van het militaire luchtruim.
Deze werkgroep zal een advies uitbrengen voor 30 juni 2009.
Een derde werkgroep zal de huidige routes evalueren en een rapport
uitbrengen met eventuele modificaties van de vluchtprocedures voor 30
september 2009.
In functie van de uitvoering van de voorgestelde oplossingen zal aan de
Vlaamse Regio en aan de Brusselse hoofdstedelijke Regio een
samenwerkingsakkoord worden voorgelegd met betrekking tot de harmonisatie van
de geluidsnormen, de ruimtelijke ordening, een isolatieprogramma alsook
een onafhankelijk instituut belast met de objectivering van de
geluidsniveaus (door metingen en een strategisch uitgewerkte cartografie van
de geluidshinder) en het informeren van het publiek.
Punt 1.
Het frequent gebruik van het schema 02/07 (landingen/opstijgingen) in de maand
december 2008 en januari 2009 was te wijten aan de overschrijding van
de laterale en/of rugwindnorm op de banen 25R en 25L, wat kan voorkomen bij
noord en oostenwind.
Bij een zwakke wind uit die richting kan het schema 25/25 worden toegepast.
Als die wind aanwakkert en een rugwindresultante van meer dan 7 knopen (rukwind
inbegrepen) bereikt op de banen 25R en 25L, norm opgelegd door de
luchtvaartkundige reglementering, dan kunnen die banen niet meer in gebruik
worden genomen en wordt overgeschakeld op het deviatieschema 02/07
(landingen, opstijgingen).
U vindt onder punt 2 de officiële deviaties die ons werden overgemaakt door
Belgocontrol voor de periode van 01/12/2008 tot donderdag 15/01/2009 om 13.10.
Onder punt 3 vindt U de meteorologische vooruitzichten voor de volgende dagen.
Datum |
Baan |
Tijd |
Windrichting |
Snelheden |
Opmerkingen |
02/12/08 |
25/25 | 03u00-06u00 | 270° | 8knopen tot max 11knopen | |
03/12/08 | 25L/20 | 23u20-23u50 | besproeien baan 25R tegen ijzel | ||
04/12/00 | 25R/20 | 12u45-15u26 | 170° | rukwinden tot 23 knopen | laterale windnorm overschreden baan 25L |
06/12/00 | 25/20 | 03u00-06u00 | 260° | 8 knopen | rugwindnorm overschreden banen 07 |
07/12/08 | 25/25 | 06u40-08.05 | 300° | max 6 knopen | rugwind baan 20 |
09/12/08 | 25/25 | 03u00-06u0 | 240°tot 280° | 5 knopen tot max 9 knopen | |
11/12/08 | 25/25 | 03u00-06u0 | 220° | max 12 knopen | rugwind baan 07 |
13/12/08 | 20/25R | 08u15-13u45 | 130° tot 170° | 14 knopen tot max 23 kn | |
20/20 | 13u45-15u00| | baan 25R gesloten bij NOTAM | |||
20/20 | 15u00-23u00 | 130° | rukwinden tot 15 knopen | baan 25R gesloten bij NOTAM | |
14/12/0 | 02/07R | 09u05-17u00 | 080° tot 120° | max 11 knopen | |
02/07R | 17u00-22u59 | 060° | rukwinden tot 15 knopen | ||
25/25 | 23u00-24u0 | 030° | tot 7 knopen | rugwindnorm overschreden op baan 20 | |
15/12/00 | 02/07 | 00u00-04u30 | 040° | van 6 tot 9 knopen | rugwindnorm baan 20 en 25L overschreden |
25/25 | 04u36-06u00 | 030° | van 6 knopen, | vooruitzichten op ijzel, rugwindnorm baan 20 overschreden | |
02/07 | 07u30-11u0 | 060 | rukwinden tot 14 knopen | ||
02/070 | 11u00-12u00 | 060° | rukwinden tot 11 knopen | spits landingen en opstijgingen | |
02/07 | 12u00-23u00 | 070° | 8 knopen | ||
02/07 | 23u00-24u00 | 020° tot 060° | 5 tot 10knopen | ||
16/12/08 | 02/07 | 00u00-03u00 | 040°tot 090° | 3 tot 8 knopen | |
02/07 | 03u00-06u00 | 050° tot 110° | 3 tot 9 knopen | ||
17/12/08 | 25/25 | 00u16-06u00 | procedure van verminderde zichtbaarheid van toepassing | ||
18/12/08 | 25R/25R | 05u30-06u00 | preventief sproeien tegen vorst van baan 25L Remcapaciteit centrale deel baan 20 Medium tot goed | ||
20/12/00 | 25/25 | 03u00-06u00 | 240° | 15 knopen | |
25R/25R | 14u30-15u59 | calibratievluchten baan 02 | |||
25/25 | 16u00-16u59 | calibratievluchten baan 02 (Notam A01778/08) | |||
25/25 | 19u33-22u59 | 260° tot 310° | 2,9 knoop tot max 13 kn | rugwindnorm overschreden op baan 20 | |
21/12/08 | 25/25 | 08u24-13u03 | 240° tot 260° | 10 knopen tot 19 knopen | calibratievluchten baan 02/20 |
25/12/08 | 25/25 | 03u00-06u00 | 5 knopen rugwind baan 20 | procedure van verminderde zichtbaarheid van toepassing | |
02/07R | 07u00-23u00 | 060° | max 9 knopen | 080° van 25 knopen op 1000 voet | |
02/07R | 23u00-24u00 | 070° | rukwinden tot 15 knopen | ||
26/12/08 | 02/07R | 00u00-06u00 | 070°, | rukwinden tot 15 knopen | |
02/07R | 06u00-23u00 | 070° | max 16 knopen | ||
02/07R | 23u00-24u00 | 060° | 7 knopen tot max 10 knopen | ||
27/12/08 | 02/07R | 00u00-06u00 | 060° | 7 knopen tot max 10 | |
02/07R | 06u00-09u35 | 060° | 8 knopen tot max 12 knopen | ||
02/07,02 | 09u35-11u25 | 050° | tot max 15 knopen | spits opstijgingen | |
02/07R | 11u25-15u00 | 050° | tot max 15 knopen | ||
02/07R | 15u00-23u00 | 070° | max 12 knopen | ||
02/07R | 06u00-23u00 | 060° | max 8 knopen | ||
28/12/08 | 02/07R | 00u00-06u00 | 060° | max 9 knopen | |
02/07R | 06u00-17u00 | 070° | max 10 knopen | ||
02/07R | 17u00-23u00 | 090° | max 10 knopen | ||
29/12/08 | 02/07R | 00u00-06u00 | 080° | 8 knopen | |
02/07R | 06u00-10u20 | 090° | 5 knopen tot max 8 knopen | ||
25/25 | 23u48-00u00 | Fotosessie Brussels Thermography ref sa08/659 | |||
30/12/08 | 25/25 | 00u00-03u00 | Fotosessie Brussels Thermography ref sa08/659 | ||
Januari 2009 | |||||
01/01/09 | 25/25 | 03u00-06u00 | procedure van verminderde zichtbaarheid van toepassing | ||
02/01/09 | 02/07R | 16u32-23u00 | 070° | 9 knopen, rukwinden tot 11 knopen | |
02/07R | 23u00-24u00 | 070° | max 10 knopen | ||
03/01/09 | 02/07R | 00u00-03u00 | 050° | max 11 knopen | |
02/07R | 03u00-06u00 | 060° | max 7 knopen | ||
25/25 | 16u16-17u35 | procedure van verminderde zichtbaarheid van toepassing | |||
25/25 | 18u50-20u30 | 220° tot 340° | 1 tot 4 knopen | ||
05/01/09 | 25L/20 | 02u48-04u04 | baan 25R gesloten wegens ijsbestrijding | ||
25/25 | 04u10-04u35 | baan 20 gesloten wegens ijsbestrijding | |||
25R/25R | 04u35-05u01 | banen 20 en 25L gesloten wegens ijsbestrijding | |||
25R/25R | 05u10-05u31 | baan 25L gesloten wegens ijsbestrijding | |||
25R/25R | 06u00-11u04 | baan 25L gesloten | |||
02/02 | 11u05-13u04 | 050° | 10 knopen | ||
02/07R | 13u05-24u00 | 030° tot 050° | 7 tot 14 knopen | ||
06/01/09 | 02/07R | 00u00-03u00 | 050° tot 060 | 4 tot 8 knopen | 07R opnieuw vrijgegeven |
02/07 | 03u00-06u00 | 050° tot 060° | 4 tot 8 knopen | ||
25/25 | 23u00-23u40 | Remcapaciteit baan 02/20 medium tot medium/zwak | |||
08/01/09 | 25/25 | 03u00-06u00 | procedure van verminderde zichtbaarheid van toepassing | ||
25/25 | 23u00-24u00 | slechte condities voor gebruik baan 02/20 | |||
09/01/09 | 25/25 | 24u00-06u00 | slechte condities voor gebruik baan 02/20 | ||
10/01/09 | 25L/20 | 14u27-17u10 | sluiting 25R voor vegen taxiway | ||
11/01/09 | 25L/20,25 | 22u40-23u00 | sluiting 25R wegens preventief besproeien tegen aanvriezen | ||
25L/20 | 23u00-24u00 | sluiting 25R wegens preventief besproeien tegen aanvriezen | |||
12/01/00 | 25R/25R | 13u00-14u00 | werken baan 25L bij NOTAM A0042/09 | ||
13/01/09 | 25R/25R | 13u00-14u40 | werken baan 25L bij NOTAM A0046/09 | ||
14/01/09 | 25L/25R | 03u20-06u00 | procedure van verminderde zichtbaarheid van toepassing wolkendek rond 200 voet | ||
25R/25R | 13u05-15u34 | werken baan 25L bij NOTAM A0051/09 | |||
15/01/09 | 25L/20 | 12u05-13u10 | werken baan 25R |
Punt 3.
Meteorologische vooruitzichten
Maandag 19/01/2009 om 13.30 maakte de baanmeteorologie van de luchthaven van
Brussel Nationaal gewag van een wind van 25 knopen (veranderlijk van 15
tot 43 knopen) uit windrichting 230°.
Baan 25L was in gebruik voor de landingen en baan 25R voor de opstijgingen.
Krachtige Winden uit richting ZZO Z ZZW ZW hebben tot gevolg dat in functie
van lichte variaties van de windsterkte en windrichting veranderingen kunnen
optreden wat betreft de gebruikte vluchtschema’s.
Deze veranderingen hebben hoofdzakelijk te maken met het al dan niet
overschrijden van de laterale windnormen op de banen 25 (20 knopen) en baan 20
(15 knopen).
De meteorologische vooruitzichten voor de volgende dagen zijn te consulteren
op de site www.meteo.be:
19/01/09 | 09h50 | |||
°C |
wind | min max Bf | weertype | |
vandaag | 9 | ZZO->ZW | 5->6 | eerst zwaar bewolkt met matige of hevige regen, later wisselende bewolking met regenbuien of onweders |
vannacht | 1 | ZW | 5->4 | wisselende bewolking, eerst kans op regenbuien later droog |
morgen | 5 | Z - ZW | 3 - 4 | wisselende bewolking en droog |
woensdag | 0 - 4 | Z | 3 | wisselende bewolking en droog |
donderdag | -1- 3 | ZZO | 4 | wisselende bewolking en droog |
vrijdag | 0 - 6 | Z | 4 | zwaar bewolkt, regen of smeltende sneeuw of lichte regen of motregen |
Uit deze niet officiële vooruitzichten kan men redelijkerwijs afleiden dat
het gebruik van het deviatieschema 02/07 niet aan de orde is tot vrijdag
23/01/2009.
U kunt ook informatie verkrijgen op volgende site:
http://www.windfinder.com/forecast/brussels
Ik blijf ter uwe beschikking voor eventuele bijkomende informatie.
Hoogachtend,
_______________________________________________________________________
Juan TORCK
Ombudsman op de Federale Ombudsdienst voor de Luchthaven Brussel-Nationaal
Raketstraat, 90
B - 1130 BRUSSEL
TEL : + 32.2.724.02.65 - FAX : + 32.2.724.02.68
Website: www.airportmediation.be
Privé e-mail : juan.torck@mobilit.fgov.be
E-mail voor inlichtingen:
airportmediation@mobilit.fgov.be
Deze inlichtingen worden u verstrekt onder alle voorbehoud.